וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגחך על הגירעון ובורח לסיבוב גזעני: שר האוצר צוחק על כולם בפנים

10.8.2023 / 6:00

מאז שנכנס למשרד האוצר, סמוטריץ' מתעלם בעקביות מכל הנתונים, התחזיות והאזהרות על המהפכה המשפטית, מאשים את התקשורת בעובדות שקריות ומצייר מציאות מקבילה עם כלכלה חזקה. כך גם בהחלטה לשלול תקציבים לחברה הערבית - הוא מצפצף על הביקורת כדי לצבור נקודות בבייס

סמוטריץ' הודיע שלא יבטל את הקפאת הכספים לרשויות הערביות; נתניהו: "הכספים יועברו לאחר בדיקה"/לעמ

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ, כינס הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים מיוחדת כדי להסביר את החלטתו להקפיא מאות אלפי שקלים לחברה הערבית. בשבועיים האחרונים, כמעט כל חברות דירוגי האשראי פירסמו הודעות חריגות על המצב הפוליטי בישראל, נגיד בנק ישראל הזהיר מאי היציבות במשק ומשרד האוצר הודיע שהגירעון ממשיך לגדול. על כל אלה שר האוצר לא ראה לנכון לכנס מסיבת עיתונאים: על ההחלטה הגזענית שלו לעצור את התקציבים לרשויות המקומיות הערביות ולתוכניות קדם אקדמיות במזרח ירושלים, דווקא כן.

כהרגלו, סמוטריץ' הציג מניפסט ארוך ומפולפל כדי להצדיק את החלטותיו. מחד, הוא פנה בפניה נרגשת לאזרחי ישראל הערבים: "אני שר האוצר שלכם", אבל באותה נשימה פסל קטגורית את כל הח"כים הערביים - שאותם האזרחים הערבים בחרו - כתומכי טרור שאיתם הוא לא מוכן להתעסק; יצא למתקפה חריפה על "חלק גדול" מהרשויות המקומיות במגזר הערבי שמשתפות פעולה עם פשיעה, פרוטקשן ועידוד טרור, וגינה את הממשלה הקודמת, שהיתה פורצת דרך מבחינת שילוב וייצוג ערביי ישראל. כהרגלו, הוא לא שכח להשתלח בתקשורת, ולהאשים אותה בהפצת פייק, שקרים והסתה.

סמוטריץ' הודיע שלא יבטל את הקפאת הכספים לרשויות הערביות; נתניהו: "הכספים יועברו לאחר בדיקה". ללא, מערכת וואלה
סמוטריץ' הודיע שלא יבטל את הקפאת הכספים לרשויות הערביות; נתניהו: "הכספים יועברו לאחר בדיקה"/מערכת וואלה, ללא

בין שלל המלל, בשורה התחתונה, שר האוצר הודיע שהוא לא מתכוון לשנות במאום את החלטתו: למרות הביקורת הציבורית הנרחבת, מחוץ וגם בתוך הממשלה, על אף הקריאות והתחינות של ראשי הרשויות וראשי האוניברסיטאות לשקול מחדש, נגד חוות דעת ביטחוניות של השב"כ והמל"ל ואפילו נגד עמדת בכירי משרדו עצמו. כל אלה, לפי שר האוצר, הם חלק מקמפיין פוליטי ותקשורתי שממנו, כך הבטיח, הוא לא יירתע וייבהל. בדיוק כפי שלא נבהל מהאזהרות הכלכליות הקשות, הנתונים והתחזיות שנוחתות על שולחן הממשלה לגבי המהפכה המשפטית כבר שבעה חודשים. גם מהם סמוטריץ' מתעלם, ובמקום זה, בוחר בנוסחה קבועה ומאשים את התקשורת ברדיפה.

כך, בתוך הררי המלים על טרור, פרוטקשן, והסתה, היה רגע אחד שזיקק יותר מכל את גישתו של שר האוצר לתפקידו ואחריותו. אחרי ההצהרה, סמוטריץ' השיב לשאלות עיתונאים, ולמשמע השאלה על נתוני הגירעון - הוא פשוט גיחך. זה היה רק הסיפתח למתקפה משתחלת חריפה על השואל, גד ליאור, איש "ידיעות אחרונות" ומוותיקי ובכירי העיתונאים הכלכליים המוערכים בישראל, שהתפתחה לעימות קולני וחריג על טענותיו של השר לגבי התקשורת הכלכלית.

מאז שנכנס למשרד האוצר, סמוטריץ' אימץ לחלוטין את הטקטיקה של ראש הממשלה, מאשים את התקשורת בעובדות שקריות ומצייר מציאות מקבילה בה הכלכלה חזקה והכל נפלא. הגיחוך הזחוח שלו על הגירעון שיקף תמונה ברורה: הנתונים, האזהרות, חוות הדעת המקצועיות מבשרים רעות לכלכלת ישראל - ושר האוצר צוחק על כולם בפנים ומשדר בהפגנתיות שפשוט לא באמת אכפת לו.

סמוטריץ' בעימות עם העיתונאי גד ליאור/צילום: ינון שלום יתח

כך גם בתקציבים לחברה הערבית, הסיבה שלשמה התכנסנו. לסמוטריץ' לא אכפת ששר הפנים משה ארבל, יור ועדת הכספים משה גפני, שרים נוספים בממשלה, ראשי רשויות וגורמי מקצוע נוספים קראו לו לשחרר את הכספים לרשויות והתריעו מפגיעה קשה בתפקוד שלהן. גם לא מכך שהשבכ, ראש המלל, ראש עיריית ירושלים, וראשי האוניברסיטאות אמרו לו שהמכינות הקדם אקדמיות במזרח ירושלים מוצלחות ויעילות ודווקא מצמצמות פעילות בטרור. גם לא אכפת לו מהעבודה שנעשתה בממשלה הקודמת למלחמה בפשיעה ובהון השחור בחברה הערבית תחת סגן השר יואב סגלוביץ מיש עתיד, איתו לא טרח אפילו להיפגש. "רק השר סמוטריץ' צודק ורק הוא יודע", השיב לו גד ליאור אמש למתקפה. וסמוטריץ' אכן יודע מה הוא עושה: הוא בורח מהבור הקורס תחתיו במשרד האוצר לסיבוב גזעני, מגזרי ופוליטי צר כדי לצבור נקודות בבייס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמחופשתו בנווה אטיב נמנע עד אתמול מלהגיב לסערת הקיץ שסמוטריץ' חולל, שבר את שתיקתו ופירסם את התייחסותו בזמן ששר האוצר דיבר. נתניהו אמנם גיבה את הדרישה של סמוטריץ' לבדיקה ופיקוח על הכספים המועברים לרשויות, אבל גם התחייב בצורה חד משמעית שהם יעברו ויגיעו לאזרחי ישראל הערבים. הסיבוב של סמוטריץ' גרם לו נזק ציבורי, תקשורתי והסברתי מיותר - אבל הוא מתהלך לידו על טיפות, לא עוצר אותו, ומאפשר לו להמשיך לגחך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully