וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה דנה בצמצום עילת הסבירות; לפיד: "יגרום לנזק חמור למדינה"

11.7.2023 / 3:31

הוועדה בראשות רוטמן התכנסה לדיון בהכנת הצעת החוק לקראת אישורה הסופי במליאת הכנסת. בקואליציה מעוניינים לסייג את ההצעה, אך רוטמן הבהיר כי השינויים לא "יהיו משמעותיים". ראש האופוזיציה הגיע לדיונים באופן חריג: "החוק הזה הוא תחילת הסוף של הממשלה הזאת"

מפגינים ניסו להתפרץ לתוך המליאה בצעקות ״דמוקרטיה"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן התכנסה היום (שלישי) כדי לדון בהכנת ההצעה לצמצום עילת הסבירות לקריאה שניה ושלישית. הנוסח שהובא בפני הוועדה אינו שונה בינתיים מהנוסח המקורי של הצעת החוק, אך בקואליציה מעוניינים להוסיף סייגים להצעה כך שמינויים בתקופת בחירות יוגבלו יותר בהיעדר עילת הסבירות. עם זאת, רוטמן הבהיר כי השינויים לא "יהיו משמעותיים" ומדובר ב"הליך טבעי של חקיקה". בינתיים, בקואליציה מתקיימות שיחות סביב ריכוך מסוים של נוסח ההצעה והתוכנית הנוכחית היא להביאה לאישור סופי עד סוף חודש יולי, עם סיום כנס הקיץ של הכנסת.

ראשון הדוברים היה ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שהגיע באופן חריג לוועדה ואמר כי "הלקח האמיתי של סיפור החורבן ושורפי האסמים הוא שהקנאות מעוורת אנשים קיצוניים והם לא רואים את ההשלכות של מעשיהם". הוא ביקש להתריע, "מה החוק הזה שאנחנו מדברים עליו יעשה לכלכלת ישראל, לביטחונה ולמעמדה הבינלאומי? יחזק או יפורר את חומות ההגנה שלנו?". ראש האופוזיציה קבע, "החוק הזה יגרום לנזק מדיני חמור למדינת ישראל. הוא יבודד אותנו ויכניס אותנו למועדון המדינות המביכות שהעולם נסוג. החוק הזה הוא תחילת הסוף של הממשלה הזאת כי עם ישראל נצחי והממשלות הן זמניות. אנחנו נזרוק את החוק הזה לפח אשפה", התחייב.

ח"כ גלעד קריב קרא אחריו: "אל תיכנעו לבן גביר ולשופרות שרוצים לראות דם ברחובות כדי לרצות 'בייס' דמיוני. המחאה הזאת נועדה להגן על המשטרה, ולכן יש להפסיק את השימוש במכת"זיות". יו"ר חד"ש תע"ל איימן עודה אמר כי "המפגינים במחאה עושים עבודת קודש על חשבון שגרת היום-יום שלהם", כלשונו. הוא הוסיף כי "הם עושים הכולכדי לעצור את ההפיכה המשטרית", וקרא לאזרחים הערבים להשתתף במחאה: "אנחנו צריכים להיות חלק אינטגרלי מההפגנות, רק בברית בין דמוקרטים לקבוצת מיעוט - אנחנו נוכל לנצח". ח"כ שלי מירון מיש עתיד פתחה את נאומה בוועדה ב"בוקר טוב איראן", והוסיפה: "ישראל כבר לא תהיה מה שהיא הייתה".

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את ביטול עילת הסיבות, מהומה פרצה באולם 04 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שמחה רוטמן/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בהמשך סירב רוטמן לאפשר לעו"ד אסי מסינג, היועמ"ש של משרד האוצר, לדבר בפני חברי הוועדה ולפרט בפניהם על ההשלכלת של צמצום עילת הסבירות. רוטמן טען כי חברי האופוזיציה זימנו את מסינג, אך עמדתו מנוגדת לעמדת הממשלה ולטענתו "זה מייצר מצב של פוליטיזציה של הייעוץ המשפטי כאילו יש יועצים משפטים של הקואליציה ויש יועצים משפטים של האופוזיציה". רוטמן גם העלה את הטענה, לפיה עמדתו של מסינג מנוגדת לעמדת שר האוצר ויו"ר מפלגתו בצלאל סמוטריץ'.

רק לאחר ביקורת חריפה של חברי הכנסת מהאופוזיציה והתערבות של היועמ"שית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, שאמרה כי "הוועדה לא כפופה לשר", וכן כי "לכנסת ולוועדה יש אינטרס חזק מאד שעמדתם המקצועית של עובדי המדינה תישמע", רוטמן חזר בו, הבהיר כי ביקש אישור מסמוטריץ' שלא התנגד לכך וציין כי יאפשר למסינג לדבר בפני הוועדה "לפנים משורת הדין".

מסינג הסביר מה הכוונה ב"יצירת חור שחור" בנוגע לעבודת משרד האוצר. מסינג טען כי בגלל צמצום עילת הסבירות, שר האוצר יוכל לפטר כל ראש אגף ללא בקרה, להחזיק בסמכויותיו אם לא ימנה לו מחליף, למנות מקורב ללא ניסיון לראש רשות המסים או החשב הכללי, לבטל את תנאי הסף או ועדת האיתור לתפקידים בכירים. "כל מינוי חשוב באוצר ייהפך למשרת אמון", כלשונו. בסוף דבריו רוטמן תקף אותו: "אני כל כך שמח מדבריך כי דוגמה אחת של החלטה לא סבירה שהתקבלה על ידי שר האוצר במשך כל 21 שנות כהונתך לא הבאת. רק אולי על מקרים עתידיים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את ביטול עילת הסיבות, מהומה פרצה באולם 04 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דיון ועדת החוקה על צמצום עילת הסבירות, בשבוע שעבר/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

הדיון בוועדה מתקיים במקביל ל"יום התנגדות" של המחאה נגד המהפכה המשפטית. כבר ב-07:00 החלו צעדות, שיירות בכבישים והפגנות. היום יכלול בין היתר הפגנת ענק בנתב"ג ב-16:00, ובערב הפגנות מול בית הנשיא ומול שגרירות ארצות הברית בתל אביב.

רק הלילה אושרה הצעת החוק בקריאה ראשונה בכנסת 64 חברי כנסת תמכו בהצעה ו-56 התנגדו לה. נוסח ההצעה, כפי שעלה לדיונים בוועדה בשבועיים האחרונים, קובע כי "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בעניין סבירות החלטתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully