וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החלטה בלתי סבירה": יש עתיד עתרה לבג"ץ נגד לוין בעניין כינוס הוועדה למינוי שופטים

עודכן לאחרונה: 25.7.2023 / 13:52

המפלגה הגישה עתירה למתן צו על תנאי ובקשה לקיים דיון דחוף בעתירה נגד שר המשפטים וממשלת ישראל, בעניין כינוס הוועדה. לפיד: "החלטת השר שלא לכנס את הוועדה היא החלטה המנוגדת לדין ומהווה ניסיון לשתק את הרשות השופטת"

בווידאו: שר הביטחון יואב גלנט בשיחות גם עם יאיר לפיד ובני גנץ/טל שלו

מפלגת יש עתיד הגישה היום (שלישי) עתירה למתן צו על תנאי ובקשה לקיים דיון דחוף בעתירה נגד שר המשפטים יריב לוין וממשלת ישראל, בעניין כינוס הוועדה למינוי שופטים.

ככתוב בעתירה, "ההחלטה לא לכנס את הוועדה מנוגדת לדין ומהווה ניסיון לשתק את הרשות השופטת. מדובר גם בהחלטה שהינה בלתי סבירה באופן קיצוני. אך משום שבעת הזו גורלה של עילת הסבירות - מצוי אף הוא בידי הממשלה מצאנו לנכון למקד טיעוננו בטענות בנוגע לחוסר סמכות". העתירה הוגשה באמצעות עורכי דין מהמשרד "גזית-בקל".

גם התנועה לאיכות השלטון הצטרפה לעתירה בדרישה משר המשפטים לוין לכנס את הוועדה. "שר המשפטים עושה שימוש לרעה בסמכותו ולמען השיקולים הפוליטיים האישיים שלו", מסרו.

לטענת התנועה, הימנעותו של השר מלכנס את הוועדה לבחירת שופטים על אף המחסור בשופטים עולה לכדי "הפרת חובתו לפי החוק, וכן מחדל חמור הפוגע במערכת המשפטית ובאזרחי המדינה". עוד נמסר כי "שר המשפטים פוגע ביכולתם של אזרחי המדינה לקבל את יומם בבית המשפט, ופוגע בזכות הגישה לערכאות ובעקרון הפרדת הרשויות. ההימנעות מכינוס הועדה נגועה בחוסר תום לב ובשיקולים זרים אשר אינם ממן העניין".

בנימין נתניהו,יריב לוין, הצבעה על ביטול עילת הסבירות, כנסת, 24 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
שר המשפטים לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד מסר בעת העתירה: "לא יתכן שראש הממשלה לא מסוגל להשתלט על שר המשפטים שלו ולהודיע לו לכנס את הוועדה למינוי שופטים. זו פגיעה ממשית באזרחי ישראל, זו פגיעה מקצועית במערכת המשפט ופגיעה בערכי הדמוקרטיה. החלטה זו פוגעת פגיעה קשה באינטרס הציבורי, ומהווה הפרה בוטה של חובת הנאמנות וההגינות המוטלת על הממשלה".

"הניסיון להביא לשיתוקה של הוועדה לבחירת שופטים, עד להשלמת המהלך החקיקתי השנוי במחלוקת שמבקש שר המשפטים לקדם, הוא ניסיון להביא לשיתוקה של הרשות השופטת", מסר לפיד. "החלטת שר המשפטים שלא לכנס את הוועדה, על אף שמספר חבריה הינו שבעה כבר בעת הזו - היא החלטה המנוגדת לדין", הוסיף.

לדבריו, מדובר גם בהחלטה שהינה "בלתי סבירה באופן קיצוני". לפיד המשיך: "הואיל ומדובר במקרה מובהק של חוסר סמכות, והואיל ובעת הזו גורלה של עילת הסבירות - אבן יסוד במשפט המינהלי הישראלי - מצוי אף הוא בידי הממשלה אחרי שהעבירו אתמול באופן דורסני וחד צדדי את ביטול עילת הסבירות, מצאנו לנכון למקד טיעוננו בטענות בנוגע לחוסר סמכות".

עוד בוואלה!

"תוכנית רדיקלית": לשכת עורכי הדין הגישה עתירה לבג"ץ נגד החוק לביטול עילת הסבירות

לכתבה המלאה
עמית בכר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב. 24 ביוני 2023. ראובן קסטרו
ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום, ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר הגיש בשמו ובשם הלשכה עתירה לבג"ץ נגד התיקון ל"חוק יסוד: השפיטה", שמבטל את עילת הסבירות על החלטות הממשלה ושריה. כמו כן, הלשכה הגישה בקשה לבית המשפט להוציא לחוק צו על תנאי.

בעתירה שנכתבה על ידי עו"ד נדב ויסמן, שותפו הפוליטי של בכר, וכן על ידי עו"ד ממשרד עורכי הדין "מיתר", נטען כי ביטול עילת הסבירות פוגעת בעיקרון הפרדת הרשויות בכך שאינו מאפשר לבית המשפט להבטיח שהכנסת תפעל בסבירות בחוקים שהיא מחוקקת.

"החוק לביטול עילת הסבירות מאיים להקנות לרשות המבצעת כוח שאינו כפוף לביקורת שיפוטית, ולאפשר לה למשול ללא מעצורים ומגבלות, בחוסר סבירות קיצוני שלא בהתאם למטרות החוק", נכתב בעתירה לבית המשפט. "החוק הופך סדרי משפט באופן שבו שרים לא יהיו עוד משרתי ציבור או נאמני ציבור אלא נבחרי ציבור ומושלים על הציבור - מורמים מעם ופטורים מעולו של הדין", הוסיפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully