וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דרמה אמיתית": היערכות בצה"ל לגל מחאה חדש ולא צפוי

עודכן לאחרונה: 30.7.2023 / 7:52

הצבא נמנע מלערוך סקרים על מוטיבציה לשירות בקרב חיילים, כדי שלא לחזק את השיח על זליגת המחאה לשורותיו. עם זאת, בצה"ל מודאגים מהיעדרויות בשייטת 13 ובקרב מפעילי המל"טים, הנעדרים במספרים ש"מדאיגים את כולם במערכת"

כ-10,000 מילואימניקים מודיעים: נצטרף לטייסים, לא נתנדב/מערכת וואלה!

בצה"ל מודאגים מהשפעת המחאה על פעילות מערכים חיוניים, שירות הקבע והמוטיבציה לשירות בצה"ל. קצינים בצה"ל סיפרו לוואלה! כי בימים האחרונים קיבלו חיילים ביחידות עורפיות הודעות על קיצור שירותם לשנתיים, בדומה לשירות של נשים - זאת בזמן שבצבא מתמודדים עם הירידה במוטיבציה לחתום קבע, ונאלצים להחתים חיילים בסדיר על שירות מילואים בתנאי קבע. "עד לפני חצי שנה היה אתגר להחתים חיילים איכותיים לשירות קבע ראשוני בגלל תנאי השירות (שכר וימי עבודה ביחידות)", אמרו הגורמים, "לאחרונה התווסף המתח סביב הצבא כאתגר נוסף. לכן, מציעים לחיילים להישאר למשך של חודשים ספורים עד חצי שנה בתפקיד שלהם".

לדברי מקורות באכ"א ובאגף התכנון נערכים בצבא כעת לגל שלישי של מחאה, שישפיע על המוטיבציה לשירות קבע בצה"ל, באמצעות תוכניות שירות מותאמות, בעיקר באמ"ן ובחיל האוויר. כבר בשלב הזה הוחלט בצה"ל לשלש את היקף העתודאים שיוצאים ללימודים באוניברסיטאות וחותמים קבע.

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הר הטייסים, 25 באפריל 2023. ראובן קסטרו
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר. מייחד חשיבות רבה לכשירות של רמת דוד/ראובן קסטרו

בשלב זה לא ידוע על קשיים במוטיבציה במחזור הגיוס הקרבי הגדול, המתחיל בשבוע הקרוב, אך בצה"ל נערכים לאפשרות של אירועים חריגים, ויבצעו הערכות מצב לקראת גיוס ליחידות קרביות החל מחודש נובמבר. כמו כן לא ידוע על טייסים בשירות קבע או בעלי תפקידים באמ"ן שביקשו לקצר את שירותם בעקבות המחאה, אך צה"ל נערך גם לאפשרות הזו.

מקורות בצה"ל אמרו כי עד כה מערך מדעי ההתנהגות נזהר מאוד שלא לבצע סקרים ביחידות השונות, כדי לא להנכיח בשיח הפנים-צבאי והציבורי את המחאות שזלגו לשורות הצבא ולחזק את המחאה. זאת בשעה שמפקדים מנסים להמעיט בדיונים בנושא, ולהקטין את ההשפעה שלהם על המוטיבציה לשירות.

בתוך כך, לוואלה! נודע כי הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר ובכירים נוספים בחיל מייחסים חשיבות רבה לכשירות הצבאית של בסיס רמת דוד, שמוגדר כמענה הראשוני במקרה של הידרדרות בגבול הצפון. בכירי החיל הגבירו את הנוכחות שלהם בשיחות מוטיבציה בטייסות השונות, כשברקע חלה פגיעה בטיסות האימון, לאור הודעות של טייסי מילואים ותיקים שלא יגיעו, בנימוקים שונים.

עוד בוואלה!

אותות מצוקה ממפקד חיל האוויר למפקדים: "זו שעתנו המאתגרת - מוניתם לרגעים האלה"

לכתבה המלאה
מפגינים נגד המהפכה המשפטית, סמוך לכנסת, 24 ביולי 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
אנשי מחאת המילואימניקים מפגינים מול הכנסת, 24 ביולי 2023/פלאש 90, חיים גולדברג

גורמים בחיל האוויר סיפרו כי דווח על עלייה חדה בשבוע האחרון של היעדרויות של מפעילי כלי טיס לא מאוישים במילואים, בעיקר בבסיס פלמחים. הגורמים אמרו כי מתמקדים בטייסים "בזמן שיש דרמה אמיתית שמתחוללת בטייסות מפעילי המל"טים מסוגים שונים". הגורמים אמרו שבשל ענייני כשירות מבצעית לא ירחיבו, ואולם "מדובר במספרים שמדאיגים את כולם במערכת. מבצע שהיה לאחרונה במחנה הפליטים ג'נין, שבו היו מספר גדול של מוקדי כלי טיס לא מאוישים, יהיה מאתגר מאוד להוציא אל הפועל מחר ללא מילואימניקים".

גם בשייטת 13 יש עלייה במספר צוותי המילואים שהודיעו שלא יגיעו לגיבושים ליחידת העילית ולפיקוח צלילות בגדנ"ע, במסלול ובתפקידים נוספים. גורמים בחיל הים הגדירו את הפערים שנוצרו כ"מדאיגים מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully