וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמך חושף: כך מתכננת הפרקליטות להתמודד עם ביטול עילת הסבירות

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 19:59

בפרקליטות המדינה ובמערך הייעוץ המשפטי לממשלה הנחו את הפרקליטים הבכירים לרכז את העתירות שהוגשו נגד סבירות החלטות השר, כך לפי תכתובת פנימית שהגיעה לידי וואלה!. מקור בכיר: "ביטול העילה תקשה עלינו להגן על הציבור מפני החלטות שרירותיות של הממשלה"

ההצבעה הסופית על עילת הסבירות/ערוץ הכנסת

"שלום לכולם, בהמשך לתיקון לחוק יסוד השפיטה, ובשים לב לעתירות התלויות ועומדות, נבקש כי תעדכנו אותנו על הליכים שעניינם סבירות החלטת שר, שקבועות לדיון/תגובה לימים הקרובים, ככל שיש בכלל, כדי שההתייחסות למצבים אלה תהיה אחידה ומתואמת" - זוהי התכתבות הפנימית שהגיעה לידי וואלה! ונשלחה לפני מספר ימים לפרקליטים בכירים בפרקליטות המדינה במטרה לגבש עמדה כיצד לטעון בבית המשפט בעתירות שהוגשו נגד סבירות החלטה של שרים בממשלה.

ההתכתבות נשלחה לאחר שבשבוע שעבר נכנס לתוקפו התיקון לחוק יסוד השפיטה שמבטל את תחולתה של עילת הסבירות על כלל החלטות הממשלה והשרים וכמובן גם של רה"מ. בתיקון הובהר כי ההחלטות כוללות גם מינויים והחלטה להימנע מהפעלת כל סמכות.

חבר הכנסת ניסים ואטורי מצלם סלפי אחרי העברת ביטול חוק עילת הסבירות 24 ביולי 2023. טוויטר ח"כ ניסים ואטורי, צילום מסך
חבר הכנסת ניסים ואטורי מצלם סלפי אחרי העברת ביטול חוק עילת הסבירות 24 ביולי 2023/צילום מסך, טוויטר ח"כ ניסים ואטורי

מקור בכיר בפרקליטות הסביר לוואלה! כי המטרה של התכתובת היא למנוע מצב שבו פרקליטים טוענים בבית המשפט טענות סותרות ולכן יש צורך לגבש עמדה אחידה. אולם מקור בכיר אחר לא הסתיר את המבוכה שבדבריו ורמז לכך שביטולה של עילת הסבירות תקשה על הפרקליטות להגן על הציבור מפני החלטות שרירותיות של שרים ושל הממשלה.

לפיכך, ייתכן שהפרקליטות תצטרך "להציף" את בתי המשפט בבקשות דחייה של עתירות שהוגשו נגד סבירות החלטות של שרים שונים, וזאת על מנת לייצר אחידות בעמדות שמוגשות לבית המשפט.

המשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון. יונתן זינדל, פלאש 90
המשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון/פלאש 90, יונתן זינדל

בתוך כך, גם מערך הייעוץ המשפטי לממשלה נדרש לסוגיה והוא צפוי לגבש עמדה לגבי ביטולה של עילת הסבירות. העמדה הזאת צפויה להיות מוגשת לבג"ץ שידון בחודש ספטמבר הקרוב בשאלה האם לבטל סעיף בחוק יסוד הממשלה, או בקיצור את חוק הסבירות. לפי בדיקת וואלה! לפי שעה אין עמדה ברורה מצידה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, בסוגיה וזאת למרות הבהילות שיש גם מצידה של הפרקליטות שצריכה להתמודד בבית המשפט עם העתירות שקיימות ועומדות וגם לנוכח הדיון בבג"ץ שמתקרב.

אם לשפוט לפי מה שאמר המשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון, בדיונים בוועדת החוקה על החוק - נראה שהיועצת לא תגן על החוק בבג"ץ. לימון אמר כי "הפגיעה של ביטול עילת הסבירות היא רב מערכתית מפני שהיא תחליש את המערכת החיסונית של המערכת הממשלתית ותנטרל את היכולת של גופי החוק והמשפט למנוע החלטות בלתי סבירות".

במשרד המשפטים החליטו שלא להגיב לפניית וואלה! בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully