וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הודעת הליכוד, מזכיר הממשלה מודה: יחוקק חוק גיוס חסין מבג"ץ

עודכן לאחרונה: 2.8.2023 / 22:50

בשבוע שעבר הליכוד התנער מחוק יסוד: לימוד תורה, אבל בריאיון לעיתון חרדי יוסי פוקס התחייב כי במושב הבא יעבור חוק שיפטור צעירים חרדים מגיוס ויהיה חסין מביקורת שיפוטית. איזנקוט: "סיבה מרכזית להפלת הממשלה"

בווידאו: הפגנת הפלג הירושלמי בכביש מספר 4 במחאה על מעצר עריק/צילום: ניב אהרונסון

מזכיר הממשלה יוסי פוקס התחייב בריאיון לעיתון חרדי לקדם במושב הבא חוק שיפטור צעירים חרדים מגיוס שיהיה חסין מביקורת שיפוטית. "יחוקק חוק גיוס חסין מביקורת שיפוטית. אם בשביל זה יהיה צורך בחוק יסוד: לימוד תורה, אז נדון בזה", אמר פוקס לשבועון "במשפחה". זאת, על אף שבשבוע שעבר הליכוד הודיע שחוק יסוד לימוד תורה לא על הפרק.

מהריאיון עולה שהחוק יכלול גם פסקת התגברות, למרות שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחרונה בריאיונות בתקשורת הזרה כי החליט לוותר על פסקת התגברות במהפכה המשפטית. לדברי פוקס, הודעת הליכוד הייתה "כנראה תגובה זריזה לאירוע עם השלכות ציבוריות מרחיקות לכת, אז אולי התגובה קצת חריפה מדי".

אחרי פרסום הריאיון, הבהיר פוקס בציוץ בטוויטר כי קריאתו מתבססת על עמדת נשיא המדינה יצחק הרצוג שהוצגה במתווה הנשיא בחודש מרץ האחרון. פוקס צייץ: "עמדת נשיא המדינה באשר לחוק הגיוס:
'יגובש מתווה מוסכם. עיקרי המתווה יחוקקו בתיקון לחוק יסוד ולפיכך יהיו חסינים מביקורת שיפוטית'. (מתוך 'מתווה העם')".

מזכיר הממשלה יוסי פוקס בעיתון "משפחה", 2 באוגוסט 2023. עיתון משפחה, אתר רשמי
יוסי פוקס על שער עיתון משפחה/אתר רשמי, עיתון משפחה

כחלק מניסיונותיו להביא לפתרון המשבר סביב המהפכה המשפטית הנשיא הרצוג הציג במרץ האחרון מתווה פשרה שיהיה בסיס למשא ומתן בין הקואליציה והאופוזיציה. כדי לגייס את תמיכת החרדים במהלך הרצוג כלל במתווה שהציג סעיף על "מתווה מוסכם לשירות צבאי או לשירות לאומי אזרחי, שיחוקק כחוק יסוד ויהיה חסין מביקורת שיפוטית".

בתגובה לדבריו של פוקס מסר חבר הכנסת גדי איזנקוט: "אם יש סיבה מרכזית להפלת הממשלה היא הרצון הבלתי מוסבר שלהם לפרק את צה"ל כצבא עם. מקווה שימצאו בליכוד כוחות ציוניים לאומיים שיסייעו לבלום את הרצון של נתניהו לפרק את צה"ל כצבא עם".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הוסיף: "לפני שמישהו מזדרז לחוקק את חוק ההשתמטות בגרסה כזאת או אחרת, צריך לקיים דיון יסודי על השפעתו, על שיעורי הגיוס לצה"ל, ובמיוחד להתנדבות ליחידות הקרביות, על הנכונות לחתום קבע, ועל מערך המילואים. "לי ברור שחקיקה מהסוג הזה, זאת פצצה מתקתקת שמאיימת לפרק את צה"ל ואת החברה הישראלית כולה. אני קורא לנציגי הליכוד בממשלה ובכנסת להתעשת לפני שהולכים להחריב את כל מה שבנינו פה מאז קום המדינה".

עוד בוואלה!

נתניהו נגד הח"כ מהליכוד: ההשתלחות במפקד פיקוד מרכז פוקס - אינה מקובלת

לכתבה המלאה
גדי איזנקוט, אולפן וואלה!, 16 במרץ 2203. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
גדי איזנקוט/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

בשבוע שעבר הגישה סיעת יהדות התורה את הצעת החוק יסוד: לימוד התורה - שתקבע כי לימוד תורה בישראל הוא ערך יסוד של העם היהודי. מדובר בהצעה שנועדה לתת מענה לחרדים ש"תורתם אומנותם" ולא מתגייסים לצה"ל, כך שהלימוד יהיה שווה ערך לגיוס לצה"ל, ובג"ץ לא יוכל לטען לאי-שוויון בין המשרתים ללומדים.

בהצעת החוק נכתב כי "מדינת ישראל כמדינה יהודית, רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה", בהתאם, יוזמי החוק מציעים "לעגן כראוי בחוק יסוד את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד התורה, ואת רצונה לעודד לימוד תורה". עוד קובעת הצעת החוק כי "אלו שיקבלו על עצמם להתמסר ללימוד תורה, לתקופה משמעותית, יחשבו כמי שמשרתים, שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי, וכי תהיה לכך השלכה על זכויותיהם וחובותיהם".

גורמים בסביבת ראש הממשלה פנו בזעם לראשי הסיעות החרדיות על כך שהצעת החוק הוגשה בעיתוי כה רגיש. גורמים בדגל התורה ובש"ס השיבו כי ההצעה בנוסח הנוכחי לא הוגשה בתיאום עמם, אלא בהחלטה של חבר כנסת יחיד מסיעת אגודת ישראל. לאחר הדיווחים בכלי התקשורת, בליכוד הבהירו כי "הצעת החוק לא עומדת על הפרק ולא תקודם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully