וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין סמוטריץ' לראש העיר: מאחורי הקלעים בקרב על התוכנית לעידוד השכלה גבוהה במזרח י-ם

עודכן לאחרונה: 9.8.2023 / 7:58

מידע שהגיע לידי וואלה! חושף כי ההחלטה של שר האוצר לבטל את התקציב, נבעה ממתחים עם ראש עיריית ירושלים משה ליאון, זאת, על רקע מדיניות המאבק בהסתה במזרח העיר. אחרי שלא הגיעו להסכמות, סמוטריץ' החליט לטפל בנושא בדרכו - ללא תמיכתו של ליאון. העירייה מכחישה

תלמידות בית ספר נוצרי במזרח ירושלים רקדו עם דגל ישראל בטקס סיום וההורים זעמו. 25 במאי 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

כמה ימים חלפו מאז הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על כוונותיו לבטל תקציב המיועד לתוכנית לעידוד השכלה גבוהה במזרח ירושלים, ועל החלטתו למנוע את העברתם של תקציבים לרשויות הערביות - והבוקר (רביעי), אנו חושפים בוואלה! את הרקע ואת הסיבות העומדות מאחורי ההחלטה השנויה במחלוקת.

לפי מידע שהגיע לידי וואלה!, ההחלטה של סמוטריץ' לבטל את התקציב המדובר, נבעה עקב מתחים עם ראש עיריית ירושלים משה ליאון ואנשיו. זאת, על רקע מדיניות המאבק בהסתה במזרח העיר. בסופו של דבר, המתחים בין הצדדים הובילו לפיצוץ, ואחרי יותר משלושה חודשים של דין ודברים ביניהם - החליט שר האוצר לצאת ל"מאבק" באמצעות הכלים העומדים לרשותו.

בסוף חודש מרץ האחרון יצוין, חבר הכנסת מהליכוד עמית הלוי הגיש הצעת חוק לפיקוח מפני הסתה במערכת החינוך: תופעה מוכרת במזרח ירושלים שעיריית ירושלים, בשילוב כוחות יחד עם משרד החינוך - נאבקת בה כבר שנים ארוכות. זו הייתה הפעם הראשונה שנודע לוואלה! על הוויכוח האגרסיבי בין ראש עיריית ירושלים משה ליאון, לבין שר האוצר סמוטריץ' - ויכוח שהציב את הסטודנטים במזרח העיר בעין הסערה.

בצלאל סמוטריץ',1 במאי 2023. ראובן קסטרו
שר האוצר סמוטריץ'/ראובן קסטרו
משה ליאון ראש העיר ירושלים. צילום - ראובן קפוצינסקי, אתר רשמי
ראש עיריית ירושלים ליאון/אתר רשמי, צילום - ראובן קפוצינסקי

בין השניים פער גדול

ליאון ואנשים מעוניינים להמשיך לטפל בהסתה באופן סמוי, רחוק מעיניי הציבור. אנשיו מסבירים את הרציונל ואומרים שאם הטיפול בהסתה ייעשה בפומבי, הוא ייצר אנטגוניזם גדול והתנגדות למהלכים שקורים בעיר מתחת לפני השטח, ביניהם: סגירת בתי ספר שהוכחה בהם הסתה, עידוד תלמידים לעבור למוסדות ישראליים ועוד.

גם הבחירות המתקרבות לראשות העיר הם פקטור משמעותי עבור ליאון, שלא מעוניין להבעיר את השטח רגע אחרי קדנציה מוצלחת כלפי האוכלוסייה הערבית בעיר.

מנגד, אנשי סמוטריץ' ומפלגת הציונות הדתית - מבקשים לטפל בהסתה בקול רם. לטענתם, "המצב כה חריף, שאי אפשר לטמון את הראש בחול". כמה חודשים אחרי הגשת הצעת החוק של חבר הכנסת הלוי, מוגשת כעת הצעת חוק נוספת של חבר הכנסת אוהד טל מהציונות הדתית - שגם היא מבקשת להילחם בהסתה במזרח ירושלים.

עוד בוואלה!

תרומות לג'נין וסיוע לצעדות השיבה: תאי הסטודנטים שסמוטריץ' מאשים ב"איסלאם קיצוני"

לכתבה המלאה
מזרח ירושלים. ShutterStock
מזרח ירושלים, תמונת ארכיון/ShutterStock

"שיא" העימות: תוכנית החומש למזרח ירושלים

תוכנית החומש למזרח ירושלים, הקובעת כי מאות מיליונים יוקצו לטובת האוכלוסייה המקומית, לקידום תשתיות, יצירת מקומות תעסוקה וטיפול שורש בחינוך במזרח העיר - מעוררת גם היא מחלוקת בין הצדדים: האם להכניס פנימה את העיסוק ב"הסתה לאלימות". ראש העיר ליאון ואנשיו מתעקשים להשאיר את המאבק בהסתה למקורות אחרים סמויים מהעין. מהצד של שר האוצר סמוטריץ' - זה לא בא בחשבון.

בימים שלאחר ה"פיצוץ" בין הצדדים, כך לפי גורמים המעורים בנושא, התגבשה אצל השר ההחלטה להתקדם בכל הכוח בנושא ההסתה, ואם לא בשיתוף פעולה, בכלים העומדים לרשותו. חרף ההתנגדויות, הצעת החוק של חבר הכנסת טל עברה בקריאה טרומית, וההחלטה להקפיא את המימון להשכלה הגבוהה לסטודנטים במזרח ירושלים קיבלה תוקף.

איזור התעשייה עטרות, 13 בינואר 2019. הדס פרוש, פלאש 90
אזור התעשייה עטרות, מזרח ירושלים/פלאש 90, הדס פרוש

ראש העיר ליאון התייחס לסערה ביום שני האחרון, במהלך ריאיון לגד ליאור ב-ynet, שם אמר: "התוכנית להמשך התמיכה במוסדות להשכלה במזרח ירושלים תימשך ואף תורחב. בשנים האחרונות, התוכנית הביאה להישגים משמעותיים מאוד בחינוך במזרח העיר. תוכניות כאלה מביאות להרחבת ההשכלה ולהתרחקות ממחשבות על טרור".

גם סמוטריץ' הביע את דעתו בגלוי, ובפוסט שהעלה בחשבון הפייסבוק שלו כתב: "ברגע שנכיר בבעיה ונפסיק לטמון את הראש בחול כמו בת יענה ולהתעלם מההקצנה הלאומנית. עם קצת רצון טוב והתגייסות של משרד החינוך, המל"ג, הנהגת המוסדות האקדמיים ובמידת הצורך גם השב"כ - ניתן לפתור את הבעיה, למגר את הפעילות האיסלמית הקיצונית בקמפוסים ולהחזיר את התכנית והתקציב". בסיום הפוסט כתב השר כי הוא "מתואם באופן מלא" עם שר החינוך קיש.

ומה באשר לחבר הכנסת עמית הלוי והצעת החוק שלו? היא מוזגה לאחרונה אבל קיבלה תוקף חדש. בפוסט שהעלה הלוי, בו הביעה תמיכה במהלך של סמוטריץ', הוא כתב: "אני ממליץ לו (סמוטריץ', יש"י) ולשר החינוך להתאים את תוכנית החומש לחקיקה המתהווה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "לא היו דברים מעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully