וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הבדיקה של האזנות הסתר: אין הוכחה לשימוש בתוכנת פגסוס ללא צו שיפוטי

עודכן לאחרונה: 21.2.2022 / 21:00

משרד המשפטים מסר כי צוות הבדיקה שהוקם לבדיקת הפרשה של המשטרה, מצא כי היה ניסיון לבצע האזנה באישור שופט לשלושה מבין האנשים שפורסמו ב"כלכליסט", כשלבסוף רק לאחד מהם הצליחו להחדיר את התוכנה. עוד נמסר כי הבדיקה בוצעה גם ביחס למערכת נוספת שנכנסה לשימוש לאחרונה

בווידאו: אלשיך מגיב לפרשת NSO/מערכת וואלה!

צוות הבדיקה בפרשת האזנות הסתר במשטרה, בראשות עמית מררי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (פלילי) הודיע היום (שני) כי אין כל אינדיקציות לשימוש בתוכנת פגסוס ללא צו שיפוטי. בליכוד תקפו: "החוקרים חקרו את החוקרים ואמרו ש'הכול בסדר'".

ממשרד המשפטים נמסר כי לפי המידע שהועבר לצוות, קיימים צווים להאזנת סתר מסוג תקשורת בין מחשבים לגבי שלושה מבין האנשים שהופיעו ברשימה שפורסמה, כשלגבי שניים מתוכם על פי ממצאי הצוות אכן בוצע ניסיון הדבקה, ורק לגבי אחד מהשניים לגביהם צו ההדבקה הצליח.

עוד מסרו כי הבדיקה בוצעה גם ביחס למערכת נוספת שנכנסה לשימוש לאחרונה, שגם בעניינה לא הייתה כל אינדיקציה לכך שבוצעה הדבקה או ניסיונות הדבקה לטלפונים הניידים של אף אחד מרשימת האנשים שפורסמו. עוד הדגישו כי בדיקה טכנולוגית מעמיקה נעשתה במערכת פגסוס ובמערכת הנוספת גם ביחס למכשירי הטלפון הנייד שהיו ברשותם של שלושת המנהלים הכלליים לשעבר של משרדי הממשלה ששמותיהם פורסמו, בין היתר באמצעות נתונים שהועברו על ידם בעקבות פנית הצוות לצורך בדיקות אלה.

טלפון נייד עם לוגו של NSO. יונתן זינדל, פלאש 90
שלושה "הודבקו" באישור שופט/פלאש 90, יונתן זינדל

בדיקה זו העלתה אף היא כי אין כל אינדיקציה לכך שבוצעה על ידי המשטרה האזנת סתר לטלפונים הניידים שלהם בדרך של תקשורת בין מחשבים, במערכות המשטרה שנבדקו. בדיקות מעמיקות ומקיפות אלה חייבו מספר סבבי בדיקה גם אל מול החברה והאריכו את הליך הבדיקה מעבר למתוכנן.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בירך על הממצאים ואמר כי זהו "זיכוי מהדהד למשטרת ישראל וללובשי המדים ותעודת עניות לעיתון. יש היום הרבה מאוד גורמים שצריכים להרכין ראש ולהתנצל בפני שוטרות ושוטרי ישראל ומשפחותיהם".

ועדת בחירות אסירים מכלא גלבוע | עדותו של השר לביטחון פנים, עמר בר לב. מודיעין. שלו שלום, TPS
"זיכוי מהדהד למשטרת ישראל"/TPS, שלו שלום

מהליכוד נמסר: "החוקרים חקרו את החוקרים ואמרו ש'הכול בסדר'. אין שום ערך לבדיקת-כסת"ח שבה אף אחד לא נחקר באזהרה ומבלי להציג בפני הציבור את מלוא היקף הריגול, בכל התוכנות והרוגלות, נגד אזרחי ישראל. רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לגלות את האמת".

תגובת מערכת כלכליסט לדוח: "ממצאי דוח הביניים של צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי מחייבים התייחסות רצינית ובדיקה מחודשת של הממצאים והטענות שפרסמנו ב'כלכליסט', וכך נעשה. מפאת הזמן הקצר בין מועד פרסום דוח הביניים הערב לבין שעת ירידת העיתון לדפוס, בדיקה כזו טרם נעשתה. לכשנסיים אותה, לא נהסס לתקן ככל שיידרש".

עוד נמסר כי "בה בעת, דוח הביניים מאמת באופן מוחלט את חשיפת 'כלכליסט', ולפיה המשטרה משתמשת ברוגלות התקפיות סופר-פולשניות להדבקת טלפונים של אזרחים. הצווים שניתנו להאזנת סתר לא מעניקים סמכות חוקית להפעלת רוגלות כאלה, ויש צורך בתיקון משמעותי של החוק. הדוח אף מציין רוגלה נוספת פרט לזו של NSO (שמה לא ננקב) ששימשה גם היא את המשטרה למטרה הזאת. למיטב ידיעתנו, הקביעה בדוח הביניים שלא הייתה הדבקה של טלפונים של רוב האנשים שהוזכרו ברשימה נשענת על בדיקות טכנולוגיות, ולא על חקירה של מח"ש את מפעילי הרוגלות. על פניו, נראה כי הצוות הסתמך במסקנותיו על חומרים שהועברו אליו מהמשטרה ומחברת NSO".

"חשוב עוד לומר כי דוח הביניים עוסק אך ורק ברשימה השמית שפורסמה ב'כלכליסט'. כפי שמצוין בסיפא שלו, הצוות עדיין לא בחן רבות מהסוגיות המרכזיות שהועלו בתחקירים. ניסוח הדברים על ידי מחברי הדוח עצמם מעיד על הבעייתיות הטמונה בסוגיות אלה: העיסוק והטיפול המשטרתי בהאזנות סתר... מידת ואופן התאמתם של הכלים שבידי המשטרה לסמכויות הנתונות לה על פי דין ואופן השימוש שנעשה בכלים אלה, לרבות במערכות נוספות... המצויות או נמצאו בשימוש בידי משטרת ישראל, קיומן של אינדיקציות לחריגה מסמכות, פיקוח ובקרה בזמן אמת ובדיעבד על כלל שלבי עבודת המשטרה בתחום".

לפי חשיפת כלכליסט המשטרה שתלה את תוכנות הריגול ללא פתיחת חקירה וללא אישור חוקי לכך. בין "המודבקים" בתוכנה, עיתונאי וואלה!, מנכ"לי וואלה! לשעבר אילן ישועה ואבירם אלעד, סטלה הנדלר לשעבר מנכ"לית בזק, איריס אלוביץ' בת זוגו של בעל השליטה בבזק לשעבר, מנכ"לי משרד האוצר לשעבר קרן טרנר ושי באב"ד, איש העסקים רמי לוי, אמי פלמור מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, יאיר כץ יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית ובנו של ח"כ חיים כץ, מנכ"לי משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר ושלמה פילבר, דודו מזרחי מנכ"ל בזק, אבנר נתניהו בנו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, יועציו של נתניהו יונתן אוריך וטופז לוק, יורם שמחון ראש המועצה מבשרת ציון, מרים פיירברג ראש עיריית נתניה, מוטי ששון ראש העיר חולון ויעקב פרץ ראש העיר קריית אתא.

  • עוד באותו נושא:
  • משטרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully