וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי החנויות ב"ביג" נגד ההנחיה לסגירת הרשת: "מה אנחנו אשמים, מי יפצה אותנו?"

לאחר שהקבוצה הודיעה כי תשתתף ביום ההשבתה המתוכנן ביום שלישי, רוב עובדי המתחמים, גם אלו הנמנים עם מתנגדי המהפכה המשפטית, הביעו מורת רוח מההחלטה, וחלקם אף הבהיר שיפתחו את החנויות למרות הכול: "חצופים, משלמים להם מיליונים והם עושים בנו מה שהם רוצים"

מאי גולן על איום השבתת מרכזי ביג בעקבות אישור ביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה/אנה ברסקי

שעות לאחר שקבוצת "ביג" הודיעה כי תשתתף ביום ההשבתה המתוכנן ביום שלישי, אם יאושר בקריאה ראשונה החוק לביטול עילת הסבירות במתכונתו הנוכחית, בחלק ממתחמי הקבוצה לא ממש מרוצים מההחלטה, גם אלו הנמנים עם מתנגדי המהפכה המשפטית.

בביג בבאר שבע, גם העובדים שתומכים במחאה ומתנגדים להתנהלות הממשלה, סבורים שאסור לפגוע בפרנסת העובדים במקום. אחת ממנהלות החנויות סברה כי זה לא משנה מי בעד ומי נגד, שכן לדבריה, בימים אלו הפרנסה חשובה יותר מהכול. "פעם קודמת הם שבתו, פספסנו יום עבודה, וזה לא מעניין אותי. פעם שעברה לפני כמה חודשים, סגרו את השערים. נאלצנו ללכת הביתה. אנחנו הקטנים, סובלים. מה אנחנו אשמים?", שאלה.

"אתם רוצים לשבות, אותנו תעזבו בשקט. חנויות מחויבות לסגור דלתות כי אנחנו מחויבים לרשת ביג", סיפרה מנהלת חנות הבגדים, שלמרות המצב שומרת על אופטימית ששערי החנות לא ייסגרו: "למה אני צריכה לסגור את הדלתות, את המריבות שלהם שישאירו לעצמם".

רשת רמי לוי - שיווק השקמה הודיעה כי סניפיה במתחמי ביג יישארו פתוחים. "רשת רמי לוי לא מערבת דעות פוליטיות עם עסקים", נאמר בהודעת הרשת, "נתראה בסניפים".

פתיחת חנויות במתחם ביג קסטינה, 7 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"למה אני צריכה לסגור את הדלתות, את המריבות שלהם שישאירו לעצמם". מתחם ביג, תמונת ארכיון/ראובן קסטרו

"אני נגד ההפיכה המשטרית ובעד המחאה. אבל אני אומר לך קודם כל, הם לא יכולים לקבוע לעסקים או רשתות לסגור או לא. יש פה אנשים עם מגוון דעות, אין קשר בין הדברים", הסביר מתנגד לרפורמה. לידו יושב תומך הרפורמה, כשכל אחד מהם מייצג את הצד הנגדי במאבק המרכזי שמלווה את המדינה מזה למעלה מחצי שנה. "זה לא בסדר, יש פה פרנסה של אנשים, יש פה רשת, אבל מנגד יש פה עסקים פרטיים, מי ישלם להם את היום הזה? מי יפצה אותם?", אמר.

גם במתחם ביג פרדס חנה, בעלי החנויות לא ממש אוהבים את ההנחיה. "בפעם שעברה נשארנו פתוחים", הודה מנהל חנות אחת מתחום המשקאות, שהביע מורת רוח מהעניין, תוך שהוא מבקש שלא להזדהות, אולי מחשש שיבולע לו. "נעשה מה שיגידו לנו", הפטיר.

"אם בדמוקרטיה עסקינן אז שישאירו לנו את זכות הבחירה", אמר חברו אלעד, המנהל חנות של רשת "בנא" בנתניה, שלא במתחם של ביג, ולפיכך לא כפוף להנחיות מלמעלה. יצוין כי חלק מהעובדים כלל לא שמעו על ההנחיה. "לא הודיעו לנו שום דבר", אמר אסמעיל מבאקה אל-גרביה המנהל את סניף מקדונלד'ס בביג פרדס חנה. כך גם לא שמע על ההשבתה הכפויה שכנו למתחם, שי ממאפיית "בי בייקרי" של "ביגה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קניון ביג פרדס חנה סגור. יואב איתיאל, יואב איתיאל
"יש פה עסקים פרטיים, מי ישלם להם את היום הזה? מי יפצה אותם?"/יואב איתיאל, יואב איתיאל

אביב ונטלי מחנות קרביץ שביג פרדס חנה חלוקים ביניהם. "לא הודיעו עוד כלום, אבל אם ישביתו - אשמח להישאר בבית", הודה אביב, אבל הסתייג: "זה לא מייצג, נטלי דווקא תשמח אם נעבוד". אינה, המוכרת מחנות "ללין" שליד, גם לא קיבלה הודעה, למרות שהרשת שבבעלות "פוקס" הקפידה בפעם הקודמת על סגירת חנויותיה, ואף זכתה לביקורת על כך מצד מצדדי הרפורמה. "מי יאהב השבתה כזו", תמהה אינה.

"אנחנו נישאר פתוחים ללא קשר להנחיות של ביג", אמר לוואלה! ללא מורא אורי, ממנהלי החנות הגדולה של רשת הצעצועים "עידן 2000". "יש לקוחות שמצפים למצוא אותנו עובדים. יש עובדים ויש שכר דירה לשלם לביג, שמן הסתם לא יוותרו עליו. בפעם שעברה סגרו פיזית את המתחם, אבל אמרו לנו שהפעם זה לא ייקרה, אז אני מקווה שכך יהיה ושלקוחות יצליחו להגיע אלינו".

במקביל, הגיעו לידי וואלה התכתבויות מקבוצות ווטסאפ של בעלי חנויות, שבהן הם זעמו על ההחלטה. "חצופים, משלמים להם מיליונים והם עושים בנו מה שהם רוצים", כתב אחד מהם, ואחרת הוסיפה: "לא יכול להיות שהם יקבעו לי סגירה פוליטית".

ח"כ אלמוג כהן פנה במכתב למנכ"ל הרשת שבו אמר: "בדמוקרטיה בריאה כל סוחר יבחר האם לפתוח את שעריו לאור השקפת עולמו. לא אתן לפטרון כמוך לכפות את דעותיו ולרמוס ברגל גסה את הזכות לחיות ולהתפרנס. במידה ובכל זאת תורה על סגירת שערי המתחם אנצל את חסינותי הפרלמנטרית ואגיע למחות. לא אתן לך בשום צורה לסגור את שערי מרכז ביג באר שבע ולפגוע בתושבי הנגב". כהן האשים את הרשת ב"חזירות" שאינה מתקבלת על הדעת של "חברה המרוויחה מעל מיליארד שקל בשנה תוך שימוש ציני ביכולות הפיננסיות שלה".

הפגנה מחוץ לדיון ועדת השחרורים בעניינו של וליד דקה שרצח את החייל משה תמם, כלא מעשיהו,31 במאי 2023. ניב אהרונסון
חזירות שאינה מתקבלת על הדעת. אלמוג כהן/ניב אהרונסון

הבוקר הודיעה קבוצת ביג על הצטרפותה למחאה נגד המהפכה המשפטית. בהודעה שפרסמה הקבוצה, נמסר כי "אם החוק לביטול עילת הסבירות במתכונתו הנוכחית יאושר בקריאה ראשונה ביום שני בכנסת - ניקח חלק ביום ההשבתה שמתוכנן ביום שלישי". לפי ההודעה, מרכזי ביג יושבתו בכל הארץ.

בהודעה שפרסמה הקבוצה, נכתב כי אישור החוק לביטול עילת הסבירות הוא "צעד חמור בדרך לשחיתות שלטונית בלתי חוקית בעליל וצעד נוסף בדרך לדיקטטורה. חקיקה כזו תהווה פגיעה אנושה בוודאות העסקית והכלכלית של ישראל, ותסכן באופן ישיר ומידי את קיומנו כחברה מובילה בישראל".

עוד נמסר כי "על מנת למחות באופן חריג ולמנוע את העברת החקיקה המושחתת הזו, אנו נשתתף ביום ההשבתה שמתוכנן ביום שלישי. מרכזי ביג מקרית שמונה ועד אילת יושבתו וייסגרו. כשהמדינה רועדת ונקרעת מבפנים אין שאפשרותנו לשבת על הגדר ובעת הצורך ועם התקדמות החקיקה והביזה של הקופה הציבורית אותה אנו מממנים, אף נחריף את צעדינו".

פתיחת חנויות במתחם ביג קסטינה, 7 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"צעד חמור בדרך לשחיתות שלטונית בלתי חוקית בעליל וצעד נוסף בדרך לדיקטטורה". מתחם ביג, תמונת ארכיון/ראובן קסטרו

"מי שמתנהל בבריונות מסחרית - צריך לשלם מחיר כלכלי"

בעקבות הודעת הקבוצה יצאה תנועת "אם תרצו" בקריאה לציבור הרחב: "מי שמתנהל בבריונות מסחרית - צריך לשלם מחיר כלכלי". "לאור הודעת רשת BIG על השבתת מרכזי הקניות בשל ההצבעה על עילת הסבירות, תנועת אם תרצו קוראת לציבור להצביע ברגליים ולהבהיר לבעלי BIG כי יהיה מחיר כלכלי להחרמתו הפוליטית של ציבור ענק ומגוון", נמסר.

לא זו בלבד, גם פעילים ברשתות החברתיות ופוליטיקאים תומכי המהפכה קראו להחרמת הקבוצה. ביניהם, ניתן למנות את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שהודיע שיחרים את הקבוצה "עד שיחזרו בהם ויתנצלו", שר האוצר בצלאל סמוטריץ', השרה למעמד האישה מאי גולן ועוד חברי כנסת נוספים מהקואליציה. במקביל, מניית החברה צנחה בכשלושה אחוזים.

ביג פרדס חנה עם כניסת הסגר השלישי, 27 בדצמבר 2020. יואב איתיאל
ביג פרדס חנה, תמונת ארכיון/יואב איתיאל

בתגובה לקריאות לחרם על הקבוצה, עשרות חברות הייטק וסטארטאפים הודיעו כי יעבירו את תקציב רכישת המוצרים שלהם לחנויות הפועלות במתחמי קבוצת ביג - זאת לטענתם בעקבות המתקפה סופגת החברה על רקע הודעתה כי תשבית את המתחמים שלה ביום שלישי במסגרת המחאה נגד המהפכה המשפטית.

ממחאת ההייטק נמסר כי "כידוע להייטק יש כוח קניה ענק בין לחברות ובין לעובדים ומשפחותיהם, והפנייתו לחיזוק ביג היא מטרה חשובה מאין כמותה. בנוסף, לא נקנה בחברות שיתבעו את ביג בשל האומץ שהפגינה". בין החברות שהצטרפו ליוזמה: "וויז", "וויקס" ו"קומרה קפיטל".

לצד חברות ההייטק, גם "מטה הצרכנות הליברלי" קרא ל-55 אלף חבריו ללכת ולרכוש במרכזי ביג השונים.

"מטה הצרכנות הליברלי שהקים יאיא פינק, פעל לסייע למאפיית אנג'ל בחרם שהפעילו כנגדו במגזר החרדי וכן לעסקים שונים שנפגעו עקב תמיכתם במחאה והוביל לעלייה של מאות אחוזים ברווחי העסקים. גם הפעם המטה הליברלי יעמוד כחומת הגנה לכל עסק שהבנגבירים ירדפו", מסרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully