וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהייטק, באוניברסיטאות ובמרכזי הקניות: כך ייראה יום השיבושים ביום שלישי

9.7.2023 / 20:53

מארגני המחאה נערכים להעלאת הילוך אם ההצעה לביטול עילת הסבירות תאושר בקריאה ראשונה והודיעו כי יערכו בין היתר מחאות בנתב"ג ומול בית הנשיא ושגרירות ארה"ב. עשרות עסקים ומוסדות להשכלה גבוהה הודיעו שיתמכו בעובדים שישתתפו. "ההתנגדות תהיה נחושה יותר ומנומסת פחות"

השבת ה-27 למחאה: רבבות מפגינים ברחבי הארץ/קרדיט: רעי אש

מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית נערכים לשבוע סוער. עוד אחד. העלאת ההילוך שנראתה בימים האחרונים מתוכננת להימשך כתגובה ישירה לחקיקה, או כאולטימטום לממשלה: תקדמו את צמצום עילת הסבירות בשני - ונצא לשיבושים נרחבים למחרת. אלה צפויים להתמקד במחאה בנתב"ג לצד חסימות כבישים מרכזיים ברחבי הארץ.

יום השיבוש ביום שלישי צפוי להימשך מהבוקר עד הערב. בדומה לפעמים הקודמות, החל מ-07:00 יצאו צעדות, שיירות בכבישים והפגנה מול בית המשפט המחוזי בחיפה. בניגוד לפיזור המוקדים הרחב שנראה אז, מארגני המחאה ינסו הפעם למקד כוחות בכמה "פעולות שיתוק" מרכזיות. מוקד האירועים המרכזי יהיה בשעה 16:00, ב"הפגנת ענק" בנמל התעופה בן גוריון. בשבוע שעבר חסמו המפגינים את הכביש המוביל לכניסה לטרמינל 3 במשך שעות ארוכות ועשרות נעצרו בעימותים עם המשטרה, במה שסימן את תחילתו של רצף הפגנות סוערות, שהמשיך יומיים לאחר מכן ב"ליל עמי אשד" באיילון.

המחאה בשלישי לא תסתיים בשדה התעופה, וב-18:30 יערכו הפגנות מול בית הנשיא ומול שגרירות ארצות הברית בתל אביב. החל מ-20:00 צפויות הפגנות ביישובים רבים, כולל צעדה לקפלן בתל אביב. עוד קודם לכן, במחאת הסטודנטים מתכננים לערוך מחר מיצג בירושלים. "בנינו בשבועות האחרונים ארגז כלים הכולל פעולות ממוקדות ומשמעותיות. את חלקן תראו בשלישי. בנוסף, ישנו עוד פעולות שעובדים עליהן כעת לשעות הבוקר ואחריהן המוקד המרכזי יהיה בנתב"ג", סיפר נדב גלאון, ממובילי המחאה.

הפגנות נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, שבוע 27. 08 ביולי 2023. ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, השבוע/ראובן קסטרו

"המטרה היא להראות לממשלה שאם היא לא עוצרת - המדינה עוצרת", הבהיר. "בשבועות האחרונים נערכנו לתרחיש הזה בדיוק: שהשיחות יתפוצצו והממשלה תחזור לחוקק. היה לנו ברור שצריך לייצר התנגדות נחושה ונחרצת. החלטנו שמה שיהיה בסבב א' לא יהיה בסבב ב'. ההתנגדות תהיה נחושה יותר ומנומסת פחות ולא נשחק באותם כלים", הוסיף.

גלאון הסביר מדוע המחאה תצא לפועל לאחר מעבר החקיקה, ולא במקביל או לפניה, כמו שנעשה עד כה: "בסבב הקודם עלו להפגנות ענק בכנסת לפני ההצבעות, באו הרבה מאוד אנשים, מחו והכנסת העבירה את החקיקה כמו גנבים בלילה. קמנו בבוקר עם תחושה של ריקנות, המפגין בקצה הרגיש שלא הצלחנו לעצור את החקיקה. אז המסר השתנה - להגיד לממשלה עוד קודם מה יקרה אם החקיקה לא תעצור. המדינה תעצור בכבישים, בנתב"ג ובשעות הערב בכל הארץ".

חלק נוסף בחזרת המחאה יהיה שובן של השביתות. חברות הייטק, אוניברסיטאות, משרדי עורכי דין ורופאים מתכוונים לעצור את פעילותם או לאפשר לעובדים להיעדר. לפי מארגני מאבק ההייטק, עשרות חברות כבר עדכנו כי עובדיהן יוכלו לצאת להפגין מבלי שיירשם להם יום חופש. חלקן אף מתכננות לשבות לחלוטין. בין החברות נמצאות קייטו, פאפאיה גלובל, Skai, קומרה, סראנוס ai, NFX, פייבר, דיסראפטיב. איירון סורס, טייטו קר, עיינה פארמה, נטורל אינטליג'נס, 2b, סימפלי, TriVentures, Descope אפספלייר, קנשו, Lionbird, Inx, ריסקיפייד, קלטורה, וויקס, אייל ולדמן, צ'ק וויולה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
הפגנה מחוץ לביתו של שר המשפטים יריב לוין כחלק מליל מחאות מול בתיהם של חברי כנסת 06 ביולי 2023. ללא, אתר רשמי
הפגנה מחוץ לביתו של יריב לוין, השבוע/אתר רשמי, ללא

אוניברסיטת רייכמן הצטרפה גם היא למאבק. "במידה והליך החקיקה יימשך תכבד האוניברסיטה את חופש המחאה וההפגנה של חברי הסגל האקדמי והמנהלי, והיעדרות ביום שלישי הקרוב לא תחשב כיום חופשה. ברוח זו תותר היעדרות סטודנטים ביום שלישי הקרוב מלימודים ובחינות. כל מי שייעדר מבחינה הקבועה ליום שלישי יהיה זכאי למועד ג' ללא צורך בהסבר", מסרו.

במחאת הסטודנטים קראו למוסדות נוספים ללכת בעקבותיה. "להעביר בקריאה ראשונה את החוק לצמצום - שלא נאמר ביטול - עילת הסבירות הוא המשך גס בוטה ודורסני של החקיקה שהממשלה מובילה. אנחנו לא יכולים לעבור על זה בשתיקה. אנחנו קוראים לסטודנטים לצאת בהמוניהם להפגין ולראשי האוניברסיטאות להשבית את האקדמיה במידה שהחוק יעבור בקריאה ראשונה", אמר לוואלה! נדב זלצברגר, ממובילי הסטודנטים.

מיד לאחר מכן הודיעה אוניברסיטת חיפה כי גם היא "רואה בהבנה את השתתפות של חברי וחברות סגל אקדמי ומנהלי - מכל קצוות הקשת הפוליטית - בהפגנות ובפעילויות הציבוריות המתוכננות ביום שלישי הקרוב", ועדכנה כי חברי וחברות סגל יוכלו להעדר על חשבון ימי חופשה וסטודנטים יוכלו לבקש להיבחן במועד נוסף. נשיא אוניברסיטת חיפה ייקח גם הוא חופש ביום שלישי, "לאור הזדהות".

מחאה אחרי התפטרות ניצב עמי אשד, נתיבי איילון נחסמו לתנועה. 5 ביולי 2023. אורי סלע
מפגינים חוסמים את איילון, שבוע שעבר/אורי סלע

אחריה הודיעה הנהלת אוניברסיטת בר-אילן עדכנה כי היא "רואה בהבנה את ההשתתפות של סגלי האוניברסיטה והסטודנטים - מכל מרחב הקשת הפוליטית - בהפגנות ובפעילויות ציבוריות, כל עוד לא יפגעו הבחינות, שיתקיימו כסדרן". באוניברסיטת תל אביב עודכנו הסטודנטים כי למשתתפים ביום השיבוש יתאפשר להיבחן במועד מיוחד. עם זאת, הבחינות יישארו במועדן המתוכנן אלא אם המרצה, הפקולטה ו-100% מהסטודנטים בקורס מסכימים להעביר את הבחינה למועד אחר.

מהאוניברסיטה העברית נמסר כי "הוחלט שכלל המבחנים יתקיימו במועדם, הגמישות לקביעת מועדים מיוחדים ומתן הארכה לעבודות בית יתנהל נקודתית ברמת הפקולטה והקורס בהתאמה", ובמרכז האקדמי רופין הודיעו שסטודנטים שייקחו חלק באירועים יהיו זכאים למועד ג' על בסיס הצהרה בלבד גם אוניברסיטת בן גוריון תאפשר מועד נוסף. "על מנת לאפשר השתתפות, סטודנט או סטודנטית שיעדרו ממבחן בשל השתתפות זו יהיו זכאים למועד מיוחד. את הבקשות למועד המיוחד יש להגיש בנוהל הרגיל", כתב רקטור האוניברסיטה, פרופ' חיים היימס

זלצברגר הודה שהסיכויים שהשיבושים לא יצאו לפועל קטנים. "אנחנו מבינים שהממשלה אטומה וערלת לב כי היא רואה שהציבור לא איתה ועדיין ממשיכה. לכן אין לנו תקוות גדולות שהחוק לא יעבור ואנחנו מכינים את התגובה", אמר. לדבריו, המחאה בנתב"ג תהיה דומה לקודמת: "נקרא להמוני אנשים להפגין בנתב"ג. אני ממליץ לציבור הכללי להימנע מהגעה ברכב".

הפגנה לאחר הודעת הפרישה של ניצב עמי אשד מהמשטרה, נתיבי איילון ת"א, 6 ביולי 2023. ניב אהרונסון
הפגנה באיילון לאחר פרישתו של ניצב עמי אשד/ניב אהרונסון

רשת המרכזים המסחריים ביג הודיעה גם היא כי תסגור את שעריה בשלישי, אם הצעת החוק תעבור. "נראה במהלך צעד חמור בדרך לשחיתות שלטונית בלתי חוקית בעליל, וצעד נוסף בדרך לדיקטטורה", הסבירו. "חקיקה כזו תהווה פגיעה אנושה בוודאות העסקית והכלכלית של ישראל, ותסכן באופן ישיר ומיידי את קיומנו כחברה מובילה בישראל".

התגובה לא איחרה להגיע: קריאות לחרם צרכנים על הרשת הגיעו מתומכי המהפכה, ארגונים, וכן מהממשלה עצמה. "גם אני מחרים את קבוצת ביג עד שיחזרו בהם ויתנצלו. בעלי עסקים שמתערבים פוליטית ומחרימים חצי עם ראויים לגינוי מכל גווני הקשת הפוליטית", כתב בטוויטר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

לאחר מכן, עדכנו חברות בענף הפרסום כי גם הן יתמכו בעובדים שירצו לשבות ולהיעדר באותו יום. ביניהן נמצאות מקאן אריקסון, גיתם, ראובי פרידן, מנצ' ומשרדים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully