וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיורי לילה, הקמת מוצבים וניוד כוחות: המאבק החדש של חיזבאללה בגבול לבנון

28.6.2023 / 17:23

פיקוד הצפון הכריז כבר לפני שנה על פעילות חדשה של ארגון הטרור בגבול וכינה אותה "עיצוב פנים". למרות זאת, לצה"ל לא הייתה התרעה מודיעינית על הכוונה להקים מוצב בשטח הישראלי, ולפי ההערכה מדובר בטעות. אולם, לוואלה! נודע כי לאחרונה יוצאים מהמתחם הצבאי סיורי לילה

טקס החזרות של חיזבאללה אמש בלבנון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

פיקוד הצפון הכריז לפני כשנה על מאבק חדש שמנהל ארגון חיזבאללה, אותו כינה "עיצוב פנים" - כך נודע לוואלה היום (רביעי). במסגרתו, הזרוע הצבאית של הארגון החלה להגביר פעילות במרחב הגבול הישראלי בשני שלבים - העברת כוחות למרחב הגבול והקמת עמדות תצפית סמוך אליו. לאחר הקמת המוצב של חיזבאללה בשטח ישראל, נחשפים גילויים חדשים אודות פעילות הארגון בגבול.

בשלב הראשון, פועל הארגון להעברת לוחמי כוח רדואן, יחידה מובחרת בארגון, מעומק דרום לבנון לבסיסים, מוצבים ועמדות חדשים במרחב הגבול על מנת שיהוו כוח לוחם שמסוגל לחדור לשטח הישראלי בכמה מוקדים במקביל.

ואילו במקביל, בשלב השני, הארגון מקים עמדות תצפית ומייצר נוכחות לאורך הגבול במרחק עשרות מטרים מקו הגבול הישראלי, סמוך מאוד לקו הכחול (קו גבול דימיוני שקיבל את אישור האו"ם א.ב). לדברי גורמים במערכת הביטחון, מדי שבועיים חיזבאללה מקים עמדות ארעיות במסווה של עמותה לשמירה על הסביבה הכוללת אוהלים או מבנים יבילים על הגבול. ולאחר מכן, מתחיל תהליך התבססות בשטח באמצעות הצבת כוח אדם והקמת תשתיות.

גזרת הר דב. הגדר המקיפה את נתיב העלייה. אמיר בוחבוט
גזרת הר דב. הגדר המקיפה את נתיב העלייה/אמיר בוחבוט

כתגובה לפעילות זו, בצה"ל החליטו לצאת למערכה הנדסית שכוללת הקמת מכשול במספר תצורות לאורך כל גבול ישראל-לבנון בתיאום עם כוחות יוניפי"ל. לצורכי הפרויקט, שמוביל מפקד פיקוד הצפון, האלוף אורי גורדין, הקצתה הממשלה מאות מיליוני שקלים למימון חפירת תעלות, בניית חומות וגדר, והצבת טכנולוגיות מתקדמות במקומות יש פערי איסוף ותצפית. מרבית התקציב הגיע לצה"ל, ובמשרד הביטחון הביעו שביעות רצון מקצב ההתקדמות של הבנייה בשטח במספר מוקדים במקביל.

אולם לפני כחודש וחצי, ללא התרעה מודיעינית מוקדמת, הבחינו כוחות צה"ל במרחב הר דב בפעילות חריגה של ארגון חיזבאללה סמוך לקו הכחול - כך אישר גורם ביטחוני בכיר. במסגרת הפעילות, הקים הארגון שני אוהלים והציב בהם פעילי חיזבאללה חמושים. העמדה החדשה נבנתה בשטח ישראלי אך במרחק מאות מטרים בלבד ממתחם צבאי של חיזבאללה בשטח הלבנוני, שבו נמצא כוח גדול יותר.

לוואלה נודע בנוסף כי מהמתחם הצבאי הזה יוצאים לאחרונה סיורי לילה של פעילי חיזבאללה לאורך הגבול בנוסף לסיורי היום הגלויים - זאת בניגוד להסכם 1701 שנחתם בין ישראל ללבנון בתיווך האו"ם לאחר מלחמת לבנון ה-2. אולם להערכת גורמי מודיעין, הקמת האוהלים בשטח הישראלי לא נעשתה במכוון אלא בשל מדידה שגויה של חיזבאללה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
לוחמי חיזבאללה משתתפים בתרגיל צבאי במהלך סיור תקשורתי המאורגן לרגל יום ההתנגדות והשחרור, לבנון 21 במאי 2023.. עזיז טאהר, רויטרס
לוחמי חיזבאללה משתתפים בתרגיל צבאי במהלך סיור תקשורתי המאורגן לרגל יום ההתנגדות והשחרור, לבנון 21 במאי 2023./רויטרס, עזיז טאהר

ממידע שהוצג במשרד הביטחון, עולה כי למרות התסכול הישראלי, הפעילות בעמדה החדשה שהוקמה לא מהווה איום על המוצבים או היישובים הישראליים שמרוחקים מאוד מהמקום, וכי בכל מקרה, צה"ל עוקב באופן קבוע אחר הפעילות בעמדה שמאוישת בחמושים של של הארגון. בחיזבאללה לפי שעה מסרבים לפנות את האוהלים, ככל הנראה בגלל הפרסום בכלי התקשורת הישראליים וההתעקשות של צה"ל לפנותם באופן מידי חזרה לשטח לבנון.

למרות שגורם ביטחוני הבהיר שבישראל כבר הגישו תלונה לאו"ם - שר הביטחון, יואב גלנט, הנחה את פיקוד הצפון להיערך להסרת התשתית של חיזבאללה מהשטח הישראלי. השטח כבר נמדד והוכח שישראל צודקת. ולפי ההערכות, חיזבאללה יפנה לבסוף את האוהלים והחמושים. הגורם הביטחוני העריך, כי בראיית צה"ל תהליך פינוי התשתיות יעשה ללא הרוגים בצד הלבנוני, "מאחר ולא מדובר באסטרטגיה של חיזבאללה אלא בטעות של פעילי הארגון השטח".

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בנאום, 22 במרץ 2023. אל-מנאר, צילום מסך
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בנאום, 22 במרץ 2023/צילום מסך, אל-מנאר

לפני כשבוע, פורסם כי נציגים של יחידת קשרי חוץ בצה"ל העבירו ליוניפי"ל תלונה על הרחבת עמדה של חיזבאללה לשטח ישראל. לטענת גורמי צבא, תחילה דובר על עמדה אחת ולאחר מכן על עמדה נוספת. אולם בצבא לבנון טענו שמדובר בשטח לבנוני. לפי גורם ביטחוני, הועברו מסרים בצינורות דיפלומטיים וצבאיים, כי במידה ולא יפנו את העמדות שהוקמו על הגבול תתבצע פעולה הנדסית לפנות את המרחב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully