הברחות סמים בגבול. דוברות משטרת ישראל
הברחות סמים בגבול/דוברות משטרת ישראל

עד 200 אלף שקל ויש גם ביטוח: תעשיית הברחות הסמים בגבולות

עודכן לאחרונה: 18.3.2023 / 14:30

במרוצת השנים הוחלפו מבריחים צעירים ללא ניסיון ב"אנשי מקצוע" שגם לא מהססים להשתמש בנשק כדי להעביר סמים ואמל"ח ממצרים וירדן לישראל. רק בחודש שעבר נתפס משלוח סמים ענק בשווי של יותר מ-50 מיליון שקלים. צללנו לתעשיית ההברחות ולכוחות שפועלים לסכל אותן

גל הברחות סמים ואמצעי לחימה בגבולות של ירדן ומצרים בשנתיים האחרונות רושם גידול דרמטי עם פוטנציאל סיכון וחיכוך, שרק הולך ומחריף מול המבריחים. במשטרה ובצה"ל ובעיקר יחידת מג"ן (מודיעין גבולות נגב) מגבירים את המאמצים לסיכול ההברחות ורושמים גם הישגים לא מבוטלים.

ביום שלישי הקרוב תקבל היחידה את פרס המפכ"ל למצויינות על כך שבשנת 2022 השפיעו בצורה משמעותית על תחום הברחות האמל"ח והסמים, על כמות סיכולים משמעותית, על חוליות משפיעות שהוכנסו לכלא ועל כמות האמל"ח והסמים שתפסו.

תופעת חממות קנאביס ומעבדות הידרו בדירות ובמחסנים ברחבי הארץ, מתחת לאף של המשטרה חרף מאמציה למיגור התופעה, צומתת במהירות. תעשיית ייבוא הקנאביס לישראל דרך הגבולות משגשגת ומהווה חלק משמעותי בשוק הישראלי. ייבוא הקוקאין וקריסטל מת' לישראל עובר דרך אתיופיה, קהיר, גבול סיני-ישראל באמצעות הברחות דרך הגבול. מסלול ייבוא סם ההרואין לישראל עובר דרך איראן, סוריה, ירדן דרך גבול ירדן-ישראל ולעיתים דרך גבול ישראל-מצרים.

השיטה

מבריחי הסמים בגבולות ישראל פועלים בצורה ממודרת ועם היררכיה די ברורה. מצידו האחד של הגדר נמצאים הסוחרים המצרים שמוכרים לסוחרים בצד הישראלי, כאשר בתווך המבריחים, מעין שירות הובלה, שמעבירים את הסחורות מצד לצד. מרבית ההברחות מתבצעות בשעות הלילה ובמשקלים גדולים, סדר גודל של עשרות קילוגרמים של סמים. בשל הסיכון הכרוך בכך והאמון הרב שלו זוכים רוב המבריחים, ברובם הם בדואים מדרום הארץ שהם עם קרבה משפחתית לסוחרים המצרים ולסוחרים הישראלים שעליהם הצדדים סומכים שיבצעו את מבצע ההברחה בהצלחה.

עם עליית המאבק בתופעה מצד המשטרה וצה"ל בשנה וחצי האחרונות, נאלצים המבריחים לתכנן מראש ובקפידה את העברת הסמים דרך הגבולות, בין היתר, תצפיות ממשוכות על נקודת ההברחה ותיאום העברת הסחורה.

ברגע שניתן האות, המבריחים הישראלים מתקדמים עם רכבי שטח לנקודת ההברחה, אוספים את הסחורה המוברחת שנזרקה מעבר לגדר ונעים במהירות לעבר תחומי הפזורה הבדואית ומסליקים אותה עד לפיזורה ברחבי הארץ.

הברחת הענק לפני כמה שבועות היממה גם את כוחות הביטחון שעלו על ההברחה ותפסו את הסחורה. מדובר היה במשלוח של כ-92 קילו קוקאין, הרואין וחומרים נוספים לצד 28 ק"ג חשיש. ההברחה מוערכת בשווי של יותר מ-50 מיליון שקלים ומדובר בכמות חריגה להברחה.

המרדף אחר המבריחים בשטח התנהל יותר משלוש שעות, בסיוע רכבי שטח, מסוק ואמצעים נוספים עד ללכידתם של המבריחים. התעוזה של המבריחים הבדואיים הולכת וגוברת, בשל העלייה בתפיסות והחשש מכוחות הביטחון המצריים והישראליים, הם מצטיידים בנשק ולא מהססים להתשמש בו ולפתוח באש במקרה של היתקלות.

הברחות סמים בגבול. דוברות משטרת ישראל
סמים שנתפסו בהברחה בתחילת החודש/דוברות משטרת ישראל

ההשלכות של תפיסות הברחות סמים והמעורבים בהם משפיעות ישירות על מחירי ההברחות וגם על זהות המעורבים. אם בעבר, ההברחות בוצעו על ידי מבריחים צעירים וחסרי ניסיון, אט אט הם נדחקו הצידה או נתפסו על ידי המשטרה ובמקומם השתלבו גורמים מיומנים ובכירים יותר בארגוני ההברחה. כך, מחירי ההברחות הסמים עולים ומאמירים, אך תמיד יהיה מי שמוכן לשלם ולקחת את הסיכון. בנוסף, מחירי ההברחות עלו מאז שכמה מבריחים נהרגו על גבול ישראל-מצרים וברקע התפיסות הגדולות של יחידת מג"ן.

ישנם מבריחים שמעניקים ללקוחות ביטוח להברחה אם הסחורה תיתפס על ידי כוחות הביטחון. ישנם מבריחים שמציעים מחיר זול יותר, אך ללא ביטוח על הסחורה המוברחת. מחירי ההברחות נעים בין 60 אלף שקלים ל-200 אלף שקלים ויותר. התמחור משוקלל בין היתר במספר הרכבים, כמות החומר המוברח ומספר המבריחים.

עוד בוואלה!

6 מיליון שקלים: סוכלה הברחת סמים ענקית ממצרים לישראל

לכתבה המלאה
הברחות סמים בגבול. דוברות משטרת ישראל
הברחת סמים יכולה להגיע לעלות של 200 אלף שקלים/דוברות משטרת ישראל
הברחות סמים בגבול. דוברות משטרת ישראל
אנשי יחידת מג"ן בפעולה/דוברות משטרת ישראל

"המדיניות של מחוז דרום במשטרה ופיקוד דרום בצה"ל היא לייצר קו עמוק ונרחב בין היחידות הצה"ליות לבין היחידות המשטרתיות", מסביר מפקד יחידת מג"ן, סנ"צ כלפון רונן. "כמעט אין פעילות מבצעית לתפיסת הברחות, שבה אין מעורבות של יחידת מג"ן המשטרתית ליחידות הצה"ליות. השילובית בין הארגונים, המודיעין שאנחנו מספקים והפריסה בשטח של כוחות צה''ל יוצרת תמונה שלמה של כל מפת ההברחות בגזרה וכוח מאוחד נגד הפשיעה בגבול. בעזרת עבודה משותפת הצלחנו להוריד את מספר ההברחות בגבול. מ-350 הברחות ב-2020 ל-250 בשנת 2022".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully