וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשיא עונת התיירות: עומסים בנתב"ג בשל עיכובים בפריקת המזוודות

עודכן לאחרונה: 5.8.2023 / 17:02

אלפי ישראלים שחזרו היום בצהרים מחו"ל נתקלו בשיבושים וחלקם נאלצו להמתין יותר משעתיים, כאשר רבים מהם שומרי שבת שממהרים לחזור לביתם. לטענת ועד עובדי הנמל, העיכובים נגרמו כתוצאה ממחסור בעובדים - אך יש מי שיכנה זאת "שביתה איטלקית" | כל הפרטים על המחדל התעופתי

בווידאו: תורים ועומסים בנתב"ג, רגע לפני החג: "מחסור קשה בעובדים"/צילום: ניב אהרונסון

בשיא עונת הקיץ והתיירות, עיכובי פתע בפריקת המזוודות בנמל התעופה בן גוריון היום (שישי) הובילו לעומסים ואיחורים כבדים ביציאה מהשדה - שעות בודדות לפני כניסת השבת. אלפי ישראלים שחזרו היום בצהרים מחו"ל נתקלו בשיבושים וחלקם נאלצו להמתין יותר משעתיים, כאשר רבים מהם שומרי שבת שממהרים לחזור לביתם לפני כניסתה.

בניגוד לדיווחים, לא מדובר היה בתקלה טכנית. לטענת ועד עובדי הנמל, העיכובים נגרמו כתוצאה ממחסור בעובדים. אמנם לא מדובר בשביתה מאורגנת - אך יש מי שיכנה זאת "שביתה איטלקית". מצד הנהלת רשות שדות התעופה מסרו כי נושא עיכובי פריקת והעמסת המזוודות מטופל ונתב"ג חוזר לשגרה, ואילו במקביל, התורים באולם המשיכו להתארך. כאמור, כל זאת כשנמל התעופה בשיא פעילותו וצפויים לעבור בו כ-100 אלף נוסעים ביום.

עומסים בנתב"ג 13 ביוני 2022. אבשלום ששוני, פלאש 90
עומסים בנתב"ג 13 ביוני 2022/פלאש 90, אבשלום ששוני

סכסוך העבודה השקט בנמל: המחדל התעופתי

סכסוך העבודה השקט בשדה הוא רק עוד סימפטום לבעיות הניהוליות המתרחבות בשדה התעופה הבין לאומי היחידי שפועל במדינת ישראל - שכן שדה רמון מטפל בפחות מאחוז ממספר הנוסעים שעוברים בבן גוריון.

בפברואר הדיחה שרת התחבורה, מירי רגב, את מנכ"ל רשות שדות התעופה, אלוף (מיל') חגי טופולנסקי, שנכנס לתפקידו פחות משנה לפני כן. טופולנסקי, לשעבר סגן מפקד חיל האוויר וראש אכ"א, החזיר את נתב"ג שפעילותו נעצרה בתקופת הקורונה לחיים, זירז את גיוס כוח האדם החסר במקום העובדים שעזבו בתקופת המגפה, וחיסל את התורים הקשים שנוצרו בשדה כאשר חודשה הפעילות. הוא הוציא לפועל תכנית מהירה להרחבת טרמינל 3 ולביצוע צ'ק אין עצמאי, ללא תורים. אבל טופולנסקי מונה בידי שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי.

רגב הובילה להחלטה בדריקטוריון רשות שדות התעופה, שבראשו עומד מינוי שלה מהקדנציה הקודמת, אלוף (מיל') יצחק (ג'רי) גרשון, וחברים בו כמה מעובדי משרד התחבורה הכפופים לה, על הדחת טופולנסקי. במקומו מונה סמנכ"ל ההנדסה ברשות, אמנון כהן.

עוד בוואלה!

זה רשמי: הקו האדום של הרכבת הקלה יפתח בעוד שבועיים בדיוק

לכתבה המלאה
עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני. ראובן קסטרו
עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני/ראובן קסטרו

בינתיים נכשל מכרז שפירסמה רשות שדות התעופה להפעלת מוניות בשדה, שתמנע את הבלגן הקיים בתחום, חוסר הזמינות והניסיונות הבלתי פוסקים של נהגים לרמות תיירים וישראלים ולגבות מהם סכומים מעבר למותר.

העובדים ניצלו היום את העובדה שמדובר בחודש אוגוסט ונתב"ג נמצא בשיא פעילותו, עם כ-100 אלף עובדים שעוברים בו מידי יום. זה גם הצפי לתקופת החגים המתקרבת. במצב כזה כל עיכוב קטן יוצר תורים ארוכים.

מספר הנוסעים בשדה צפוי לעבור השנה את ה-25 מיליון איש, ולקבוע שיא חדש ולהתקרב עוד יותר לרף הקיבולת שלו. ודווקא כשנתב"ג סתום ושדה רמון לא מצליח להצדיק את ההשקעה בסך 1.8 מיליארד שקל שהושקעה בו, מעכבת רגב את ההחלטת על הקמת שדה התעופה המשלים לו. מרב מיכאלי ביטלה משקולים פוליטיים של כניעה למצביעיה בכמה מקיבוצי עמק יזרעאל את החלטה הממשלה את הקמת השדה המשלים ברמת דוד, לצד בסיס חיל האוויר.

עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני. ראובן קסטרו
עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני/ראובן קסטרו

בזמן שאנשי המקצוע ממשיכים להסביר כי רמת דוד הוא האופציה היחידה לשדה כזה, לאור קרבתו לדרכי הגעה, זמינות שטחים ונתיבי טיסה פנויים, מתעקשת רגב לקדם את בניית השדה המשלים הנוסף בנבטים שבדרום, אופציה ששר הביטחון יואב גלנט הבהיר לאחרונה, בדיון עם רגב וראש הממשלה נתניהו, שאינה עוברת מבחינת מערכת הביטחון בגלל קרבת השדה למתקנים רגישים, וההפרעה שייצור שדה אזרחי לבסיס חיל האוויר בנבטים, ממנו פועלות טייסות אף-35 ומטוסי תובלה. ההתנגדות של רגב נובעת מהדרישה של ראשי יישובים בדרום אנשי ליכוד להעביר את השדה לאזורם ומונעת קבלת החלטה, בזמן שהקמת שדה נוסף תארך בכל מקרה כעשור.

לאירוע היום יש את כל הסימנים לשביתה איטלקית שמהווה מסר גם מהעובדים לקראת קבלת החלטה בנושא: כרגע השדה המשלים אמור להיבנות ולהיות מופעל בידי זכיין פרטי, שבו לא יהיה לוועד עובדי רשות שדות התעופה וליו"ר שלו, פנחס עידן, כל השפעה. הקמתו תיקח מהעובדים את השאלטר שהיום הם הוכיחו שעדיין יש להם על המדינה.

עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני. ראובן קסטרו
עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני/ראובן קסטרו

רק בחודש מרץ האחרון, יצא ועד עובדי רשות שדות התעופה בעיצומים, במסגרת הודעת ההסתדרות על שביתה כללית במשק במחאה על פיטורי שר הביטחון גלנט והחקיקה המשפטית. השביתה גרמה אז להפסקת ההמראות מנתב"ג. בעקבות ההשבתה, גם חברות זרות החלו לבטל טיסות לישראל, שכן הן חששו שמטוסים וצוותים שלהן ייתקעו בארץ. בין היתר בוטלו טיסות של אייר קנדה ואיתיחאד.

דובר רשות שדות התעופה עופר לפלר סיפר אז לוואלה! כי הצ'ק אין לנוסעים ממשיך כרגיל. "22 טיסות מעוכבות מעל חצי שעה ומטוס אחד מאבו דאבי החליט לא להגיע בגלל ההשבתה ולכן החליטו לא לעשות להם צ'ק אין. כרגע החלטנו שכל הנוסעים יסיימו את תהליך הכניסה והבידוק כך שברגע שיחזרו ההמראות - הן יעלו למטוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully