וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"שית נגד הוועדה שיזם השר לוין: חשש לשיבוש המשפט בתיקי נתניהו

עודכן לאחרונה: 22.8.2023 / 20:44

במכתב ששלחה גלי בהרב מיארה לשר המשפטים היא קבעה כי וועדת הבדיקה ברקע פרשת הרוגלה המשטרתית "פגסוס" נעדרת סמכות לבחינת "תיקים פליליים תלויים ועומדים", ובהם גם תיקי נתניהו. עוד טענה בהרב מיארה במכתב כי הדבר מעלה חשש "לשיבוש מהלכי משפט בתיקים אלה"

בווידאו: בנימין נתניהו בהתייחסות לפרשת פגסוס בישיבת הסיעה/ערוץ הכנסת

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, שיגרה היום (שלישי) מכתב לשר המשפטים יריב לוין, בעניין סמכותה של ועדת הבדיקה הממשלתית שבכוונתו להקים במסגרת פרשת הרוגלה המשטרתית "פגסוס", וקבעה כי לוועדה אין סמכות לאפשר בחינה של תיקים פליליים תלויים ועומדים. בהקשר לתיקי ראש הממשלה, כתבה בהרב מיארה כי הדבר מעלה חשש "לשיבוש מהלכי משפט בתיקים אלה, ופוגעת בעצמאות עבודתם של גופי אכיפת החוק".

"ועדת בדיקה ממשלתית יונקת את כוחה מתחומי האחריות של השר המבקש להקימה", כתב בהרב מיארה במכתב, "על כן, גם אם אותה ועדה מקבלת לידיה סמכויות מסוימות של ועדת חקירה, הממשלה אינה מוסמכת להעניק לה את הסמכות להתערב בדרך כלשהי בהליכים פליליים פרטניים תלויים ועומדים, ובכללם חקירות מתנהלות, תיקים הממתינים להכרעת התביעה והליכים המתנהלים בבתי המשפט".

שר המשפטים יריב לוין, היועצת המשפטית לממשלה גלי ברהב-מיארה. ראובן קסטרו, שלומי גבאי, עיבוד תמונה
שר המשפטים יריב לוין, היועצת המשפטית לממשלה גלי ברהב-מיארה/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, שלומי גבאי

בהרב מיארה הוסיפה במכתב כי התערבות של ועדת הבדיקה בפרשה תעלה חשש לפגיעה בטוהר ההליך הפלילי: "עיסוק בחומרים הנוגעים בהליכים פליליים תלויים ועומדים טומן בחובו חשש מובנה להשפעה פסולה על חקירות ומשפטים מתנהלים, אף אם לא בכוונת מכוון, ולשיבוש מהלכי משפט".

עוד הוסיפה היועצת המשפטית לממשלה: "בתיקים מתנהלים, גורמי החקירה וגורמי התביעה נותנים דין וחשבון לבית המשפט, במידת הצורך, באשר לאופן התנהלות החקירה. מעורבותה של ועדה, שהוקצה על ידי הממשלה ושהממשלה בחרה את בחריה, בתיקים מתנהלים עומדת בסתירה לדין הפלילי ולעצמאותם של ההליכים הפליליים וחותרת תחת הצורך בהבטחת אמון הציבור בטוהר ההליך הפלילי".

שר המשפטים יריב לוין בנאום לאחר שעילת הסבירות עברה סופית. הכנסת, ירושלים 24 ביולי 2023. ערוץ כנסת, צילום מסך
שר המשפטים יריב לוין בנאום לאחר שעילת הסבירות עברה סופית. הכנסת, ירושלים 24 ביולי 2023/צילום מסך, ערוץ כנסת

לוין בתגובה: "אפעל ללא דיחוי לאישור מידי של הקמת הוועדה"

בתגובה למכתבה של בהרב מיארה, שיגר השר לוין מכתב תשובה ובו כתב: "אין לי אלא להתפלא פליאה רבה על עצם התערבותך בנושא זה, משעה שוועדת הבדיקה מוסמכת על פי כתב המינוי המוצע, בין היתר, לבדוק את אופן הפיקוח ואת חלקו של הייעוץ המשפטי לממשלה בפרשה הידועה כ'פרשת פגסוס'".

לדבריו, "הניסיון של גוף ושל העומדת בראשו להכתיב את גבולות הגזרה של בדיקה, אשר נוגעת לפרשה שהוא עצמו מעורב בה, ושהתנהלותו עתידה להיבדק במסגרתה, הוא דבר שלא יעלה על הדעת. ניגוד העניינים בו הייעוץ המשפטי לממשלה מצוי זועק לשמיים. הניסיון לטרפד את עבודת הוועדה, ולהגבילה בדרך שתמנע ממנה להגיע לחקר האמת, הוא מקומם וחמור במיוחד כשהוא נעשה על ידי מי שאמונה על אכיפת החוק. זאת, בפרט משעה שמדובר בסוגיה שאין חשובה ממנה לתקינות שלטון החוק, זכויות האדם והמנהל התקין".

"מעבר לצורך אציין, כי משעה שבראש הוועדה עתיד לעמוד שופט בדימוס של בית המשפט המחוזי, הרי שאין אלא להתפלא על החשש המועלה יש מאין לפיו גבולות הבדיקה שתבוצע על ידי הוועדה יחרגו מן הדין". עוד הוסיף לוין: "על כן, אבקש להודיעך כי בדעתי לפעול ללא דיחוי לאישור מידי של הקמת הוועדה, בדרך שתבטיח את יכולתה לפעול ולהגיע לחקר האמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully