וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשוד בפיצוץ לשכת הבריאות בנצרת עצור במרוקו: "סובל מבעיות בריאותיות"

9.7.2023 / 12:38

החשוד המרכזי בפיצוץ המטען ב-2021 כלוא בתנאים קשים, טוען לחפותו ומייחל להסגרתו לישראל. בקשת ההסגרה הוגשה בפברואר ולמרות ששופט מקומי הכריע לטובת ההליך - הוא מתנהל בעצלתיים. בינתיים, מצבו מחמיר. סנגורו, עו"ד ניק קאופמן : "תנאי המעצר נוראיים"

פיצוץ בלשכת הבריאות בנצרת/אלי אשכנזי

נסים כליבאת, בן 21 מבסמת טבעון, החשוד המרכזי בפיצוץ מטען חבלה בפתח לשכת הבריאות בנצרת, נעצר במרוקו, כלוא בתנאים קשים ורוצה לשוב לישראל על מנת להוכיח את חפותו - כך נודע היום (ראשון) לוואלה.

ישראל ביקשה את הסגרתו, ובמרוקו מדגישים כי זו בקשת הסגרה ראשונה של ישראל מאז נחתמו הסכמי אברהם לפני כשלוש שנים. שופט מקומי כבר הכריע לטובת הסגרה, אבל ההליך מתנהל בעצלתיים. שר המשפטים המרוקאי, עבד אללטיף והבי, טרם חתם עליה.

התיק נחקר על ידי שירות הביטחון הכללי וימ"ר צפון של המשטרה. באפריל אשתקד, הגישה פרקליטות מחוז צפון לבית המשפט המחוזי בנצרת כתב אישום בגין האירוע, כנגד גיסו של כליבאת - ג'עפר פאחורי, בן 20 מנצרת, שנעצר ב-8 במרץ 2022, וכנגד עלי כליבאת בן ה-24, אחיו שנעצר ב-20 במרץ.

בחקירותיהם השניים הודו במעשה, הפלילו זה את זה, ותוצרי מצלמות אבטחה ופלטי תקשורת תומכים במיוחס להם. אלא שבינתיים, כליבאת נמלט מהארץ ב-9 במרץ, יום אחרי שנעצר גיסו, והוא נעצר במרוקו שמונה חדשים אחר כך, בינואר השנה. לא דווח אם המעצר היה באמצעות "הודעה אדומה", צו מעצר בינלאומי של האינטרפול, או בקשה ישירה של ישראל.

נסים כליבאת, הישראלי שנעצר במרוקו וטרם הוסגר לארץ. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נסים כליבאת, הישראלי שנעצר במרוקו וטרם הוסגר לארץ/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

במשרד המשפטים אמרו לוואלה! כי בקשת ההסגרה הוגשה בחודש פברואר השנה. לישראל אין הסכם הסגרה עם מרוקו, אבל יוזכר כי במסגרת התחממות היחסים עם מרוקו, ביקרו במדינה בחודשים האחרונים בביקורים רשמיים שרת התחבורה מירי רגב ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שאף נשא נאום בפרלמנט המרוקאי. בשנה שעברה ביקר במרוקו מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, בין היתר כדי לחזק את שיתוף הפעולה בין המדינות בנושא הסגרת עבריינים.

"הוא סובל מאוד במעצר במרוקו והוא הסכים להסגרה לישראל בהזדמנות הראשונה כדי להוכיח את חפותו", אמר לוואלה עו"ד ניק קאופמן שנשכר על ידי המשפחה כדי ללוות את המהלך. "הוא סובל מבעיות בריאותיות בתנאי מעצר נוראיים, שלא עומדים בסטנדרטים בינלאומיים ובוודאי לא בסטנדרטים של ישראל, ולכן הוא בודק גם אפשרויות אחרות לשחרורו. אני בתמונה כדי לראות מדוע ההסגרה מתעכבת, מדוע השר לא חותם ומדוע ישראל לא עוקבת אחרי התיק ודואגת שיחתום. הקונסול לא ביקר אצלו אפילו פעם אחת למרות התקנות. שאלתי במשרד החוץ ולא קיבלתי מענה. אני מקווה כי ייערך ביקור השבוע", הוסיף.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
עו"ד ניק קאופמן. באדיבות המצולמים
עו"ד ניק קאופמן/באדיבות המצולמים

מנגד, במרוקו, קואליציה מקומית לזכויות אדם קראה בשבוע שעבר לממשלה שלא להיעתר לבקשת ישראל, בטענה כי "צפויים לו עינויים" אם ייחקר בארץ. ארגוני זכויות האדם המקומיים טוענים שההסגרה תהיה מנוגדת לחוק העונשין של מרוקו ולאמנה בינלאומית בעניין, עליה היא חתומה.

לא בכדי, התיק נחקר בתחילה בחשד שמדובר בפיגוע טרור, ובמשפט המתנהל בבית המשפט המחוזי בנצרת בו חזרו השניים מהודאותיהם, טוענים הסנגורים של הגיס והאח, עו"ד זוהר ארבל ועו"ד באסל פלאח, כי התייחסו אליהם כאל מחבלים, שהודאות נגבו מהם באמצעים פסולים.

לטענת הסנגורים, הם נחקרו על ידי שב"כ כאשר הם קשורים שעות ארוכות לכיסא עם ידיים מאחורי הגב, תוך שמפחידים אותם שלא רק הם ייפגעו, אלא גם בני המשפחה שלהם, ושאם לא יודו - אז יזמנו בני משפחה כדי שישמעו את זעקותיהם בעת שהם נחקרים.

ממשרד החוץ נמסר לוואלה! כי "הנושא מוכר ומטופל".

פיצוץ בלשכת הבריאות בנצרת.. אלי אשכנזי, מערכת וואלה!
לשכת הבריאות בנצרת לאחר הפיצוץ, 2018/מערכת וואלה!, אלי אשכנזי

האירוע התרחש בנובמבר 2021. על פי כתב האישום, השלושה ביקשו לפגוע במשרדים ולגרום לבהלה. מכתב האישום עולה כי נסים כליבאת הוא מי שנשא אתו את מטען הנפץ ומערכת ההפעלה האלחוטית עם השלט, אסף בבסמת טבעון לרכבו את האח עלי, והשניים נסעו לביתו של ג'עפר בנצרת, שם סיכמו כי עלי ייסע עם הרכב עד למשרדי משרד הבריאות, על מנת להתריע להם על הימצאות כוחות משטרה בציר התנועה.

עלי נעתר, ביצע את המוטל עליו ומשלא נתקל בכוחות משטרה בדרך, המתין סמוך למשרדים. לפי עובדות כתב האישום, מספר דקות לאחר מכן, יצאו לדרך ג'עפר ונסים רכובים על קטנוע חבושים קסדות ועוטים כפפות. נסים ירד מהקטנוע, סמוך לדלת מבנה לשכת הבריאות, הניח את המטען סמוך לדלת, וחזר בריצה לקטנוע. הכול תועד במצלמות אבטחה.

אז, לפי המתואר, ג'עפר החל בנסיעה, ולאחר כמה מטרים פוצץ נסים את המטען באמצעות שלט. למרבה המזל המשרדים היו סגורים ואיש לא נפגע. אבל כתוצאה מפיצוץ המטען נגרם נזק כבד למשרדים. הדלת נהרסה וחלק מחדרי המשרדים בקומת הכניסה, ניזוקו מפיסות מתכת שהועפו. לאחר מכן, שרף הגיס עלי את הבגדים שלבש בעת פיצוץ המטען, ונפטר מהקסדות.

לאחר הגשת כתב האישום אמרו במשטרה כי מדובר ב"קבלני ביצוע", שעל פי המשוער פעלו בשליחות ארגון פשיעה שרצה לשלוח איתות אזהרה למשרד הבריאות, שמבחינתו מתנכל לעסקי המזון שלו. כך יוצא שגם עם מעצרו של נסים כליבאת בחו"ל והסגרתו המיוחלת לישראל, פענוח הפרשייה נותר חלקי בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully