וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע בית וגן: צה"ל נערך לפשיטות נוספות על יעדי טרור בג'נין, בשעות הקרובות תתקיים הערכת מצב

צה"ל פרוס מסביב למחנה הפליטים ונערך להמשך המבצע, שלפי שעה, טרם התקבלה החלטה לסיימו. כוחות הביטחון ממשיכים להעמיק את ההישג וביצעו הלילה כמה פעילויות בג'נין במטרה לאתר מעבדות חבלה, מצבורי אמל"ח וחמושים

פעילות לסיכול טרור במחנה הפליטים ג'נין/דובר צה"ל

מבצע "בית וגן": כוחות צה"ל פעלו הלילה (שלישי) בג'נין במטרה לאתר מעבדות חבלה, מצבורי אמל"ח וחמושים. כך מסר הבוקר גורם ביטחוני לוואלה!. לדבריו, צה"ל פרוס עם כל היחידות מסביב למחנה הפליטים, ונערך לפשיטות נוספות על יעדי טרור. במקביל, בוצעה גם פעילות מעצרים באזור צפון השומרון.

לפי שעה, כך הוסיף הגורם הביטחוני, לא התקבלה החלטה לסיים את המבצע ובצה"ל ממשיכים להעמיק את ההישג. אולם, בשעות הקרובות תתקיים הערכת מצב שבה יוצג המודיעין והרמטכ"ל יגבש בהתאם המלצות לדרג המדיני. ההערכה היא שבמערכת הביטחון אין כוונה להאריך את המבצע בעוד כמה ימים.

במהלך היום, התקיימו שתי הערכות מצב בהשתתפות שר הביטחון גלנט, הרמטכ"ל הלוי, ראש שב"כ בר ובכירים נוספים במערכת הביטחון. בתום הערכת המצב הראשונה, מטעמו של גלנט נמסר כי הוא הדגיש שלכוחות בשטח יש גיבוי מלא להפעיל את כל "האמצעים הנדרשים", להשגת מטרות המבצע ו"להשבת השקט באזור". הערכת המצב השנייה נערכה בראשות רה"מ נתניהו, שמטעמו נמסר כי במהלכה נקבעו יעדי המשך למבצע.

תיעוד של השמדת אחד מחמ"לי ניהול הלחימה ע"י לוחמי הנדסה/מתוך הרשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בחמ"ל, 3 ביולי 2023. דובר צה"ל
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בחמ"ל/דובר צה"ל

במהלך הפעילות עד כה, איתרו כוחות צה"ל במחנה הפליטים שלוש מעבדות נפץ בהן כ-300 מטענים, רקטה מאולתרת ופיר תת קרקעי בתוך מסגד, תיחקרו יותר ממאה חשודים ותקפו כ-20 מטרות ברחבי המחנה והעיר. בתוך כך, בשעות האחרונות הרס צה"ל כמה חדרי ניהול לחימה ברחבי מחנה הפליטים ומעבדה נוספת שהכילה מאות מטענים. מטוסי קרב המשיכו לחוג בשמי ג'נין, ומאות משפחות פלסטיניות החליטו לעזוב את בתיהן בהחלטה חד צדדית.

בעקבות המבצע בג'נין, הוכרזה היום שביתה כללית בכל השכונות הערביות במזרח ירושלים, כמו גם ברמאללה ובערים נוספות ברשות הפלסטינית. במהלך הלילה, נרשמו הפרות סדר במספר שכונות במזרח ירושלים, שכללו ירי על מעבר שועפט וקלנדיה, השלכת מטענים, בקבוקי תבערה וידוי אבנים לעבר הכוחות.

במהלך הפרת סדר בסמוך לעיירה אבו דיס נפצעו שני לוחמי מג"ב כתוצאה מהשלכת מטען לעברם. הם פונו לבית החולים שערי צדק כשהם במצב קל.

לוחמי יחידת יהל"ם, אגוז ועוקץ, בהכוונת שב"כ, חקרו ונטרלו תוואי טרור תת קרקעי במסגד 'אל אנאצרי' בג'נין/דובר צה"ל
הפגנות פלסטיניות בגבול רצועת עזה נגד פעילות צה"ל בג'נין, 3 ביולי 2023. Mohammed Salem, רויטרס
הפגנות פלסטיניות בגבול רצועת עזה נגד פעילות צה"ל בג'נין/רויטרס, Mohammed Salem

מוקדם יותר היום, דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי ערך תדרוך לתקשורת בו בעריך כי לצה"ל נותרו עוד כ-10 יעדי טרור במרכז מחנה הפליטים וכי עד כה, נעצרו במהלך המבצע כ-120 מחבלים. "יש 300 חמושים, יש לנו רשימה של 160. עצרנו 120 פעילים", אמר.

"אין נקודה במחנה שלא היינו בה, שלא פעלנו בה. צורת הקרב הייתה פשיטה ומארבים. לא היו היתקלויות משמעויות. החמושים הפלסטינים בחרו לא לצאת החוצה. בחטיבה מרחבית מנשה פעלו יחד סיירת נח"ל וימ"ס איו"ש, ביצעו מעצרים ומצאו אמל"ח. ימ"מ ביצע 'סיר לחץ' על יעד מודיעיני - פיר עם מטעני חבלה. המבוקשים ברחו משם ופיצצנו את המטענים בתוך הפיר", הוסיף.

לדבריו של הגרי, יש כ-100 פצועים פלסטינים כתוצאה מפעילות צה"ל ביממה האחרונה. "אנחנו מעריכים כי בין 3,000-1,500 פלסטינים יצאו מהמחנה החוצה. אין עוצר בג'נין ויש תנועה מלאה", אמר. "אתמול יצאו 2,800 פועלים מג'נין לישראל, וסך הכול יצאו כ-100 אלף פועלים פלסטינים מיהודה ושומרון לישראל", הבהיר. גם היום, כ-100 פלסטיניים מאיו"ש נכנסו לשטח ישראל.

עשן מיתמר במהלך פעילות כוחות צה"ל, ג'נין, 3 ביולי 2023. נאסר אשתייה, פלאש 90
עשן מיתמר במהלך פעילות כוחות צה"ל, ג'נין, 3 ביולי 2023/פלאש 90, נאסר אשתייה

מטרות המבצע אליו יצא צה"ל בג'נין, כפי שאושרו על ידי הדרג המדיני הן פגיעה בתשתיות הטרור, שבירת הנרטיב שנוצר סביב מחנה הפליטים כ"עיר מקלט" למחבלים, והחזרת היציבות לאזור. "בזמן שבני המחנה פעלו להקמת מעבדות חבלה, ייצור אמצעי לחימה והקמת חמ"לים הם לקחו את תושבי מחנה הפליטים כבני ערובה - התעצמות צבאית על חשבון התושבים", אמר גורם צבאי.

במערכת הביטחון הדגישו אתמול כי הפעולה הרחבה לא הסתיימה, והיא תימשך לצד הימנעות ברורה מפגיעה באוכלוסייה ובתשתיות, למעט מקרים בהם נשקפת סכנת חיים. מטרת הגישה היא לא לייצר יותר נזק מתועלת, שתפגע בישראל ולא תתמוך במעמד הרשות הפלסטינית.

לפי תמונת המצב שהוצגה לראש הממשלה אתמול, מרבית התושבים במחנה הפליטים, בו מתגוררים כ-16 אלף בני אדם בכ-850 מ"ר, מסתייגים מהטרור ולא תומכים בחמושים ובמחבלים. עוד הבהירו במערכת הביטחון לראש הממשלה נתניהו כי המלאכה לא הושלמה, וקיימות תשתיות נוספות אליהן צה"ל ושב"כ מעוניינים להגיע.

אש מיתמרת בשמי ג'נין, 3 ביולי 2023. Raneen Sawafta, רויטרס
עשן מיתמר בשמי ג'נין/רויטרס, Raneen Sawafta

בעקבות המבצע ו"על מנת לנקוט במשנה זהירות", פיקוד העורף הנחה לבטל הופעה של פאר טסי ואיזי בשדרות. בפיקוד העורף הבהירו: "אין שינוי בהנחיות לעורף, והשגרה בעיר שדרות ובעוטף עזה נשמרת".

בתום הערכת המצב הביטחונית, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "בחודשים האחרונים ג'נין הפכה לעיר מקלט לטרור - אנחנו שמים לזה סוף". ראש הממשלה הוסיף כי הפעילות מוסיפה גם ליכולת ההרתעה של ישראל, "גם להגנה מפני פיגועי טרור נוספים וגם לשינוי המשוואה במרחב".

נתניהו הוסיף כי הנחה את הכוחות להימנע ככל הניתן בפגיעה בחפים מפשע: "כוחותינו נכנסו לג'נין לקני המחבלים - הם מחסלים מחבלים, הם עוצרים מבוקשים, הם הורסים מפקדות ותופסים הרבה נשק, והם עושים דבר נוסף - הם הורסים מעבדות כמעט בהיקף תעשייתי. מעבדות שמהם יצרו חומרי נפץ, חומרי חבלה ומטענים שנועדו לקטל ורצח של אזרחים ישראלים. את כל זה הם עושים באחד המקומות הצפופים על גבי כדור הארץ, והם עושים זאת במינימום פגיעה באזרחים". בנאומו באירוע לציון יום העצמאות האמריקני הוסיף ראש הממשלה כי "מבצע 'בית וגן' יימשך ככל הנדרש עד להשלמת המשימה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיים בהערכת מצב ביטחונית (טלפונית) נכוח פעילות צה"ל בג'נין. ללא, אתר רשמי
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית (טלפונית)/אתר רשמי, ללא

שר הביטחון יואב גלנט הוסיף כי "לכל מי שמבקש לפגוע במדינת ישראל, באזרחיה ובחייליה, לא יהיה מקום בטוח - לא בעזה, לא בשכם ועכשיו כולם יודעים שגם לא בג'נין". גלנט הבטיח כי ידאגו להשיב את השקט לאזור, לאחר שהתושבים בג'נין "הפכו לבני ערובה בידי מחבלים".

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר באירוע לציון יום העצמאות האמריקני כי הוא שולח "חיזוק וכוחות לחיילי צה"ל האמיצים ולכוחות הביטחון הפועלים כעת בג'נין". הנשיא הוסיף כי הוא מתפלל "שיסיימו את משימתם ויחזרו לביתם בשלום. אנחנו גם מתפללים, שאומותינו יהיו מאוחדות, יחד, במאבק בטרור. אנחנו חולקים את התקווה למטרה הסופית: שלום ושגשוג, גם כאשר אנו נלחמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully