וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שבתאי, הרסת אותנו": כך קרסה צמרת המשטרה בתוך שנתיים

עודכן לאחרונה: 7.6.2023 / 14:57

11 מתוך 19 ניצבים עזבו את הארגון מאז נכנס המפכ"ל החדש לתפקיד. פרישת כמה מהם, בנסיבות טבעיות, הייתה אמורה לגרום לרענון שורות. אולם, טריקת הדלת של רבים אחרים, תוך ביקורת קשה על שבתאי ועל בן גביר, מלמדת על המתיחות בין ראשי המשטרה. "ייקח שנים לשקם מה שעשית"

בווידאו: שבתאי נגד בן גביר: "משמר לאומי יפרק את המשטרה ויפגע בביטחון האזרחים"/שלומי גבאי

פרישת ניצב נתן בוזנה, ראש אגף סיף במשטרה, הציפה שוב את המתיחות בצמרת המשטרה וחוסר היציבות בסגל הפיקוד הבכיר, שהחריף בשנתיים האחרונות. מאז כניסת קובי שבתאי לתפקיד המפכ"ל, פרשו מתפקידם 11 ניצבים מתוך 19 בסך הכול.

פרישת כמה מהם הייתה אמורה לבשר על רענון שורות והכנסת דם חדש לצמרת הארגון, שמתמודד עם משבר כוח אדם קשה ותדמית שלילית שמידרדרת מיום ליום. אלא, שעזיבת רבים אחרים בטריקת דלת, תוך ביקורת קשה על תפקוד המפכ"ל והשר, מלמדת על הדם הרע בינם לבין העומד בראש הארגון.

ראשון הניצבים הפורשים היה ראש אגף המבצעים אמנון אלקלעי, שהודיע על עזיבה בחודש מרץ 2021, כחודש וחצי לפני אסון מירון ולאחר שהתריע בפני המפכ"ל מפני הסיכונים הכרוכים בקיום אירוע ללא הגבלות. בעדותו בוועדת החקירה מתח ביקורת חריפה על התנהלות המפכ"ל, שמונה כמה חודשים קודם לאסון ואמר כי "תהליך קבלת ההחלטות שלו היה שגוי, הוא לא מתנהל נכון". כחודשיים לאחר מכן, ביולי 2021, הודיע על פרישה ניצב משה ברקת, מפקד מחוז מרכז במשטרה, לאחר 30 שנות שירות בארגון. זאת, לדבריו, בשל "תחושת מיצוי".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בדיון הוועדה לביקורת המדינה על שיטור ואכיפת החוק בערים מעורבות באירועי "שומר החומות", כנסת, 6 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
צמרת הארגון קורסת מול עיניו. המפכ"ל שבתאי/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90

בינואר 2022 פרש מתפקידו ראש אגף סיף למאבק בפשיעה בחברה הערבית, ניצב ג'מאל חכרוש, שמינויו היה בשורה מעודדת כניצב ערבי-מוסלמי ראשון במשטרה. זאת, לאחר שתועד מדלג מעל גופה בזירת רצח מבלי להושיט יד לעזרה. באותו חודש, הודיעה על עזיבתה גם ניצב איילת אלפרט ירוחם, ראש אגף התמיכה הלוגיסטית, אחרי 29 שנים בארגון.

לא חלף זמן רב עד שראש אגף התנועה במשטרה, ניצב אלון אריה, הודיע באפריל 2022 על פרישה אחרי שנתיים בתפקיד, שבו כיהן בין היתר במהלך אסון מירון. לימים, טען בוועדת החקירה הממלכתית כי סבר מראש שבאגף התנועה לא יצליחו להגביל את כמות האנשים בהר מירון.

המשטרה עוד לא הספיקה להתאושש, וביולי 2022 נרשמה עזיבה משמעותית נוספת עם פרישתו של מפקד מחוז צפון ניצב שמעון לביא, ברקע אסון מירון. לביא אמר לאחר האסון כי הוא "נושא באחריות הכוללת" לאירוע, והיה הבכיר היחיד במשטרה שקיבל אחריות על האסון.

עוד בוואלה!

תקציבי הענק, פארסת הניצב וגל הרציחות: כך קרס האגף לסיכול הפשיעה בחברה הערבית

לכתבה המלאה
אלי כזרי. ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, אתר רשמי
"אם אפתח את הפה שלי עליך - המשטרה תרעד". ניצב אלי כזרי/אתר רשמי, ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון

בסוף אותה שנה הודיע הסמפכ"ל דוד ביתן על פרישה לגימלאות, אחרי 37 שנות שירות. כחודש לאחר מכן, עזב את המשטרה גם ניצב שי קופרמן, ראש אגף הטכנולוגיה והתקשוב, אחרי 42 שנים בארגון.

גם שלושת החודשים האחרונים לוו בעזיבות של ניצבים בטונים צורמים. באפריל האחרון הודיע על פרישה ניצב אלי כזרי, מזכירו הביטחוני של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, תוך שהוא מותח ביקורת חריפה על התנהלות שבתאי. "אם אפתח את הפה שלי עליך - המשטרה תרעד", אמר למפכ"ל בשיחה ביניהם קודם לפרישתו, שנחשפה בחדשות 13. "אתה ממנה קצינים בשיטת חבר מביא חבר", הטיח בשבתאי. "הרסת את המשטרה, ייקח שנים לשקם את מה שעשית לארגון".

ראש אגף סיף, ניצב נתן בוזנה. דוברות משטרת ישראל
המסמר האחרון. ניצב נתן בוזנה/דוברות משטרת ישראל

אולם, בכך לא תם כאב הראש של שבתאי, וחודש בלבד לאחר מכן עזב גם ניצב דני קריבו, ראש אגף התכנון, בשל הדרתו מדיוני התקציב מול משרד האוצר, אותם הובילו המפכ"ל ובן גביר. קריבו אומנם כתב עם התפטרותו כי "הגעתי לתחושת מיצוי", אך עזיבתו לא הייתה מתוכננת, ואירעה בשל החלטות שבתאי ובן גביר.

אתמול, נעץ בוזנה, ראש אגף סיף, מסמר נוסף בארון והודיע על פרישה לאחר כשנה וחצי בתפקיד. לאחר עזיבתו צפוי האגף להיסגר, ולהיזכר בספרי ההיסטוריה ככישלון צורב של שבתאי. בוזנה פרש בצל המתיחות מול בן גביר, שהודיע יום קודם לכן על מינוי פרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית, מעל לראשו של בוזנה. לפי חדשות 13, בוזנה מתח ביקורת חריפה על השר לביטחון הפנים באוזני מקורביו ואמר כי "הקימו אגף בלי שיניים או יכולת להשפיע, בן גביר לא ביקר בו אפילו פעם אחת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully