וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת החקיקה: מאמץ אחרון להגיע למתווה פשרה על החוק לצמצום עילת הסבירות

עודכן לאחרונה: 24.7.2023 / 6:55

נשיא המדינה קיים בשעות האחרונות סבב פגישות כדי להגיע למתווה פשרה סביב החוק השנוי במחלוקת שיעלה להצבעה בקריאה שניה ושלישית. מוקד המחלוקת בין הצדדים נוגע למשך ההקפאה שתוכרז של המשך קידום החקיקה. לאחר שנפגש עם נתניהו, לפיד וגנץ - היום ייפגש הרצוג עם בר דוד

יצחק הרצוג בקונגרס האמריקאי/לע"מ

המגעים של הנשיא יצחק הרצוג וצוותו צפויים להימשך גם הבוקר (שני), בניסיון להשיג הסכמה בין הקואליציה והאופוזיציה על ריכוך החוק לביטול עילת הסבירות והמשך קידום חוקי המהפכה המשפטית.

לפי גורמים המעורבים בשיחות, יש הסכמה עקרונית על מסמך העקרונות של הנשיא, שכולל גרסה מרוככת של חוק הסבירות כמו גם הגנות מפני פיטורים והדחה של שומרי הסף, אך יש מחלוקת משמעותית על משך ההקפאה של שאר חוקי הרפורמה.

בקואליציה מוכנים בשלב זה להקפאה של 9-6 חודשים בלבד, כדי שאם השיחות ייכשלו, יוכלו לחדש את החקיקה ולשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים עד סוף מושב הכנסת הבא. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד דורש הקפאה של 15 חודשים, ואילו יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מתנגד לקציבת ההקפאה ודורש עצירה מוחלטת עד סוף הקדנציה וקידום של כל חקיקה משפטית בהסכמה.

לפי גורמים המעורים בשיחות עדיין יש פערים גדולים בנושא אך המאמצים יימשכו עד הרגע האחרון בניסיון להגיע להסכמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג, בני גנץ, ראש האופוזיציה יאיר לפיד. יונתן זינדל, יוסי אלוני, פלאש 90, עיבוד תמונה
מאמצים אחרונים לקראת ההצבעה היום/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, יוסי אלוני, פלאש 90

אמש, הנשיא הרצוג, קיים סבב פגישות במאמץ להביא להסכמה ופשרה בענין החוק לביטול עילת הסבירות. הרצוג נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, והציג בפניהם את מסמך העקרונות שנוגע לצמצום עילת הסבירות והמשך קידום חוקי המהפכה המשפטית.

גם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, שהמתווה שהציע אמש נדחה על ידי הליכוד, צפוי להיפגש בשעות הבוקר עם הנשיא הרצוג בבית הנשיא. לוואלה! נודע כי בשעות האחרונות נעשים ניסיונות כנים של כל הצדדים להגיע למתווה מוסכם לריכוך הצעת החוק. לפיכך, לפי שעה השבתה כללית במשק, ביוזמת ההסתדרות, אינה עומדת על הפרק.

לפי הגורמים, במהלך היום הקואליציה גילתה נכונות לרכך את הנוסח של החוק לביטול עילת הסבירות בהתבסס על המתווה שגיבשו הפרופסור ידידיה שטרן והמשנה ליועמש לשעבר עו"ד רז נזרי, לפיו עילת הסבירות לא תחול על החלטות של הממשלה בענייני מדיניות ולא על מינויי שרים שדורשים את אישור מליאת הכנסת. החלטות ממשלה לגבי מינויים ופיטורים של נושאי משרה כמו מנכ"לים, פקידי ציבור בכירים ימשיכו להיות כפופים לביקורת שיפוטית. מסמך העקרונות של הנשיא כולל גם הגנות על שומרי הסף ומניעת פיטוריהם.

עוד בוואלה!

פורום העסקים, המונה כ-150 חברות, הודיע על שביתה במשק

לכתבה המלאה
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. 2 במרץ 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ייפגש הבוקר עם הרצוג. יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד/פלאש 90, יונתן זינדל

שר המשפטים יריב לוין ותומכי הרפורמה בקואליציה מסרבים להקפאה ארוכה בעיקר בגלל רצונם לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים וסירובו של לוין לכנס את הוועדה בהרכבה הנוכחי. החשש של לוין הוא שבהקפאה ארוכה, בג"ץ יחייב אותו לכנס את הוועדה ולמנות שופטים בעוד שהוא מעונין לשנות בהמשך את הרכב הוועדה. באופוזיציה, לעומת זאת, מסרבים לקבל הקפאה קצרה בלבד, הצעה שלפי בכיר באופוזיציה הוגדרה כ"בדיחה".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, מסר לאחר פגישתו עם הנשיא הרצוג כי "העקרונות שהוצגו לי על ידי הנשיא תואמים את העקרונות שעומדים לנגד עינינו: שמירה על שומרי הסף, עצירת הקרע בעם ועילת סבירות שלא פוגעת בדמוקרטיה שלנו. בלי עוצמתה ומחוייבותה של המחאה זה לא היה קורה. בלי מאות אלפי האנשים שיצאו לרחובות החקיקה היתה נמשכת באין מפריע. אעשה ככל שביכולתי כדי להביא הסכמה רחבה למען ישראל דמוקרטית וחזקה".

לפיד מוכן לקבל את מסמך העקרונות שהציג הנשיא אך דורש הקפאה של לפחות 15 חודשים. במחנה הממלכתי לעומת זאת הציגו היום עמדה נוקשה יותר ודורשים עצירה מוחלטת של החקיקה המשפטית ושכל חקיקה עד סוף הקדנציה תקודם רק בהסכמה. גנץ הציע הערב מתווה פשרה חדש ופנה לנתניהו: "אם נלך למתווה של הסכמות, נחיל אותו גם על הכנסת הבאה - אם לא נגיע להסכמות החקיקה הזו תהפוך בכנסת הבאה לכתם חולף בהיסטוריה של מדינת ישראל".

פגישת ביידן הרצוג בבית הלבן  18 ביולי 2023. רויטרס
פגישת ביידן הרצוג בבית הלבן 18 ביולי 2023/רויטרס

מוקדם יותר היום, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי פרסמו הצעת פשרה לצמצום עילת הסבירות. על פי ההצעה, שהגישו ביום חמישי לראשי הקואליציה והאופוזיציה, עילת הסבירות לא תחול על החלטות ממשלה ושרים, אם הן נוגעות לענייני מדיניות, ולא ניתן יהיה לפסול החלטות ממשלה על מינוי שרים וסגני שרים מכוח עילת הסבירות. במקביל, הממשלה תקפיא את המשך חקיקת המהפכה המשפטית - לשנה וחצי, במהלכם תוכל לקדם חקיקה רק בהסכמת 75 חברי כנסת.

על פי המתווה, שנוסח על בסיס הצעותיהם של פרופ' יובל אלבשן, פרופ' ידידיה שטרן ועו"ד רז נזרי, לשעבר המשנה ליועמ"ש, שאר החלטות השרים, כולל החלטות על מינויים שלא דורשות את אישור הכנסת, עדיין יוכלו להיפסל מכוח עילת הסבירות. שינויים אלה לא יחולו בממשלת מעבר, מרגע הכרזת הבחירות ועד לכינון ממשלה חדשה. "קוראים לכל הצדדים להתייצב מיד מאחורי מתווה פשרה מאוזן למען עתיד המדינה והצלת החברה הישראלית", מסרו השניים לאחר פרסום המתווה. אולם מפלגת הליכוד הודיעה כי היא דוחה את הצעת הפשרה שהציע בר דוד.

בלשכתו של הרצוג מסרו מוקדם יותר כי הנשיא וצוותו פועלים למצות את נסיונות ההידברות במטרה להגיע להסכמה בין הצדדים - "זוהי שעת חירום, חייבים להגיע להסכמה", מסר הנשיא. לפיכך, הנשיא הרצוג נסע מיד לאחר נחיתתו לבית החולים שיבא - תל השומר, שם מאושפז ביממה האחרונה ראש הממשלה, ונפגש עמו. לאחר מכן, נפגש הרצוג גם עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ועם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully