וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן גביר הציג רפורמה בנשק - שכבר יושמה: "הצהרה פוליטית יותר ממעשית"

9.7.2023 / 12:00

השר סיכם כי נשק לא יילקח מאזרח שנטרל מחבל, אך אין כל שינוי מהמדיניות הנוכחית. כבר לאחר הפיגוע בבאר שבע במרץ 2022 קודם התיקון, וכעת בכיר לשעבר טוען כי בן גביר "חימם איטריות ישנות והפך אותן לכותרת". ניצב במשטרה בדימוס: "לקיחת הנשק נועדה לברר את האמת"

בווידאו: רגע נטרול המחבל בפיגוע באריאל/חדשות מהרגע בטלגרם

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע אמש (שבת) כי סיכם עם המשטרה על נוהל חדש בטיפול באזרחים שנטרלו מחבלים בזמן פיגוע. על פי השינוי, קצין המשטרה שאמון על חקירת המקרה לא יהיה יכול לקחת נשק מאזרח שהיה מעורב בנטרול מחבל, כל עוד השימוש היה להגנה עצמית ורק המחבל נפגע מהירי. עם זאת, הרפורמה כבר מיושמת בשטח, וממילא כמעט ולא נלקחו נשקים מאזרחים. "יש פה הצהרה פוליטית יותר ממעשית", הסביר ניצב בדימוס אמנון אלקלעי, לשעבר ראש אגף המבצעים במשטרה.

על פי המדיניות הנוכחית, המשטרה הייתה יכולה להחזיק בנשק של המנטרל במשך שעות, ימים ואף יותר לצורך בדיקה בליסטית ועד לתום חקירת נסיבות האירוע, אך היא אינה מיושמת באופן גורף. המדיניות החלה, לאחר החרמת הנשק והיחס הנוקשה לאזרח שנטרל את מחבל דאעש בפיגוע דריסה וירי בבאר שבע במרץ 2022. בעקבות המקרה, התעוררה ביקורת חריפה על הנוהל המשטרתי ואופן הטיפול החקירתי באירועי פעילות חבלנית עוינת.

בתגובה לביקורת, הודיעו במשטרה על כוונה לקדם נוהל חדש לפיו יינתן למנטרלים נשק חלופי עד לתום הבדיקה, אך לבסוף הנוהל לא יצא לפועל. במקביל הצהיר המפכ"ל קובי שבתאי כי הנחה לבדוק את סוגיית הרישוי וההיבט המשפטי בהחזרת נשק לאזרחים שנטרלו מחבלים. במשטרה טענו השבוע כי "הנחיות המפכ"ל בסוגיה גובשו במסגרת הליך מקצועי וסדור ומיושמות". יתרה מזאת, במשטרה הפיקו לקחים מהמקרה בבאר שבע. כך למשל, בפיגוע הדריסה ברחוב אגריפס בירושלים ערב יום הזיכרון האחרון - כלל לא נלקח הנשק של האזרח שנטרל את המחבל.

איתמר בן גביר, הפגנת הימין בעד המהפכה המשפטית, רחבת מוזיאון ת"א,ת"א 1 ביוני 2023. ראובן קסטרו
לא המציא את הגלגל. איתמר בן גביר/ראובן קסטרו

אלקלעי, שסיים את שירותו במשטרה בעקבות חילוקי דעות עם שבתאי, הביעה תמיכה במדיניות הנוכחית. "אם מתעוררות שאלות על תפקודו של היורה, אז הבדיקה נעשית גם בשבילו", הסביר הניצב בדימוס. "אם לא יעשו את הבדיקות, המצב שלו יכול להיות יותר רע, כי יכולות לעלות נגדו טענות ויהיו חסרות ראיות - וזה יכול להזיק לו".

"ככל שהדברים ברורים אז בוודאי שלא ראוי לקחת את הנשק, כל התהליך הזה נועד כדי לברר את האמת", הוסיף אלקלעי. "הבדיקה הזו נדרשת כשיש נפגעים מירי בפיגוע ולא ברור מאיזה נשק. צריך להשאיר את שיקול הדעת לקצין. נדרשת גם ההבנה מצד האדם שירה שהדברים ייבדקו, והוא לא צריך לחשוש מהבדיקה כל עוד הוא עשה את הדברים נכון".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נטרול המחבל שביצע את פיגוע הירי, תל אביב, 7 באפריל 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נטרול המחבל שביצע את פיגוע הירי בתל אביב. אפריל 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לדברי אלקלעי, אם עולה אפשרות כי הירי בוצע מתוך הגנה עצמית, אז הנשק נלקח כדי לבסס את הטיעון. "מה שברור הוא שאסור שאותם אנשים ייפגעו, ככל שהם פעלו כדין ואכן הגנו על הציבור, צריך לעשות הכול כדי להוקיר את זה", אמר הניצב בדימוס. "מאידך, זה מחייב בדיקה - כמו ששוטרים נדרשים לעשות בדיקה ולתת תשובות, כשמגלים אומץ לב לנטרל מחבל, מגלים אומץ לב גם לעניין הזה".

מנכ"ל המשרד לביטחון פנים לשעבר, תומר לוטן, התייחס לירי במחבל בפיגוע בבאר שבע. לדבריו, "ראינו באירוע שהנוהל המשטרתי שהיה בו היגיון במקור הפך ללא רלוונטי ומגוחך. לכן, בעקבות האירוע הזה הנחה השר לשעבר עמר בר לב את המפכ"ל לקבוע נוהל חדש. למיטב ידיעתי באירועים שקרו אחר כך, שבהם אזרחים נטרלו מחבלים, לא הוחרם הנשק ועכשיו חוגגים כאילו מדובר בשינוי מדיניות דרמטי. בעיניי, זה מסוג ההחלטות, ביחסים בין מפכ"ל לשר, שמתקבלות מדי יום, אין להם מה להציע אז הם מחממים איטריות ישנות והופכים אותן לכותרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully