וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קבע: המאחז שהוקם בחומש לא יפונה

עודכן לאחרונה: 2.8.2023 / 20:37

השופטים דחו עתירות פלסטיניות שטענו כי ישיבת המאחז הוקמה על אדמות פרטיות, למרות שהועתקה לאדמות מדינה. בנוסף, בית המשפט הזכיר כי בעקבות התיקון לחוק ההתנתקות, ישראלים יכולים להיכנס לאזור צפון השומרון, שבו הוקמה מחדש הישיבה

בוידאו: אחרי ביטול חוק ההתנתקות בשומרון: הישיבה בחומש הועתקה לאדמות מדינה/TPS

בג"ץ קבע הערב (רביעי) כי מאחז חומש לא יפונה, לאחר שדחה עתירות פלסטיניות נגד מיקום הקמת הישיבה בטענה כי מדובר באדמות פרטיות. עם זאת, הישיבה שהייתה בלב העתירה הועתקה לאדמות מדינה, ולכן השופטים לא קיבלו את העתירות. בנוסף, הזכירו כי בעקבות התיקון לחוק ההתנתקות, ישראלים יכולים להיכנס לשטח שבו הוקמה לבסוף הישיבה.

מטעם ארגון "יש דין" נמסר בתגובה להחלטת השופטים: "בעוד שברחבי ישראל נלחמים להגן על בג"ץ כסמל הדמוקרטיה, הוכיחו היום השופטים שעבור הפלסטינים בגדה המערבית אין מגן ואין חוק, ובשטחים הכבושים כל דאלים גבר. אתמול הוגשו לבג"ץ שני תצהירים של אלופי פיקוד מרכז לשעבר הקובעים כי הקמת התנחלות חדשה בחומש תהווה נטל ביטחוני ותהיה כרוכה באלימות נוספת ובגזל נוסף של אדמות פלסטיניות ללא כל הצדקה ביטחונית. גם עמדות אלה לא שכנעו את השופטים לשים סוף לגזל ולנישול. כלעג לרש, שופטי העליון פסקו הוצאות לטובת העותרים. ההחלטה המבישה של שופטי העליון מהווה עדות נוספת לשלטון האפרטהייד שמתקבע בשטחים והופך לנורמה באישור בג"ץ".

יישוב חמש. Photo by Hillel Maeir/Flash90, אתר רשמי
מאחז חומש/אתר רשמי, Photo by Hillel Maeir/Flash90

ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, מסר בתגובה להחלטת בג"ץ: "סוף הצדק להופיע. כשהממשלה נותנת תושבות ברורות עם אמירה יהודית וציונית חד משמעית - התוצאה ברורה. הממשלה הודיעה שהולכים להסדיר את הישיבה ולכן העתירה ההזויה של השמאל הקיצוני כנגד חומש הושלכה לפח האשפה של ההיסטוריה - העתיד הוא של חזרה ובנייה מחדש של יישובי צפון השומרון".

במאי האחרון הועברה ישיבת חומש לאדמות מדינה, בעקבות ביטול חוק ההתנקות וחרף ביקורת בינלאומית חריפה על החזרה האפשרית להתנחלות שפונתה ב-2005. גורם ביטחוני אמר כי שר הביטחון יואב גלנט אישר את המבצע, אך גורמים בצה"ל מתחו ביקורת על ההחלטה.

ארצות הברית התבטאה נגד העתקת הישיבה. "אנחנו מוטרדים מאוד מהחלטת ממשלת ישראל לאפשר לתושביה להקים נוכחות קבועה במאחז חומש - דבר שאינו עולה בקנה אחד עם התחייבותו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון לנשיא לשעבר ג'ורג' בוש וסותר את התחייבויות הממשלה הנוכחית בישראל לממשל ביידן", מסר משרד החוץ האמריקני. "הרחבת התנחלויות חותרת תחת ההתכנות הגיאוגרפית של פתרון שתי המדינות, מגבירה את המתיחות ופוגעת עוד יותר באמון בין הצדדים. נמשיך להעלות את הנושא הזה בפני בכירים ישראלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully