וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות טייסים צפויים להודיע על הפסקת ההתנדבות בשירות המילואים

בן כספית

9.7.2023 / 8:46

מאות לוחמי צוות אוויר פעילים במילואים יגיעו ביום שלישי ל"יום למידה" על משמעות ביטול עילת הסבירות. המארגנים לא מסרו מה צפוי בעקבות האירוע, אך תוצאותיו עלולות להיות הודעה רשמית על הפסקת ההתנדבות - מה שיגרום לפגיעה מיידית וקריטית במוכנות החיל להתלקחות ומלחמה

אבוקות מול ביתו של יריב לוין, 6 ביולי 2023/מעריב

חיל האוויר מתקרב למשבר הפנימי הגדול בתולדותיו, יחד עם ישראל כולה: ביום שלישי, באולם במרכז הארץ, צפויים להתכנס מאות לוחמי צוות אוויר פעילים במילואים למה שמוגדר כעת "יום למידה" שיוקדש למהלך של ביטול עילת הסבירות על ידי הקואליציה, במסגרת המהפכה המשפטית. הם יקשיבו למומחים שונים כדי להבין את השלכותיה של ביטול העילה, הפסקת קיומה של ביקורת שיפוטית כלשהי על כל החלטה של דרג נבחר, עד כמה הדבר מהווה פגיעה ביציבות השלטון הדמוקרטי בישראל, בעצמאות הרשות השופטת ובהשלכות אחרות.

מארגני האירוע לא מסרו מה צפוי בעקבותיו. משיחות עם טייסים ונווטים רבים בחיל האוויר (הפעילים בשירות התנדבותי במילואים), אין ספק כי תוצאותיו של כינוס החירום הזה עלולות להיות הודעה רשמית על הפסקת התנדבותם של מאות לוחמי צוות אוויר במילואים. תוצאות של מהלך כזה הן פגיעה משמעותית, מיידית וקריטית במוכנותו של החיל להתלקחות בהיקף נרחב ולמלחמה.

חברי טייסת 69, במפגש עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
חברי טייסת 69 במפגש עם הרמטכ"ל. דצמבר 2022/ראובן קסטרו

במושב הקודם של הכנסת, בשיאם של ימי המחאה כשהקואליציה התכוונה להעביר את ההפיכה המשטרית בבליץ חקיקה, איימו לוחמים רבים בצוותי אוויר להפסיק לאלתר את התנדבותם. שדירת הלוחמים של חיל האוויר נשענת במידה רבה על טייסי ונווטי מילואים. בכל תקיפה או גיחה של חיל האוויר, גם בימי שגרה יחסית, משתתפים לוחמים רבים במילואים. גריעת הכוח הזה, שמונה מאות רבות של לוחמים, ממצבת כוח האדם של חיל האוויר, היא פגיעה אנושה במוכנותו של החיל ובכשירותו למלחמה. מדובר במהלך חסר תקדים, בקנה מידה היסטורי.

בחודש מרץ התמודד חיל האוויר עם הודעה של עשרות טייסי מילואים מטייסת 69, אחת מטייסות החוד של חיל האוויר, כי לא יגיעו ליום מילואים אליו זומנו וימירו אותו בשיחה קבוצתית. האירוע טלטל את צמרת חיל האוויר וצה"ל. בעקבותיו השעה מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, את אל"מ גלעד פלד, אחד מבכירי הטייסים של חיל האוויר. בר נמלך בדעתו כעבור זמן קצר והחזיר את אל"מ פלד לפעילות. גם הטייסים חזרו לפעילות לאחר שהחקיקה נבלמה והוחלפה במו"מ בבית הנשיא. המהלך הנוכחי מחזיר לחיינו את המשבר בחיל האוויר, אך הפעם בעוצמה רבה בהרבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
צמד מטוסי אדיר נווחתים לראשונה בארץ בבסיס נבטים, 14 בספטמבר 2017. דובר צה"ל
פגיעה אנושה בחיל האוויר. מטוס אדיר/דובר צה"ל

"בצמרת החיל מודעים לגודל הבעיה", אמר אתמול טייס בכיר במילואים. "הם יודעים שאם החקיקה תעבור חיל האוויר יאבד כשירות, הם גם חוששים שהתמודדות כוחנית עם הבעיה תחריף אותה ותעודד לוחמי צוות אוויר רבים נוספים שהתלבטו עד עכשיו, לעשות מעשה". הסיבה העיקרית שבגינה העדיפו הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר לא להשעות או להדיח טייסים עד כה, היא ההכרה בעומקו ועוצמתו של המשבר. הלוי ובר קיימו בחודשים האחרונים עשרות שיחות עומק עם טייסים, נווטים, בכירים בטייסות שונות ובתפקידי מפתח נוספים, והבינו כי לא מדובר כאן בגחמה חולפת אלא בתפיסת עולם עמוקה שבמסגרתה מאות רבות של לוחמים יפסיקו להתנדב לצבא שלתפיסתם אינו עוד צבאה של מדינה דמוקרטית ובוודאי לא "צבא העם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully