וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

17 שנים למלחמת לבנון השנייה: טעות אחת בגבול עלולה להוביל למלחמה עם חיזבאללה

12.7.2023 / 21:52

שני הצדדים נערכים למלחמה הצפונית הבאה: חיזבאללה הגדיל את כוחות העילית ואת דיוק האש, צה"ל הצר את צעדי הארגון והגדיל את בנק המטרות שלו. כל עוד הלהבות בגבול גבוהות - כל אי הבנה יכולה להוביל לעימות - שאף אחד לא יודע איך יסתיים

טקס החזרות של חיזבאללה אמש בלבנון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

17 שנים חלפו מאז מלחמת לבנון השנייה, וצה"ל עדיין מנהל מערכה גלויה וחשאית נגד חיזבאללה על מיקום קו הגבול בין ישראל ללבנון. מדי בוקר מקדם פיקוד הצפון בפיקוד האלוף אורי גורדין פעילות הנדסית נרחבת להקמת מכשול הכולל חומה, גדר, תעלות ומערך איסוף מתקדם. קצב בניית המכשול משביע רצון בצד הישראלי, אך חדירת המחבל מלבנון לצומת מגידו במרץ השנה מצביעה על חורים בהגנה.

היוזמות ההנדסיות של צה"ל בגבול מטרידות מאוד את חיזבאללה, שפתח בחודשים האחרונים בסדרת פרובוקציות שייעודן חבלה בגדר. השיא הגיע לפני כחודשיים בהצבת אוהלים שהפכו למוצב צבאי של חיזבאללה בשטח ישראל בגזרת הר דב. בצה"ל נערכים לאפשרות שהמאמץ המדיני לפינוים ייכשל - ומכינים תגובה צבאית להסרת האוהלים - שבשלב הזה לא מהווים איום, אך הביכו את הממשלה ואת צה"ל ככלי התקשורת בלבנון חשפו את הסיפור.

עם זאת, למרות העיסוק היומי בסוגיות אלו, כמו הפרובוקציות שהתרחשו היום במרחב הגדר במהלכן נאלץ צה"ל להפעיל אמצעי אל הרג לעבר עשרות חשודים בלבנון, האיום האמיתי נראה אחרת לגמרי. חיזבאללה הצליח בשנה האחרונה לעבות את הכוחות המיוחדים שלו המכונים "כוח רדואן" בעשרות מוצבים לאורך קו הגבול באופן שמאפשר חדירה מהירה לשטח ישראל והשתלטות, גם אם זמנית, על יישובים ישראלים סמוכי גדר. בנוסף חיזבאללה הגביר את קצב בניית המוצבים הצבאיים שלו בקרבת הגבול, חלקם הגדול במסווה של ארגוני איכות סביבה. מעל כל אלו - הארגון שיפר את יכולות האש שלו בטווח, בהיקף, בקטלניות, והחמור מכולם: בדיוק המאפשר פגיעה במתקנים אסטרטגיים, תשתיות רגישות וסמלי שלטון.

לוחמי חיזבאללה משתתפים בתרגיל צבאי במהלך סיור תקשורתי המאורגן לרגל יום ההתנגדות והשחרור, לבנון 21 במאי 2023.. עזיז טאהר, רויטרס
לוחמי חזיבאללה בתרגיל צבאי/רויטרס, עזיז טאהר

לצד זאת ולא פחות חשוב, שיפר חיזבאללה את מערך ההגנה האווירית שלו בסיוע איראן וסוריה ואת היקף כלי הטיס הלא מאוישים שיודעים לא רק לאסוף מודיעין אלא לתקוף. לפי הערכות בישראל, חיזבאללה ערוך במצב מלחמה לשגר כ-4000 רקטות ביממה בשלב הראשון, ולאחר מכן קצב האש יידעך בהתאם לתקיפות של חיל האוויר. אין ספק כי חיזבאללה מודל שנת 2023 הוא חזק וגדול יותר מזה שהיה ב-2006 אך מנגד המחויבות שלו כלפי מדינת לבנון ואזרחיה גדלה מאוד כשהמערכת הפוליטית, המדינית והכלכלית במדינה מקרטעת.

מאז המלחמה ההיא הצליח צה"ל לדחות מלחמה נוספת. צה"ל הצר גם את צעדי הזרוע הצבאית של הארגון, חיזק את ההרתעה שמנעה נקמה על סדרת חיסולים ותקיפות שמיוחסות לישראל בהם חיסול עימאד מורניה, אך לא מנע את התעצמות הארגון.

עם זאת, במיוחד בכהונתו של הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי ומפקד חיל האוויר עמיקם נורקין, נבנו בצבא מהלומות אש בהיקף ובדיוק שיש לצבאות בודדים בעולם. בנוסף נבנה בצבא שילוב בנק מטרות שמונה אלפי מטרות, כולל יכולות של ייצור מטרות בזמן אמת באופן שידעו לפגוע ביכולות חיזבאללה במהירות ולזרוע הרס עצום במתקניו הצבאים.

לוחמי חיזבאללה משתתפים בתרגיל צבאי במהלך סיור תקשורתי המאורגן לרגל יום ההתנגדות והשחרור, לבנון 21 במאי 2023.. עזיז טאהר, רויטרס
לוחמי חיזבאללה בתרגיל צבאי/רויטרס, עזיז טאהר

יחד עם זאת, הצליח צה"ל בשנים האחרונות להגביר את רמת הכשירות של התמרון היבשתי לעומק שטח האויב. היקף האש שיירה חיזבאללה על העורף הישראלי לא ישאיר ברירה לדרג המדיני אלא להורות כבר מהיום הראשון לשלח כוחות יבשתיים בסדיר ובמילואים לתמרן ללב ללבנון כדי להשתלט על מרחבי השיגורים הרבים.

השאלה הגדולה באמת היא אם צה"ל יידע להנמיך את גובה הלהבות בגבול הלבנוני ולהרחיק מלחמה - כי ההיסטוריה מלמדת שכל עוד יש חיכוך בגבול - טעות אחת יותר מדי של צד אחד בשילוב אי הבנה של הצד שני - עלולים להוביל לעימות שכולם יודעים איך הוא מתחיל - אבל לאף אחד אין מושג איך הוא עשוי להסתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully