וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברחות הנשק בגבול לא פוסקות ומסכנות את הציבור: "תהיה כאן שחיטה"

עודכן לאחרונה: 7.8.2023 / 20:28

לאחר שורה של תקריות בגבול ירדן, הוחלט בצה"ל לתגבר את הכוחות באזור. עם זאת, יש מי שטוען שהמהלך נעשה באיחור רב מדי ואמצעי לחימה רבים מאיימים על האוכלוסייה האזרחית. "הצבא חי בהזיה", האשים האלוף בריק. מפקד מרחב יהודה במשטרה: "המספרים מדהימים אותי כל פעם מחדש"

גבול ירדן: חשוד חצה לשטח ישראל ונורה, במקום פרצה שריפה/צילום: משטרת ישראל, עריכה: ניר חן

גבול ישראל ירדן המתפרס לאורך מאות ק"מ נתפס במשך שנים כגבול שלום, פסטורלי ויעיל, כשהמטרד המרכזי שאיים עליו היה מסתננים מעת לעת. מדי פעם היו אלה מחפשי עבודה או ופעמים אחרות קצת חמור מכך - ישראלים שניסו להימלט מישראל מסיבות שונות. אלא שמתחת לרדאר של מערכת הביטחון, הפך הגבול לפרוץ. כעת, הוא מאפשר מעבר סחורות לא חוקיות וציר מרכזי להברחת אמצעי לחימה לפשיעה ולטרור ממדינות ערב לישראל ולשטחי הרשות הפלסטינית, ללא הפרעה ועם מעט פיקוח מצד צה"ל.

בעקבות שורה של תקריות הקשורות בהברחות סמים ואמצעי לחימה בגבול מצרים וירדן, הוחלט בצה"ל להגביר את הנוכחות בשטח ולחזק מערכי אבטחה טכנולוגיים, כדי לנסות ולהרתיע את המבריחים. בצבא מתגאים בעלייה בשיעור הסיכולים של הברחות בשנתיים האחרונות, אך גם שם מודעים לכך שמדובר בקצה הקרחון בהתמודדות מול הברחות של אלפי נשקים ואמצעי לחימה - כל שנה וכמעט בכל יום.

האיום הנשקף מההברחות לא מבוטל, חלק מהנשקים מופנה לארגוני הפשע הישראלים, בעיקר במגזר הערבי אבל גם בחברה היהודית. לצד זאת, חלק גדול מההברחות מופנה ישירות לארגוני הטרור בשטחים, בדגש לערים הפלסטיניות בצפון השומרון, ומשמש לפיגועים וללחימה מול כוחות צה''ל הפועלים בשטח.

תפיסת כלי נשק באיו"ש על רקע פלילי. דוברות משטרת ישראל
תפיסת נשק בגבול ירדן/דוברות משטרת ישראל
"היות והגבולות ארוכים וכתוצאה מקיצוץ הגדודים נוצרו שטחים מתים, חורים שחורים"

אלוף במיל' יצחק בריק, שכיהן במהלך שירותו הצבאי בתפקידים בכירים שונים בצה"ל, כשהאחרון בהם כנציב קבילות חיילים, הינו מבקר חריף של מערכת הביטחון. הוא מתריע לא אחת על חוסר המוכנות של צה''ל למלחמה הבאה, וגם על תפקוד השוטף במערך הקיים שלוקה בחסר לטעמו. בריאיון בוואלה! הוא מכנה את התנהלות צה"ל באבטחת גבול ישראל ירדן כ"הזיה", סבור כי בעיית השורש תלויה בצמצום כוח היבשה והמילואים, שקוצץ דרמטית, אך מצביע על כשלים נוספים שהביאו לכאוס בגבול.

"ב-20 השנה האחרונות קוצץ צבא היבשה באופן דרסטי, ובעיקר וצבא המילואים. הייתה מגמה בצה"ל לגייס פחות גדודי מילואים לתעסוקות מבצעיות, בגלל ההנחה שצה"ל יסתדר בלעדיהם בגבולות שלום, וגם בגלל חיסכון בימי מילואים שיחסכו לצה"ל כסף רב", הסביר בריק. "המשמעות היא שצה"ל התחיל לקצץ בכוחות לביטחון שוטף של גדודי מילואים לאורך הגבולות והאחריות עברה יותר ויותר לצבא סדיר, שהוא קטן מדי לביצוע המשימה בצורה יעילה".

"רק בשנה האחרונה היינו עדים ששלחו חיילים סדירים לשבת מספר חודשים מול מאות פרצות בגדר המפרידה בין ישראל ליהודה ושומרון, וכתוצאה מכך הם הפסיקו את האימונים שלהם, דבר שפגע קשות בכשירותם ובמוטיבציה שלהם לשרת בקרבי והם מדברים איתי, אני מקבל הכול מתוך השטח", המשיך בריק. לדבריו, "היות והגבולות ארוכים וכתוצאה מקיצוץ הגדודים נוצרו שטחים מתים, חורים שחורים, לאורך הגבולות הירדני וגם המצרי שלא היו מכוסים כראוי בסיורים ובתצפיות".

עוד בוואלה!

בעקבות הלחצים מירדן: ישראל שחררה את חבר הפרלמנט שנתפס כשניסה להבריח נשק

לכתבה המלאה
יצחק בריק, בכיר לשעבר בצה"ל. יונתן זינדל, פלאש 90
האלוף במיל' יצחק בריק/פלאש 90, יונתן זינדל
"זה התחיל בהברחות ענק של סמים וכסף, וכשהם ראו שזה הולך לא רע, הם שילבו גם אמל"ח"

בריק הפנה אצבע מאשימה לעבר ראשי מערכת הביטחון, שלטענתו התעלמו מהתרעותיו ומהאזהרות בשטח. "העלימו יחידות שלמות מההגנה על הגבולות, ואלה שנשארו לא שופרו באמצעים אלמנטרים, הייתה אדישות מוחלטת. בתקופה הזאת הועברו אלפי כלי נשק, אם לא יותר", אמר. "הצבא לא עוסק בזה ברצינות - המח"טים צועקים, אבל אין עם מי לדבר. מתי נזכרים? רק בשנה האחרונה, ומה שעודד את זה היה הפיגוע בגבול מצרים עם החייל המצרי שהורג שני חיילים ומסתבר שאין להם תקשורת".

האלוף במיל' טוען כי על פי הערכות של צה"ל והמשטרה, הערבים מחזיקים ב-400 אלף כלי נשק לא חוקיים, שחלקם הגדול הגיע מהברחות ואחרים נגנבו מצה"ל. "יש בידי הערבים הקיצונים גם טון של תחמושת וחומרי נפץ שנגנבו מבסיסים באין מפריע", הבהיר בריק. "הנשק הלא חוקי במגזר הערבי משמש היום את ארגוני הפשיעה לרציחות כמעט יום ביומו והנשק הזה יכוון כנגד החברה היהודית במלחמה האזורית הבאה כשעשרות אלפי פורעים ירוצו בתוך היישובים היהודים ופשוט ירו, יהרגו ויבזזו. עד עכשיו לא בנינו משמר לאומי להגן על עצמנו, תהיה כאן שחיטה, פשוט ככה".

מפקד מרחב יהודה במשטרה, נצ"מ יוסי גולן, שופך אור נוסף על המחדל בגבול. "המספרים מדהימים אותי כל פעם מחדש", הוא אמר בשיחה עם וואלה!. "מתחילת השנה תפסנו כ-200 כלי נשק, רובים, אקדחים ועוד אלפי אמצעי לחימה כמו כדורים, אפודים, מחסניות, מטענים, רימונים וכל מה שעולה על הדעת".

תפיסת כלי נשק באיו"ש על רקע פלילי. דוברות משטרת ישראל
תפיסת נשק בגבול ירדן/דוברות משטרת ישראל
"תפסנו רובים, אקדחים ועוד אלפי אמצעי לחימה כמו כדורים, אפודים, מחסניות, מטענים, רימונים"

המאבק בהברחות אמצעי לחימה ותפיסתם בשטחי ישראל והרשות הפלסטינית מתנהל בשילוב זרועות של צה"ל, שב"כ והמשטרה. במהלך השנים השתנו סדרי העדיפות של המבריחים, שמשפיעים ישירות על הטרור הלאומני והפלילי. תחילה, המאמץ העיקרי של מערכת הביטחון היה סיכול ההברחות פנימה לתוך ישראל. עם זאת, כשתפיסה זו נכשלה פעם אחר פעם הבינו במערכת הביטחון כי יש צורך בשיתוף פעולה לצד ביזור סמכויות, על מנת להתחקות אחר היעדים אליהם הגיע הנשק המוברח.

האלוף בריק סבור כי עבור המבריחים הכסף הרב שמגלגלת תעשיית ההברחות הוא בראש סדרי העדיפויות מבחינתם. "זה התחיל בהברחות ענק של סמים והרבה מאוד כסף, וכשהם ראו שזה הולך לא רע, הם שילבו לפי דרישה גם אמצעי לחימה", הסביר. משם, גם תעשיית הברחות אמצעי הלחימה עברה שינוי, וכעת יותר נשק נמצא בשטחים. "ההברחות מגבול ירדן שאנחנו תופסים הן של נשקים חדשים מהניילון", הוסיף נצ"מ גולן. "המבריחים מכניסים את הנשק לרשות הפלסטינית ומשם לישראל במחירים יקרים".

פעילות המשטרה בגזרת יהודה ושומרון נעשית בשיתוף פעולה עם צה''ל ובכפיפות לו. "רוב המודיעין שלנו נוגע לסחר באמצעי לחימה על רקע פלילי ופחות פח"עי", הבהיר נצ"מ גולן. "הכמות הזאת של 200 כלי נשק בתוך חצי שנה היא גדולה מאוד, אני לא מדבר איתך על תפיסה במעבר אלנבי, שזה גם בתחומנו, הגשנו קרוב ל-120 כתב אישום בנושא עבירות אמצעי לחימה ויותר מ-50% עם עצורים עד תום הליכים, והכול ביחד עם הצבא".

ניצב משנה יוסי גולן, מפקד מרחב יהודה. דוברות משטרת ישראל
נצ"מ יוסי גולן/דוברות משטרת ישראל

האלוף בריק רואה סיבה לאופטימיות בכל זאת: "בשנה האחרונה הבין צה"ל שיש צורך לפעול ביתר יעילות לעצירת ההברחות. עוברות כמעט 20 שנה וצה"ל חי בהזיה ולא טיפל בהברחות העצומות האלה. במסגרת המיזם החדש, שקוראים לו 'תנופה בגבולות', בגבול עם המצרים ובגבול הירדני חוזקו מנגנוני ההגנה, התעצמו ושופרו אמצעי הניוד ואמצעי האיסוף. כמות הסיכולים עלתה, אבל הבעיה לא נפתרה וזו טיפה בים. הם צברו כל כך הרבה נשק, שיש להם יכולת לחימה של שנה לפחות, והשיפור שעשה הצבא לא מספק כי הוא לא ממוקם בכל הנקודות האפשריות".

לדברי בריק, "בהחלט היו לצה"ל הצלחות רבות בשנה האחרונה ועלייה במאות אחוזים של סיכולים בגבול הירדני והמצרי. יחד עם זאת, אי אפשר לעצור את ההברחות בגבול ללא כוח נוסף. במבט לעתיד, טוען נצ"מ גולן, כי יש לבנות בגבול ירדן גדר כמו בגבול עם מצרים. "צריך להגדיל את העוסקים במלאכה - יותר מודיעין ולהציב יעדים ברורים, יותר כוחות לוחמים בתוך המשטרה, צריך יותר כוח אדם, אבל לטעמי זה לא מספיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully