וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשנה ליועמ"שית נגד צמצום עילת הסבירות: "פגיעה קשה בערכי הדמוקרטיה"

26.6.2023 / 11:24

במהלך דיוני ועדת החוקה על ההצעה הזהיר גיל לימון מפני ביטולה. לדבריו, במקרה שההצעה תאושר - נבחרי הציבור לא יידרשו "לפעול בסבירות" ותתאפשר "יצירת חור שחור בערכי הדמוקרטיה הישראלית". לימון הזהיר כי אם חלקים נוספים מהרפורמה יאושרו "הממשלה תהיה החוק"

בוידאו: עשרות מפגינים נגד רוטמן בשבוע הספר בתל אביב/בונות אלטרנטיבה

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, מתח היום (שני) מתח היום ביקורת על ההצעה לצמצום עילת הסבירות. "ללא עילת סבירות, תעלם חובתם של נבחרי הציבור לפעול בסבירות, ותתאפשר יצירת חור שחור ופגיעה קשה בערכיה הבסיסיים של הדמוקרטיה הישראלית", אמר בדיוני ועדת החוקה על ההצעה שמקודמת כחלק מהמהפכה המשפטית.

לימון התייחס לכך שראשי הקואליציה נתלים בעמדת שופט בית המשפט העליון נעם סולברג, שהביע תמיכה בצמצום לעילת הסבירות ואמר כי "סולברג לא קרא לתיקון חקיקה, בוודאי לא בתיקון של חוק יסוד השפיטה. יש בעמדתו מציאת טכניקות פסיקתיות כדי לצמצם את תכלית עילת הסבירות". לימון אמר גם כי ההצעה לביטול עילת הסבירות היא חלק מהרפורמה, שכוללת רכיבי חקיקה נוספים שאם יאושרו - יהפכו "את הרשות המבצעת לנטולת איזונים ובלמים. במצב כזה, הממשלה לא תהיה מעל החוק אלא החוק עצמו".

"איננו מבקשים להתעלם מהקשיים הטמונים ביישומה של עילת הסבירות לאורך השנים. אולם קושי ביישומה של העילה והזהירות הנדרשת בה, אינם מצדיקים את ביטולה", המשיך המשנה ליועמ"שית. "הצעה זו - אם תתקבל - תבטל ערובה חשובה המבטיחה שהשלטון יפעל בהגינות ובהיעדר שרירות כלפי הפרט".

שמחה רוטמן, דיון ועדת חוקה, 13 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
שמחה רוטמן בדיוני ועדת החוקה/פלאש 90, אריק מרמור

עובד חוגי, היועץ הפוליטי לשעבר של ישראל כ"ץ שהתבטאויותיו החריפות נגד בכירי מערכת המשפט לשעבר פורסמו אמש, נכח בדיון על ביטול עילת הסבירות בוועדת החוקה. חברי כנסת מהאופוזיציה, ובהם יוליה מילנובסקי מישראל ביתנו וגלעד קריב מהעבודה דרשו להוציא אותו החוצה. "בתור מי הוא יושב פה?", שאלה מילנובסקי. "איזו זוהמה", אמר קריב. חוגי התגונן ואמר: "אני פה בכלל כפעיל שכונות מדרום תל אביב". חוגי נשאר בוועדה ויו"ר הוועדה שמחה רוטמן השיב: "לא חוקר בעברם של אנשים".

בדיון שנערך אתמול קרא יו"ר המחנה הממלכתי לראש הממשלה בנימין נתניהו "לעצור את הכול, למנות נציג בוועדה לבחירת שופטים ולחזור לדיונים בבית הנשיא". לדברי גנץ, "מדובר בחוק שאנחנו לא מוכנים לקבל, לא ברמת החוק ולא ברמת התהליך. זה חוק להלבנת השחיתות, זה חוק שמקודם באופן חד צדדי. במקום להגיע להסכמות בבית הנשיא, אתם מקדמים זאת בהליך לא מקובל. לא נוכל לקיים משא ומתן על הפיכה משטרית בתשלומים. אין לכם רוב בעם, ספק אם יש לכם רוב בכנסת".

יו"ר הוועדה לעג לו: "אני נרגש שאנשים שפוצצו את השיחות בבית הנשיא, קוראים לחזור אליהן". בתגובה לדברי רוטמן, חברי הכנסת מהאופוזיציה שנכחו בדיון טענו כי אנשים כמו רוטמן הם אלה שפוצצו את השיחות. "לא תשקר לנו, הרסתם את הכלכלה", אמרו. בהמשך, רוטמן טען כי "מטרתכם בשיחות הייתה לייצר פיצוצים וחיכוכים, הציבור ראה שאתם פוצצתם את השיחות".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

מהי עילת הסבירות?

עילת הסבירות פותחה על ידי בית המשפט העליון כדי להעביר ביקורת על החלטות של הדרג המבצע, כלומר הפקידות במשרדי הממשלה והרשויות המקומיות, וכן כדי להעביר ביקורת על החלטות של הדרג הנבחר לרבות מינויים, כלומר ביקורת על החלטות הפוליטיקאים.

מה מבקשת הקואליציה לעשות?

הקואליציה רוצה לצמצם את עילת הסבירות ולהתאים אותה להצעה שכתב שופט העליון, נועם סולברג, בשנת 2020 בכתב העת "השילוח". לפי סולברג, יש לצמצם ולא לבטל את עילת הסבירות ולהפעיל אותה רק על החלטות של דרג מינהלי (פקידות) ולא על החלטות של דרג נבחר (פוליטיקאים).

איך תראה ישראל ללא עילת הסבירות?

צמצום עילת הסבירות עשוי להפיג חלק מהמתחים בין הכנסת והממשלה לבין בית המשפט העליון שכן צמצומה יוביל לכך שבית המשפט לא ידון בהחלטות שמתקבלות על-ידי הדרג הנבחר. אולם מהצד השני, הצעת החוק כפי שהיא היום גורפת ומבטלת את האפשרות של בג"צ לדון בכל החלטה שמתקבלת על-ידי ראש ממשלה, שר או כל נבחר ציבור אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully