וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

91 זוכי פרס נובל ואנשי רוח ביקשו להצטרף לעתירה נגד ביטול עילת הסבירות

עודכן לאחרונה: 14.8.2023 / 17:19

הקבוצה, הכוללת חוקרים כמו עדה יונת, דניאל כהנמן, אהרון צ'חנובר, אמנים וסופרים כדוד גרוסמן ומיכל רובנר וכן פילוסופים, סוציולוגים ואנשי אקדמיה אחרים מבקשת להציג בבג"ץ טיעונים שלא הובאו בעתירות אחרות, בטענה שביטול עילת הסבירות יפגע קשות בחופש האקדמי וביצירה

בוידאו: השופט פוגלמן: בג"ץ מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד בהרכב מורחב/לעמ

91 נשות ואנשי רוח, חברה ומדעים ובהם שמונה זוכי פרס נובל, חתני וכלות פרס ישראל ועשרות חברי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים - הגישו היום (שני) לבג"ץ בקשה להצטרף לעתירות שהוגשו נגד התיקון לחוק יסוד השיפוט וביטול עילת הסבירות. בין החתומים: עדה יונת, דניאל כהנמן, אהרון צ'חנובר, דן שכטמן, אמנים הגון דוד גרוסמן, רוני סומק, מיכל רובנר, פילוסופים, סוציולוגים, אנתרופולוגים, מוזיקאים ואנשי אקדמיה מתחומים נוספים.

קבוצת המבקשים המבקשים מתכוונת להציג טיעונים, נתונים ודוגמאות שלא נדונו ולא הובאו בעתירות אחרות הנוגעים לסמכויות והחלטות ממשלה, ראש ממשלה ושרים ביחס לאקדמיה, חופש הדעת, המחקר והיצירה, ולעמוד על התמריצים השליליים וההשלכות רחבות ההיקף של התיקון בתחומים אלה.

מסמך הבקשה המלא, כולל רשימת החותמים

פרופסור דן שכטמן, 29 במרץ 2023. שלומי גבאי
זוכה פרס נובל לכימייה פרופ' דן שכטמן/שלומי גבאי

בבקשה טוענת קבוצת החותמים כי תיקון החוק יוצר אפקט מצנן על המדע ועל המחקר, על היצירה והכתיבה החופשית וכן על הגשת מועמדויות לתפקידים שונים. "במדינה שבה ידע כל אדם כי מינויים, תמיכה במחקר, מלגות, קידומים ופרסים עלולים להיות מותנים בהתאמת תוכן המחקר והיצירה לגישתו של השלטון - יפגעו קשות חופש הביטוי והחופש האקדמי מה שיצור אפקט מצנן על היצירה החופשית", נאמר במסמך הבקשה.

מיכל רובנר כלת פרס ישראל באמנות הפלסטית מוסרת לבנימין נתניהו מכתב בטקס פרס ישראל. 2023. אוליבייה פיטוסי, הארץ
האמנית מיכל רובנר מקבלת את פרס ישראל/הארץ, אוליבייה פיטוסי

כמו כן, המבקשים מעלים חשש להפרה בוטה של האיזונים בין הרשויות, להשלכות שליליות רחבות היקף ולפוליטיזציה של גופי המדע והמחקר המסכנים את החופש האקדמי. לדבריהם, התיקון לחוק היסוד "מהווה סכנה עצומה לאקדמיה ולחופש הדעת, המחקר והיצירה, ציפור נפשם של מייסדי המדינה, האקדמיה שלה, תרבותה ומשפטה, אשר המבקשים שלפניכם מייצגים אותה כיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully