וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציר הדמים: כיצד הפך חווארה לזירת פיגועים מתחדשת?

עודכן לאחרונה: 19.8.2023 / 23:30

הפיגוע שבו נרצחו הלל ויגל יניב בפברואר האחרון היה ראשון בשרשרת אירועי ירי ודריסה סמוך לכפר הפלסטיני. הכתובת הייתה על הקיר ובמערכת הביטחון ניסו להקטין את הסיכון באזור - ללא הצלחה - ועדיין הופתעו מהפיגוע היום שגדע את חייהם של אב ובנו

יורה צרור ונמלט: תיעוד הפיגוע בחווארה שבו נרצחו אב ובנו/מצלמות אבטחה

שני אחים, הלל מנחם יניב ויגל יעקב יניב, נרצחו ב-26 לפברואר בכביש 60 שסמוך לחווארה, לאחר שנורו מטווח אפס. האירוע, שהוביל לליל מחאות בכפר, במהלכו מאות מתנחלים תקפו פלסטינים והציתו עשרות מכוניות, חנויות ובתי משפחות - היה בדיעבד רק הראשון בשרשרת הפיגועים שהתרחשו באזור בחצי השנה האחרונה, בהם פיגוע הירי היום שבו נורו למוות במוסך אב ובנו, סיילאס-שי ניגרקר ואביעד ניר.

אחרי הפיגוע הראשון והקטלני השנה, במערכת הביטחון ידעו כי מדובר בעניין של זמן בלבד עד הפיגוע הבא, ונורות אדומות רבות נדלקו ואיששו את החשש: היקף ההתרעות הגבוה בשומרון, ההסתה ברשתות החברתיות, הצפת האזור באקדחים, רובים ותחמושת, הכסף שהועבר מאיראן למימון הפיגועים, וכן ההכוונה ממפקדות חמאס והג'יהאד האסלאמי בחו"ל. לכן, הוחלט לתגבר בכוחות נוספים את הציר שמחבר בין צומת תפוח לצומת חטיבת שומרון, ולהציב לוחמים במרחק מאות מטרים זה מזה על מנת שיוכלו להגיב במהירות לכל התרחשות. כמו כן, כך הוחלט, תואץ בניית מחלף שיאפשר לישראלים להימנע ממעבר בציר, בנייה שתסתיים רק בעוד כשנה.

אביעד ניר ואביו שי ניגרקר שנרצחו בפיגוע בחווארה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
סיילאס-שי ניגרקר ואביעד ניר שנרצחו בפיגוע היום/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אולם, על אף שהכתובת הייתה על הקיר, הפיגוע הקטלני היום בלב הציר הפתיע את צה"ל וחשף נקודות תורפה רבות. ראשית, אין שילוט מתריע מפני ישראלים שלא מכירים את הסיכון בנסיעה על הציר, או אזהרה בסיסית בכניסה לצומת תפוח לאלו שלא חייבים לנסוע עליו. שנית, הציר עצמו לא תוגבר בשבת, ולמעשה היה אמור להיות מתוגבר רק ממוצאי שבת. כך, היקף הלוחמים המועט מנע מצה"ל לזהות את המחבל ולסכל את הפיגוע, לשמוע את הירי בזמן אמת, או לפחות לרדוף אחריו ולעצור אותו לפני שנמלט.

מעבר לכך, מצלמות צה"ל שהוצבו במרחב לא סיפקו מידע בזמן אמת כדי לעלות על נתיב הבריחה של המחבל, על אף היקף ההתרעות על מחבלים בודדים והכוונות לבצע פיגועי ירי. בשלב הזה, העיניים נשואות לאנשי השב"כ שיאתרו פיסות מידע על מקום המסתור ופלסטינים שסייעו למחבל להימלט מחוץ לחווארה.

עוד בוואלה!

על אף הסכנה: הכפר חווארה הפך ליעד פופולרי לישראלים

לכתבה המלאה
הצילום המשפחתי האחרון של משפחת יניב- לפני שהלל מנחם ויגל יעקב נרצחו בפיגוע בחווארה. 26 בפברואר 2023. באדיבות המשפחה, עיבוד תמונה
הלל ויגל יניב שנרצחו בפברואר האחרון/עיבוד תמונה, באדיבות המשפחה

ההיסטורייה המדממת של חווארה

19 במרץ

פחות מחודש לאחר הפיגוע הראשון להשנה בכפר, תושב איתמר ואזרח אמריקני בן 30, דוד שטרן, נפצע בינוני לאחר שמחבל פתח לעבר רכבו באש בצומת עינבוס שבכפר. שטרן הספיק להשיב אש ולפצוע את המחבל - שהותיר את נשקו בזירה ונמלט מהמקום. צה"ל סגר את הכניסות לכפר משני הצדדים והועלתה רמת הכוננות בשומרון על רקע חשש ממהומות. בתום סריקות נעצר המחבל לית נצאר, בן 28 מהכפר מאדמא, והועבר לחקירת כוחות הביטחון.

לאחר הפיגוע, מתנחלים החלו ליידות אבנים בחווארה וכוחות מג"ב הוקפצו לאזור. ארגון "יש דין" הזהיר מפני חשש מפרעות בחווארה, כפי שהיו במקום כשלושה שבועות לפני כן, "מזהירים כי בשעות האחרונות יש התארגנות להפגנות באזור העיירה חווארה בעקבות הפיגוע שהתרחש מוקדם יותר באזור. אנחנו מקווים שהנהלים אכן חודדו הפעם ושחיילי הצבא תודרכו בדבר חובתם וסמכותם להגן על פלסטינים ולעצור את הפורעים". בהמשך, בצל המתיחות באזור, גבר בן 64 נפצע קל לאחר שיודו לכיוון רכבו אבנים בצומת הדואר בכביש 463 שבבנימין.

דיווח על אירוע ירי בכפר חווארה שבשומרון. 19 במרץ 2023. ללא, אתר רשמי
רכבו של דוד שטרן, שנפגע מהירי/אתר רשמי, ללא

25 במרץ

כשבוע בלבד הרצח של הלל ויגל יניב התרחש פיגוע נוסף, במהלכו רכב חולף פתח באש לעבר שני לוחמי צה"ל שעמדו בעמדה צבאית בכיכר עינבוס שבכפר, ונמלט מהמקום. הלוחמים נפצעו באורח קשה ובינוני.

עימותים בין יהודים לערבים בחווארה.  26 בפברואר 2023. שלומי הלר
עימותים בין יהודים לערבים בחווארה. 26 בפברואר 2023/שלומי הלר

21 במאי

בחודש מאי, בוצע פיגוע דריסה בכפר, במהלכו נפצע בינוני חייל צה"ל, שביצע במקום פעילות הגנה שגרתית במרחב מסדרון הכפר. לוחם נוסף שהיה איתו פתח בירי לעבר הרכב הדורס.

אירוע ירי בכפר חווארה שבשומרון. 19 במרץ 2023. דובר צה"ל
אירוע ירי בכפר חווארה שבשומרון. 19 במרץ 2023/דובר צה"ל

5 ביוני

פיגוע דריסה נוסף התבצע כשבועיים לאחר מכן, במהלכו נפצעו בינוני וקל שני חיילים לאחר שרכב האיץ לעברם ופגע בהם סמוך לכפר. הנהג נמלט מהמקום ונתפס כעבור שעות על ידי כוחות הביטחון. סכין נמצאה ברכבו.

פיגוע ירי, חווארה, 25 במרץ 2023. ללא, TPS
זירת פיגוע ירי בחווארה. מרץ 2023/TPS, ללא

6 ביוני

יום למחרת, בוצע פיגוע נוסף סמוך לכפר, במהלכו נפצע קל ישראלי בן 28 לאחר שנורה ברכבו. על הרכב אותרו 12 סימני פגיעה, אך למרבה המזל, הנהג ספג שריטה קלה בלבד בכתף מרסיסי החלונות, ופונה עצמאית לקבלת טיפול רפואי.

פיגוע ירי סמוך לחווארה, 06 ביוני 2023. צילום: הצלה ללא גבולות,
פיגוע ירי סמוך לחווארה, 06 ביוני 2023/צילום: הצלה ללא גבולות
המוסך בו נורו למוות שני ישראלים בחווארה, 19 באוגוסט 2023. TPS
זירת הפיגוע בחווארה. היום/TPS

19 באוגוסט

אב ובנו בשנות ה-30 לחייהם וה-60 לחייהם נרצחו היום (שבת) בפיגוע ירי שהתרחש במוסך בכפר. החשודים נמלטו מהמקום, צה"ל הקים מחסום באזור וכוחות הביטחון פתחו במצוד אחריהם.

לפי החשד, האב והבן עצרו במוסך בחווארה, כשבוצע לעברם ירי מטווח קצר. בשלב זה טרם התברר האם המחבל ירד מהרכב וירה, או לחילופין ירה מרכב חולף. "זו הייתה הוצאה להורג", אמר גורם צבאי, "ירי מטווח קצר מאוד. זו לא היתה פעולה אקראית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully