וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטילים בערב פסח ועד חציית הגבול: כך הפך גבול לבנון מקריר - לרותח

15.7.2023 / 16:46

גבול לבנון, שהיה שקט יחסית מאז 2006 הפך בחודשים האחרונים לזירת התנגשויות הולכת ומתחממת. אירוע רודף אירוע - מאזרחים שחוצים את הגבול, דרך ירי רקטות וטילי נ"מ, ועד לוחמי חיזבאללה שמקימים אוהלים בשטח ישראל ומחבלים בגדר

תיעוד מהמהומות בגבול ישראל-לבנון. 15 ביולי 2023/לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

החודשים האחרונים באזור הגבול בלבנון היו עתירי אירועים, הרבה מעבר למה שהורגלנו בשנים שמאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006. על הגבול מוקמים בימים אלה מכשולים הכוללים חומה ותעלות, יוזמות הטרידות את חיזבאללה שפתח בסדרה של פרובוקציות, כולל הקמת האוהלים של חיזבאללה בתוך שטח ישראל, שנחשפה בעיתונות הלבנונית לפני שפורסמה בישראל.

חיזבאללה עיבה בשנה האחרונה את מערך הכוחות המיוחדים שלו המכונים "כוח רדואן" בעשרות מוצבים לאורך קו הגבול באופן שמאפשר חדירה מהירה לשטח ישראל והשתלטות, גם אם זמנית, על יישובים ישראליים. הארגון הגביר את קצב בניית המוצבים הצבאיים שלו בקרבת הגבול, חלקם הגדול במסווה של ארגוני איכות סביבה, ושיפר את יכולות האש שלו בטווח, בהיקף ובקטלניות.

15.7: כעשרים לבנונים חוצים את הגבול

כעשרים לבנונים, ביניהם גם חבר פרלמנט מקומי, חצו את הקו הכחול במרחב הר דב שבגבול ישראל-לבנון, ונכנסו לשטחה הריבוני של מדינת ישראל. רק לאחר שכוח צה"ל הוקפץ למקום וביצע ירי הרחקה - הם נסוגו.

תחילה, הלבנונים החלו ליידות אבנים לכיוונם של הכוחות שהיו במקום. לאחר מכן, הלוחמים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות, מאחר שהלבנונים סירבו להתפנות מהמרחב. גורם צבאי הגדיר את האירוע כ"פרובוקציה לבנונית".

תיעוד מהתקרית בגבול ישראל-לבנון. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תיעוד המהומות על גדר הגבול בלבנון, 15 ביולי 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

12.7: פעילי חיזבאללה הורחקו באמצעי חדש

כוחות צה"ל בגבול לבנון הוקפצו לשתי נקודות במרחב גדר הגבול עקב שמיעת פיצוצים. גורם ביטחוני סיפר לוואלה! כי החשודים התקרבו לגדר מצד לבנון וככל הנראה מדובר בפעילי חיזבאללה. החשודים ניסו לחבל במכשול הגבול והם נפגעו מאמצעי לא קטלני שהוטמן מראש על ידי צה"ל בכמה נקודות.

החשודים התקרבו לגדר הגבול בכמה נקודות. באזור זרעית התקרבו הפעילים ככל הנראה לגבול מול זרעית - ושם הופעל מולם האמצעי החדש. האירוע השני התרחש מול מטולה - שם חשודים העילו זיקוקים, שכתוצאה מהדלקתם פרצה באיזור שריפה ומוקשים התפוצצו בשטח לבנון. כוחות צה"ל ירו באוויר על מנת להרחיק את החשודים מהגדר.

חשודים מתקרבים לגדר גבול לבנון ומנסים לחבל במכשול, 12 ביולי 2023/דובר צה"ל

6.7: טיל נ"ט שוגר מלבנון ונפל בישראל

טיל נ"ט שוגר משטח לבנון לעבר ישראל ונפל בכפר רג'ר שעל הגבול. בתגובה לשיגור, צה"ל תקף בירי ארטילרי את האזור שממנו שוגר. לא היו נפגעים ולא הועברו הנחיות מיוחדות לעורף. לפני השיגור הוציא חיזבאללה הודעה, שבה טען כי ישראל משתלטת על החלק הלבנוני של הכפר וקרא לרשויות ולאזרחי לבנון לפעול כדי למנוע זאת. ארגון הטרור תיאר זאת בתור "התפתחות מסוכנת". לפי גורם ביטחוני, חוליה פלסטינית אחראית על השיגור, ומערכת ההתרעה לא הופעלה בעקבותיו.

תחילה, עלה מדיווחים ראשוניים כי שוגרה רקטה שנפלה בשטח לבנון. עם זאת, גורם צבאי טען כי זה היה פיצוץ מוקש. בנוסף, לאחר מכן, מסרו דובר צה"ל וצבא לבנון כי לא בוצע אף שיגור לשטח ישראל, אך כעבור כשעה צה"ל חזר בו והודיע כי זו הייתה פצצת מרגמה שנורתה משטח לבנון. גורם צבאי הסביר כי מערכות מכ"ם לא זיהו את השיגור, והנושא נבדק. שעות לאחר מכן, הודיע גורם ביטחוני כי מדובר בטיל נ"ט ולא בפצצת מרגמה.

חייל בצבא לבנון מכוון רקטת RPG לעבר כוחות צה"ל. 9 ביוני 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חייל לבנוני מכון רקטה לעבר צה"ל/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

21.6: נחשפת הצבת אוהלי חיזבאללה בהר דוב

נציגים של יחידת קשרי חוץ בצה"ל העבירו ליוניפי"ל תלונה על הרחבת עמדה של חיזבאללה לשטח ישראל בגזרת הר דב שבגבול לבנון. לטענת גורמי צבא, תחילה דובר על עמדה אחת ולאחר מכן על עמדה נוספת. לטענת צבא לבנון מדובר בשטח לבנוני.

לפי גורם ביטחוני, הועבר מסר דיפלומטי ובצינור הצבאי, כי במידה שלא יפנו את העמדות שהוקמו על הגבול תתבצע פעולה הנדסית לפנות את המרחב. הוא הוסיף כי אין כוונה להשלים עם הפרובוקציה, ומדובר בעוד פעולה מתגרה של חיזבאללה שבתקופה האחרונה לא מרוצה מהקמת מכשול בגבול בשטח הישראלי ומלבה הפגנות והפרות סדר. מאז פורקה אחת העמדות.

9.6: חייל בצבא לבנון כיוון רקטה לעבר לוחמי צה"ל

חייל מצבא לבנון תועד מכוון רקטת RPG לעבר כוחות צה"ל. על פי רשת אל-מיאדין הלבנונית, במהלך עימותים סמוך לכפר שובא שבאזור הר דב, אחד התושבים נפגע מרימון עשן שירו לוחמי צה"ל. בתגובה, נכנסו כוחות מצבא לבנון לכוננות כשאחד החיילים תועד מכוון רקטת RPG לעבר כוחות צה"ל. בעקבות המתיחות, כוח של יוניפי"ל נפרס במקום.

לפי גורמי ביטחון, האירוע התחיל כשאזרחים לבנונים חצו את הגבול לשטח ישראל והחלו לפגוע בעבודות ההנדסיות שצה"ל ביצע אתמול באזור, בין היתר על ידי גרירת גדר התיל שהוצבה במקום. כוחות צה"ל שהוקפצו למקום האירוע השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות.

8.6: אזרח לבנוני עבר את הגבול ויידה אבנים על דחפור צה"ל

אזרח לבנוני לא חמוש שהגיע למרחב פעילות צה"ל בהר דב, סמוך לגבול עם לבנון, התפרץ לשטח הישראל עמד לפני דחפור צה"ל שעבד במרחב והפריע לעבודתו. מפקד הדחפור החליט שהוא ממשיך במשימתו - אך האזרח הלבנוני השליך לעברו אבנים וניסה לחבל בכלי העבודה. לאחר שהשהה לזמן קצר את הנסיעה וחיכה לחיילי כוח האו"ם יוניפי"ל, הנהג המשיך בעבודתו והאזרח הלבנוני, שסירב להתרחק, כוסה בחול.

גורמים בפיקוד הצפון שיבחו את הנהג על פעולותיו ומסרו כי פעל בתושיה ונחישות לממש את הפעילות ההנדסית אליה יצא.

עשרות טילים שוגרו לגליל המערבי מלבנון, מקלטים נפתחו ביישוב חניתה. 6 באפריל 2023. שלומי גבאי
מקלט פתוח בחניתה לאחר ירי הרקטות, 6 באפריל 2023/שלומי גבאי

6.4: עשרות רקטות נורו מלבנון לישראל

34 רקטות שוגרו בערב חג הפסח מלבנון לעבר הגליל המערבי. אזעקות נשמעו ברחבי האזור, תחילה באזור היישובים שלומי ובצת ובהמשך בכל רחבי הגליל המערבי ובנהריה. 25 מהן יורטו על ידי כיפת ברזל, וחמישה נפלו בשטח וגרמו נזק למבנים. צה"ל תקף בלבנון בעקבות הירי. מאוחר יותר נורו פצמ"רים לעבר מטולה.

בדרום לבנון תקף צה"ל מטרות של חמאס. בהודעה של דו"צ נאמר כי "צה"ל לא יאפשר לארגון הטרור חמאס לפעול מלבנון ורואה במדינת לבנון אחראית לכל אש הנורית משטחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully