וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרומות לג'נין וסיוע לצעדות השיבה: תאי הסטודנטים שסמוטריץ' מאשים ב"איסלאם קיצוני"

עודכן לאחרונה: 9.8.2023 / 7:24

שר האוצר הקפיא את המימון להשכלה גבוהה לערביי מזרח ירושלים. בדיקת וואלה! משרטטת את תאי הסטודנטים באוניברסיטה העברית המורכבים מעשרות בודדות וחלקם עסקו בתרומה לתושבי ג'נין והפגנות נגד הכיבוש. גורם המעורב בנושא תקף: "אין אף ירושלמי ממזרח העיר בתאים האלו"

בווידאו: לא רק פוגל: גם סמוטריץ' אומר שצריך "למחוק את חווארה"/הוועידה הפיננסית של TheMarker Labels

סערת מימון ההשכלה הגבוהה במזרח ירושלים מסרבת לחלוף מאז הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי הוא מבטל את הסעיף בתוכנית החומש שמעודד השכלה ותעסוקה בפריון גבוה במזרח העיר, ונועד כדי להביא כמה שיותר מערביי ירושלים ללמוד במוסדות בבירה.

סמוטריץ' טען כי במוסדות התפתחו "תאים איסלאמיים קיצוניים, שמביעים פעם אחר פעם הזדהות עם אויבי ישראל ופעמים רבות דוחקים את רגלי הסטודנטים האחרים ובתקופות של מתח ביטחוני הופכים את החיים של הסטודנטים היהודים לבלתי נסבלים".

אבל האם יש ביסוס לדבריו של סמוטריץ'? בדיקת וואלה! מעלה את שורת תאי הסטודנטים בירושלים, שבכל אחד מהם ישנם עשרות בודדות של פעילים, בנוגע אליהם מתייחס השר בהחלטתו.

תא הסטודנטים של חד"ש באוניברסיטה העברית בירושלים באירוע סוף שנה.. ללא, אתר רשמי
תא הסטודנטים של חד"ש באוניברסיטה העברית/אתר רשמי, ללא

תא הסטודנטים של חד"ש בירושלים

"תא הסטודנטים של החזית הדמוקרטית לשלום ושוויון והמפלגה הקומוניסטית באוניברסיטה העברית - מכללות ירושלים ואל-קודס", נכתב בעמוד הרשמי של התא. פעילות הארגון, שמונה עשרות סטודנטים, בעיקרה במאבקים הסברתיים בעמדתם, בזכויות עובדים באוניברסיטה ולטובת הסטודנטים הפלסטינים בקמפוסים. בין הפעילויות בשנה החולפת: איסוף תרומות לתושבי ג'נין, ארגון הסעות להשתתפות בצעדות השיבה ובהפגנות, יום עיון בשבוע הנכבה, חלוקת חוברות זכויות לעובדים במעבר קלנדיה ופעילויות עם מפלגת חד"ש הארצית.

תא של חד"ש מפרסם איסוף תרומות לתושבי ג'נין. ללא, אתר רשמי
איסוף תרומות לתושבי ג'נין/אתר רשמי, ללא

"ללכת ולהיות"

"תנועה ערבית-פלסטינית המנסה ליצור מסגרת המספקת את הצורך התרבותי לסטודנטים ערבים באוניברסיטה העברית ומשמשת כחממה תרבותית מקיפה", נכתב בעמוד הרשמי של התא. פעילות התא, שמונה עשרות בודדות, בעיקר בארגון אירועים תרבותיים, ארגון הפגנות בשייח' ג'ראח נגד מה שהם מכנים "העקירה השראלית", קמפיין פלסטיני מקיף נגד "תוכניות ההתייהדות והטיהור האתני" ומפגשים בין סטודנטים ממזרח העיר לפליטים במ.פ דהיישה (סמוך לבית לחם). "הם הורידו פרופיל לאחרונה", סיפר סטודנט בעברית, "פעם היו מובילים סדנאות לדרוזים שיסרבו לשרת בצבא, סדנאות עם עורכי דין שמייצגים פעילים ופלסטינים שנעצרים ומנחים אותם 'מה צריך להגיד?'".

איסוף תרומות לתושבי ג'נין של התא שנקרא "ללכת ולהיות". ללא, אתר רשמי
גם תא "ללכת ולהיות" אספו תרומות לג'נין/אתר רשמי, ללא

גוש עט/בלוק העטים - האוניברסיטה העברית

"זוהי עמותה מדעית ותרבותית המממנת פעילות מדעית, תרבותית, חינוכית וציבורית באמצעות מסגרת אקדמית אוניברסיטאית ונוער השואבת את מחשבתה ושיטתה מהאיסלאם". כך נכתב בעמוד הרשמי. תא סטודנטים בחסות מפלגת רע"ם, שלפי חברים בה, הוא מקביל להשקפות המפלגה: "תא יחסית חדש, מאוד פרגמטי", לדברי חבר בתא. "מדברים על דת, על תפילות, ללכת למסגד אל אקצא - לא תא פוליטי. יותר בנושאים דתיים וחברתיים".

חוץ מאלו, קמו ונפלו מספר תאים לאורך השנים - בהם של פלגים שונים של התנועה האיסלאמית ושל המפלגות הערביות. לאחרונה קם תא נוסף של בל"ד, אבל אותותיו כמעט ולא נראו בשטח והוא הוציא לאור רק פעילות תרבותית אחת.

מספר אירועים סבבו סביב הארגונים האלו ודומייהם, בעיקר בנוגע לסוגיות לאומיות. בימי שומר החומות, חלקם השביתו את הלימודים במחאה על המבצע בעזה, וב-2017 החרימו את יום הסטודנט אחרי שנקבע ליום ירושלים. "לא נשתתף ביום הסטודנט ולא נחגוג את כיבוש ירושלים. דחיקתה לשוליים של אוכלוסיית סטודנטים פלסטינים ויהודים דמוקרטים שמתנגדים לכיבוש ולדיכוי היא חוצפה מאין כמותה. אנו מזמינים את הסטודנטיות והסטודנטים להחרמת "החגיגה הגזענית" הזאת אשר מתקיימת על גבי הכאב והסבל שלנו".

בצלאל סמוטריץ' , מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
בצלאל סמוטריץ' , מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

"ההחלטה של שר האוצר להפסיק את המימון לכלל הסטודנטים במזרח העיר לא מתכתבת עם המספרים שבאמת מעורבים בפעילויות של התאים, היא כוללנית ולא מתמקדת בכלל בתאים הרלוונטים", תקף גורם שמעורב בנושא. "אין אף ירושלמי ממזרח העיר בתאים האלו, כמו חד"ש נגיד. יש פער אדיר בין מה שהציבור חושב לבין מה שקורה בפועל. סטודנטים במזרח העיר מגיעים ללמוד ולא להפגין. כשאנחנו עשינו הפגנות על עזה וכל מיני דברים - לא היו בכלל סטודנטים ממזרח העיר. הם מפחדים, רק 'הצפוניים' הפגינו. הם בכלל לא מגיעים".

מנגד, יש מי שמברך על ההחלטה של השר. "היו שתי תוכניות חומש טובות, שהושקע בהם סכום אדיר. התוכניות האלו אמורות ליצור יותר משילות, ריבונות, יותר השתלבות של ערביי מזרח ירושלים במערכות הכלכליות במדינת ישראל", הסביר יו"ר ארגון 'לך ירושלים', מאור צמח. "שר האוצר בצדק מוחלט אומר שמאז שאנחנו מממנים את המכינות בעברית והאקדמיה - יש עליה משמעותית ברדיקליות, בלאומנות ובהסתה הפרו-פלסטינית בישראל בכלל ובפרט באוניברסיטה העברית. לכן, נכון לעצור ולעשות חשיבה מחודשת - כדי שהכספים יובילו להגברת הריבונות והמשילות הישראלית בירושלים".

שר האוצר מתכוון להיאבק בתאי הסטודנטים שקמו בשנים האחרונות, במהלך שישפיע גם על ערביי ירושלים שלא חברים בתאים המדוברים. המהלך הכעיס את נשיאי מוסדות הלימוד הגדולים בירושלים, ובראשם האוניברסיטה העברית - שמיהרו לשגר מכתב בנושא: "ככל שתתקבל, מדובר בהחלטה אשר תגביר את גילויי האיבה, העוינות והאלימות בין שני הלאומים. לא בכדי, כל הגורמים המקצועיים הרלבנטיים תמכו בהמשך תקצוב התוכנית ובהם, ראש השב"כ רונן בר, אשר ציין בפני השר סמוטריץ' שביטול תקציב זה יגביר את המוטיבציה בקרב צעירי מזרח ירושלים לביצוע מעשי אלימות לאומנית".

בנוסף, הסבירו נשיאי המוסדות כי מחקרים שנערכו לאחרונה באוניברסיטה העברית מעידים כי השתלבותם של צעירי מזרח ירושלים מנתצת חומות של סטראוטיפים ודעות קדומות ומאפשרת ליהודים וערבים לנהל מערכות יחסים מבוססי אמון.

מהאוניברסיטה העברית נמסכ כי "במוסד פועלים כ-30 תאים סטודנטיאליים. תאים אלה מייצגים את כלל הקשת הפוליטית והחברתית ומקיימים פעילות עצמאית לאורך השנה. הם אינם מתוקצבים על ידי האוניברסיטה או נתמכים על ידה בכל צורה שהיא ופעילותם מוגנת על ידי חופש הביטוי במסגרת החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully