וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את ביטול עילת הסבירות, מהומה פרצה באולם

ההצבעה התקיימה ברקע קריאות חברי האופוזיציה שצעקו: "לא נאפשר לך לעשות את זה, ישראל לא תהיה דיקטטורה", והוצאו בזה אחר זה מהאולם על ידי יו"ר הועדה ח"כ רוטמן. לפיד וגנץ לאחר האישור: "מבוא לשחיתות, חוק השומר על הפוליטיקאים ולא על האזרחים"

ביטול עילת הסבירות אושר בועדה לקריאה ראשונה, מהומה פרצה באולם 04 ביולי 2023/ערוץ הכנסת

ועדת החוקה בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן אישרה היום (שלישי) לקריאה ראשונה את ההצעה לביטול עילת הסבירות. בקואליציה מעוניינים לאשר את הצעת החוק, הראשונה במסגרת הרפורמה המשפטית שמקודמת ללא הסכמה, בקריאה ראשונה במליאה כבר בתחילת שבוע הבא.

טרם ההצבעה מהומה פרצה באולם, לאחר שחברי האופוזיציה מחו על כך שיו"ר הועדה ח"כ שמחה רוטמן לא אפשר לכל גורמי המקצוע שישבו בדיון לומר דברים לפני ההצבעה. "חבלן פרלמנטרי", כינה אותו ח"כ קריב. רוטמן ביקש לעבור להצבעה, וחברי האופוזיציה פרצו בצעקות במטרה למנוע זאת.

"ישראל לא תהפוך לדיקטטורה, זה מחטף", "לא נאפשר לך לעשות את זה, לא יהיה", קראו בין היתר חברי האופוזיציה, שהוצאו בהמשך בזה אחר זה מהאולם על ידי רוטמן.

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את ביטול עילת הסיבות, מהומה פרצה באולם 04 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ועדת החוקה, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

רק לאחר ההצבעה, רוטמן הודיע כי לבקשת היועצת המשפטית של הכנסת, הוא יאפשר למשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון לדבר בפני הוועדה. לימון אמר: "אני מבקש להרחיב על הפגיעה בשלטון החוק שגלומה בהצעה. במדינה דמוקרטית כולם כפופים לשלטון החוק - מהאזרח ועד הממשלה והשרים. ההצעה תפגע בין היתר בעבודת הייעוץ המשפטי לממשלה ולא ניתן יהיה לבלום החלטות שרירותיות ובלתי סבירות. ביטול עילת הסבירות יפגע ביכולת של היועצים המשפטיים ובתי המשפט לשמור על שלטון החוק"

לימון הוסיף כי "פגיעה משמעותית לא פחות בשלטון החוק הנובעת מהצעת החוק היא במעמד שומרי הסף שתהפוך אותם למשרות אמון פוליטיות. התפקידים של שומרי הסף יהפכו מתפקידים עצמאיים למשרות אמון במינויים שנתונים לחסדי נבחרי הציבור".

לקראת סוף הדיון, הגיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כדי לברך את היו"ר רוטמן על ההצעה, ודיבר על "אכיפה בררנית" כלשונו, סביב ההתנהלות של גורמי אכיפת החוק במחאה. חברי האופוזיציה צעקו לעברו "הרסת את ההייטק", וח"כ יוליה מלינובסקי אמרה לשר האוצר: "היית ח"כ מוערך, והפכת לשמוק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את ביטול עילת הסיבות, מהומה פרצה באולם 04 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דיון בוועדת החוקה, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בפתח הדיון, ח"כ משה סעדה (הליכוד) אמר לחברי האופוזיציה: "למרות הפרוטקשן והאיומים - אנחנו נחוקק". ח"כ גלעד קריב השיב: "אתה תתאכזב". ח"כ קארין אלהרר הוסיפה: "מה זה פרוטקשן, איך אתה מדבר?". ח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד אמר: "סבירות בטוח לא תהיה פה. עומד דודי אמסלם ושלמה קרעי ואומרים שיפטרו את היועצת המשפטית לממשלה. אנחנו שומעים בדיוק מה יהיה ואתם מאפשרים שחיתות מוסדית במדינה שגם ככה רף השחיתות בה אינה גבוה".

ח"כ ולדימיר בליאק אמר לחברי הקואליציה בדיון כי "כמו שקיפלנו אתכם בסוף מרץ, נקפל אתכם גם עכשיו. הזחיחות שלכם תתהפך עליכם". בהמשך הדיון, יו"ר הוועדה רוטמן תהה: "האם אנחנו במדינה דמוקרטית שבה ערכי הציבור באים לידי ביטוי בהחלטות הנבחרים שלו, או שמי שקובע בכל שאלה קטנה כגדולה הוא מישהו שאינו נבחר וכופה על המדינה את ערכיו".

נאום מיוחד של היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט - הכנס השנתי הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון לאומי. אבשלום ששוני, פלאש 90
"ריסוק של ההגנות שיש למדינת ישראל ולכן אנחנו מדברים על הפיכה משטרית"/פלאש 90, אבשלום ששוני

נוסח ההצעה, כפי שעלה לדיונים בוועדה בשבועיים האחרונים, קובע כי "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בעניין סבירות החלטתם".

בד בבד, התייחס לנושא היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט בריאיון ברשת ב', ואמר כי "ביטול עילת הסבירות הוא דבר שמבטל את עצמאות בית המשפט. הסיפור הוא לקיחת הכלי הכמעט היחידי שיש לבג"ץ לבדוק החלטות של הממשלה. זה ריסוק של ההגנות שיש למדינת ישראל ולכן אנחנו מדברים על הפיכה משטרית. ככה אני רואה את זה, זה לא עניין של סבירות זה עניין של ביטול עצמאות מערכות המשפט ואז יש רק רשות אחת".

גם ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר יצא הבוקר נגד החקיקה ואמר כי "הצעת החוק בנוסח הקיצוני המוצע, לא עוסקת רק בשאלת הסבירות של החלטות מדיניות של הממשלה אלא בביטול מוחלט של סמכותו של בית המשפט להעביר ביקורת משפטית על כל החלטה של שר, שיהפוך עליון על החוק. אני חרד מעומק הסכנה לדמוקרטיה ואני מבהיר שהלשכה תתנגד בכל דרך אפשרית לחקיקה זו".

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את ביטול עילת הסיבות, מהומה פרצה באולם 04 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דיון בוועדת החוקה, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסרו לאחר אישור ההצעה בוועדה כי "ההצבעות היום בוועדת חוקה הן מהלך חד צדדי בוטה שפוגע באזרחי ישראל וקורע את העם". ביטול עילת הסבירות ללא האיזונים המתאימים, עליהם היה צריך לדון בבית הנשיא, הוא מבוא לשחיתות. החוק הזה לא נועד לשמור על האזרחים, אלא לשמור על הפוליטיקאים".

השניים קראו לנתניהו שלא להעלות את החוק להצבעה במליאה, והוסיף: "נתניהו יודע שאפשר להגיע להסכמות שיבטיחו ודאות לכלכלה, לביטחון, ליחסי החוץ. גם היום הוא בחר בדרך החד צדדדית. התנהלותו של נתניהו ממשיכה לפרק את החברה הישראלית".

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את ביטול עילת הסיבות, מהומה פרצה באולם 04 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דיון בוועדת החוקה, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בשבוע שעבר, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, מתח ביקורת על ההצעה לצמצום עילת הסבירות. "ללא עילת סבירות, תיעלם חובתם של נבחרי הציבור לפעול בסבירות, ותתאפשר יצירת חור שחור ופגיעה קשה בערכיה הבסיסיים של הדמוקרטיה הישראלית", אמר בדיוני ועדת החוקה.

לימון התייחס לכך שראשי הקואליציה נתלים בעמדת שופט בית המשפט העליון נעם סולברג, שהביע תמיכה בצמצום לעילת הסבירות ואמר כי "סולברג לא קרא לתיקון חקיקה, בוודאי לא בתיקון של חוק יסוד השפיטה. יש בעמדתו מציאת טכניקות פסיקתיות כדי לצמצם את תכלית עילת הסבירות". לימון אמר גם כי ההצעה לביטול עילת הסבירות היא חלק מהרפורמה, שכוללת רכיבי חקיקה נוספים שאם יאושרו - יהפכו "את הרשות המבצעת לנטולת איזונים ובלמים. במצב כזה, הממשלה לא תהיה מעל החוק אלא החוק עצמו".

"איננו מבקשים להתעלם מהקשיים הטמונים ביישומה של עילת הסבירות לאורך השנים. אולם קושי ביישומה של העילה והזהירות הנדרשת בה, אינם מצדיקים את ביטולה", המשיך המשנה ליועמ"שית. "הצעה זו - אם תתקבל - תבטל ערובה חשובה המבטיחה שהשלטון יפעל בהגינות ובהיעדר שרירות כלפי הפרט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully