וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן גביר ב"שיחת גיבוי" במשטרה: "התנהלות מח"ש תמוהה וחמורה"

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 0:01

ברקע חקירות השוטרים שתועדו מכים מפגינים, השר לביטחון לאומי הגיע למשרדי יחידת יס"מ תל אביב ותקף את מח"ש. בן גביר הבהיר שהוא "לא מגבה אלימות שוטרים", אך הוסיף: "לפעמים קצת חורגים". אחד מהשוטרים שתועדו מכים מפגינים ונחקרו, הגיע בסיום השיחה והתקבל בתשואות

בן גביר ב"שיחת גיבוי" במשטרה: "התנהלות מח"ש תמוהה וחמורה"/ניב אהרונסון

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף היום (רביעי) את המחלקה לחקירות שוטרים, בעקבות החקירות שמתנהלות נגד חמישה שוטרי יס"מ, ביניהם מפקד היחידה בתל אביב, יאיר חנונה. "התנהלות מח"ש תמוהה וחמורה מאוד בעיניי", אמר בן גביר ב"שיחת גיבוי" עם השוטרים. "אני מכיר את מח"ש מהצד השני, לא ראיתי שהם לוקחים אנשים לחקירות שעות על גבי שעות, שמח"ש לא תרתיע אתכם מלהמשיך לעשות את העבודה שלכם".

"ראיתי איך מנסים להרתיע אתכם ולהלך עליכם אימים, זה לא יעזור", המשיך השר לביטחון לאומי. "אני אומר למח"ש - אני מבין שמפקד יס"מ עדיין נמצא שם, התנהלות לא ברורה. מה הם רוצים? שרחובות תל אביב יהיו הפקר? באתי לומר לכם בשם מדינת ישראל תודה רבה, אתם הגיבורים שלנו. אני יודע כמה אתם נותנים את הנשמה והלב שלכם".

בן גביר הבהיר כי הוא "לא מגבה אלימות שוטרים", אבל הוסיף: "לפעמים קצת חורגים". לדבריו, "בסרטונים שראיתי היה שימוש בכוח סביר - אתם עושים את העבודה בשביל כולנו, כדי שיהיה איזון נכון בין חופשי ביטוי לחופש תנועה, ראיתי לא מעט סרטונים שבהם רואים כיצד מקצת המפגינים, שרובם אנשים נורמטיביים, מקללים, יורקים וזורקים עליכם גדרות ומנסים לתקוף אתכם. במשמרת שלי יהיה לכם גיבוי".

השוטר שתועד מכה את אמיתי עבודי באגרוף מגיע מהחקירה במח״ש ומתקבל בתשואות בחדר/מערכת וואלה!

בפרקליטות מתחו ביקורת על דבריו של בן גביר ומסרו: "פרקליטות המדינה דוחה מכל וכל את הניסיון להטיל דופי במח"ש. מח"ש לא תורתע מלעשות את עבודתה. אנו שבים ואומרים כי מח"ש פועלת במקצועיות ומשיקולים ענייניים בלבד וכל ניסיון להטיל דופי בעבודתה לא יצלח. מערכת אכיפת החוק תמשיך לפעול בהתאם לדין, ללא מורא וללא משוא פנים".

עם סיום השיחה הגיע אחד השוטרים שתועד מכה מפגין ונחקר במח"ש, והתקבל בתשואות בחדר. במקביל, נעצר מפגין מחוץ למטה המשטרה בתל אביב, שעל פי החשד, ניסה להפריע לשיירה של בן גביר שיצאה מהמקום.

מוקדם יותר היום התייצבו הקצין וארבעה שוטרים נוספים במשרדי מח"ש, בשל תלונות שהגישו נגדם מפגינים בעניין אלימות שהפעילו לכאורה במהלך מעצרם בהפגנות השונות נגד המהפכה המשפטית. עשרות שוטרי יס"מ ליוו אותם עם דגלים וצ'קלקות, השוטרים החנו את רכביהם ואופנועיהם הרבים בצד ובאמצע הכביש שממול משרדי המחלקה, מה שגרם לעומסי תנועה במקום.

עוד בוואלה!

מפקד מחוז תל אביב הנכנס: "צריך שהמחאה תהיה שקטה, קבוצות מיליטנטיות תקפו שוטרים"

לכתבה המלאה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מפקד יס"מ סגן ניצב יאיר חנונה. חיים גולדברג, מרים אלסטר/ פלאש 90, עיבוד תמונה
בן גביר ומפקד יחידת יס"מ תל אביב, יאיר חנונה/עיבוד תמונה, חיים גולדברג, מרים אלסטר/ פלאש 90

אחד המקרים שבגינם נחקרו השוטרים היה בעת ההפגנה שנערכה כמה שעות לאחר שאושר החוק לביטול עילת הסבירות, אז תועד חנונה מכה את אמיתי עבודי - מפגין בן 18, בעת שניסה לפנותו מהכביש. בתמונות וסרטונים שהופצו מאותו ערב, ניתן לצפות בחנונה נוקט באלימות קשה לכאורה נגד עבודי, שהגיש נגדו תלונה במחלקה לחקירות שוטרים. אירוע זה היה המקרה שהעלה את חנונה לכותרות, ולאחריו הוגשו נגדו תלונות נוספות.

חנונה טען בחקירתו כי עבודי ניסה כמה פעמים לדחוף פח מתחת למכ"תזית, אחד השוטרים ניסה לעצור אותו אבל הוא התנגד. לטענת הקצין, אז הוא הגיע לסייע לשוטר, ובשלב זה עבודי תקף את השוטר. "חבקתי לו את העורף עם יד שמאל ומכיוון שהוא ניסה לצעוק גם עלי והוא נדף ריח אלכוהול והיה קרוב אלי החזקתי את הפנים שלו ביד קמוצה", הסביר הקצין את התמונה שבה הוא נראה נותן לו אגרוף. לטענת חנונה, הוא לא הכה את עבודי בשום שלב במעצר.

בהתייחס לחשד כי תקף מפגין וגרם לו לשבר באף אמר חנונה כי קיבל פקודה לפנות את איילון ממפגינים, במהלך הפינוי זיהה מפגין שמנסה להצית שק מלא חומרי בערה וצעק לו שיפסיק אבל זה סירב להישמע לו. חנונה, יחד עם שני שוטרים נוספים החלו לרוץ לעברו, והמפגין ניסה להימלט. חנונה טען כי עיקם את הקרסול והשוטר אחר תפס את המפגין ושם לו ברך על הגב. לדברי חנונה, שמיוצג על ידי עורך הדין עופר ברטל, בשלב זה הוא הגיע למפגין וראה שהוא מדמם, וזה הטיח בו "נתת לי ברכייה".

אמיתי ברילאנט ולשמאלו מפקד יס"מ תל אביב יאיר חנונה. נדב גורן, אתר רשמי
חנונה, שוספי והמפגין עבודי/אתר רשמי, נדב גורן

עוד אמר חנונה בחקירתו כי עבר בשבוע האחרון "משפט שדה" וכי גרמו לילדיו להימנע מלצאת מהבית הכול בגלל "טענות כזב". על התמונה שבו הוא מכה לכאורה מפגין אמרו מקורביו: "יצרה מסע מטורף של שיסוי ברשתות החברתיות, קשה לו להוציא את הראש מהבית. הגיע הזמן שילמדו שיש חזקת חפות במדינת ישראל וצריך להמתין לסיום חקירה".

אבי שוספי, אחד השוטרים שחשוד שהכה את המפגין הצעיר, אמר היום בחקירתו במח"ש: "נהגתי במתינות, לא פעלתי בשום צורה באלימות, הבחור ירק עלי בפנים ורואים שהוא מניף את ראשו לעברי, לא לקחתי את זה באופן אישי, הובלתי אותו לנקודת איסוף עצורים בצורה מקצועית".

עורך הדין אבי חימי המייצג את השוטר מסר כי "עמדותיי כנגד ההפיכה המשטרית ידועות וכך גם עמדותיי בנוגע לזכויות אדם ואזרח. אני מבקש מהציבור, שאינו מכיר את עובדות המקרה, שלא לשפוט את מרשי. כמי שמכיר את העובדות, וצפה בסרטון המתעד את האירוע, אני סבור שמרשי פעל בצורה מקצועית, ממלכתית ומדודה ואנחנו שמים את מבטחנו במח"ש שיגיעו למסקנה שלא נפל במעשיו רבב".

עורך הדין ניר פלסר שמייצג את אחד השוטרים שנחקרו הוסיף: "מרשי נחקר היום במשך מספר שעות ושיתף פעולה באופן מלא עם חוקריו. ככל הנראה, המתלונן נחבל לאחר שנפל במהלך מעצרו ובעקבות זאת מרשי אף הציע לו טיפול רפואי, אך הוא סירב. כך או כך לא ננקטה נגדו אלימות כלשהי כפי שנטען בתלונה ולאור שאלות החוקרים אני בטוח כי תיקו של מרשי ייסגר בקול ענות חלושה".

עורכי הדין דיאנה שומסקי ומשה אלון, שמייצגים את סגנו של חנונה, שחשוד במעורבות באירוע אמר: "מדובר בקצין מוערך, משכמו ומעלה, מקצועי וערכי, אשר פועל מידי יום ביחד עם כלל שוטרי משטרת ישראל לשמירה על אזרחי מדינת ישראל, ושמירה על הסדר בציבורי, תוך הקרבה גדולה ונחישות בלתי מתפשרת. מרשנו פועל תוך שימוש בסמכויותיו בהתאם לפקודות ולנהלים המחייבים, על פי חוק. מרשנו ראוי להערכה ותמיכה על פועלו ואנו סבורים שהחקירה בעניינו דינה להסתיים בחוסר אשמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully