וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מזה 17 שנים: כטב"מ חיסל חוליית מחבלים בג'נין

עודכן לאחרונה: 22.6.2023 / 0:00

צה"ל אישר כי בפעילות משותפת עם שב"כ חוסלו שלושה מפגעים, שהיו אחראים בין היתר לירי על גן נר, וחזרו מניסיון פיגוע אחר רגע לפני החיסול. לפי דיווחים פלסטיניים, 3 מחבלים של הג'יהאד האסלאמי חוסלו. כוחות הביטחון באזור מתוגברים מחשש לנקמה: "כללי המשחק השתנו"

כטב"ם צה"לי חיסל חוליית טרור בג'נין/מתוך טוויטר

צה"ל ושב"כ פרסמו הערב (רביעי) הודעה משותפת בה נמסר כי כלי טיס צה"לי סיכל חוליית מחבלים של הג'יהאד האיסלאמי שנעה ברכב מכיוון ג'נין, ככל הנראה לעבר מעבר ג'למה (גלבוע). מאוחר יותר, בצה"ל חשפו כי התקיפה בוצעה באמצעות שימוש בכלי טיס בלתי מאויש מסוג "זיק" ("הרמס 450") שנמצא בשימוש של חיל התותחנים. מדובר בסיכול אווירי ראשון מזה 17 שנים.

בג'יהאד האיסלאמי הביעו תנחומים על מותם של שלושת המחבלים: צהיב עדנאן אלע'ול, מחמד בשאר עויס ואשרף מראד אלסעדי.

גורמי ביטחון ששוחחו עם וואלה! הבהירו כי החוליה הייתה תחת מעקב בעת יציאתה מג'נין, ורק לאחר שביצעה ירי לכיוון היישובים הסמוכים - נפגעה. גורם ביטחוני אחר ציין כי החוליה הייתה אחראית לכמה פיגועי ירי בתקופה האחרונה שבוצעו לעבר יישובים סמוכים בגלבוע, ביניהם גם גן נר. לדבריו, החוליה הסתתרה באזור מחנה הפליטים בעיר.

"צה"ל סיכל חוליית מחבלים שביצעה מספר פיגועי ירי לעבר יישובים ביהודה ושומרון", נמסר בהודעה המשותפת לדובר צה"ל ודוברות שב"כ. "כוחות צה"ל בהכוונה מודיעינית מדוייקת של שב"כ זיהו לפני זמן קצר רכב חשוד ובו חוליית מחבלים, לאחר שביצעה ירי בסמוך לג'למה. החוליה ביצעה מספר פיגועי ירי לעבר יישובים ברחבי יהודה ושומרון בתקופה האחרונה. לאחר זיהוי החוליה, כטב"ם של צה"ל ירה לעבר החולייה וסיכל אותה", הוסיפו.

תיעוד החיסול הממוקד בג'נין. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תיעוד זירת החיסול הממוקד באזור ג'נין/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
המל"ט הרמס 450, "זיק". ביטאון חיל האוויר, אתר רשמי
המל"ט הרמס 450, "זיק"/אתר רשמי, ביטאון חיל האוויר

גם דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי התייחס לתקיפה באזור ג'נין. לטענתו, "מדובר באירוע של הסרת איום". עוד הוא אמר: "אנחנו מסכלים טרור כשיש מודיעין. החוליה ביצעה ירי לעבר מעבר ג'למה. היו שם שלושה פעילים - שלושה נשקים ברכב. היה אמצעי, כוונה ולכן הוסר איום. לא נציב חוליית טקילה בכל נקודה".

הגרי ציין כי סיכול אחרון "כזה" אירע אי אז בשנת 2006. "לא ידוע אם הם היו מעורבים בירי לעבר חרמש, נחקור ונבדוק", הוסיף.

בהמשך, הגרי התייחס גם להתפרעויות המתנחלים בעיירה תורמוס-עיא מוקדם יותר היום וכינה את הפרעות "אירוע חמור". בהקשר זה, הגרי ציין: "האירוע מפריע לנו במאבק בטרור ומנוגד לערכי צה"ל, לא הצלחנו למנוע את האירועים כי לא נערכנו לזה. הכוחות שהוקפצו לשם לא היו 'מספיק' כדי לעצור בזמן". לצד זאת, הגרי טען כי "הפקנו לקחים מחווארה".

הנשקים ששימשו את המחבלים שסוכלו לאחר שירו סמוך לג'למה. דובר צה"ל
הנשקים ששימשו את המחבלים שסוכלו לאחר שירו סמוך לג'למה/דובר צה"ל
הנשקים ששימשו את המחבלים שסוכלו לאחר שירו סמוך לג'למה. דובר צה"ל
הנשקים ששימשו את המחבלים שסוכלו לאחר שירו סמוך לג'למה/דובר צה"ל

במקביל, צה"ל תגבר כוחות במרחב ג'נין על רקע החשש מפעולות נקמה ומחוליות טרור נוספות שינסו לבצע ירי בטווח הזמן המיידי. לפי שעה, כוחות מיחידת מגלן, אגוז וגדוד 13 של חטיבת גולני פרוסים במרחב. במהלך הלילה, תתקיים הערכת מצב נוספת במהלכה תתקבל החלטה אם להקפיץ כוחות נוספים. למרות החשש מפיגועי נקם, גם בשעה זו, צה"ל פועל באזור ואדי ברוקין לביצוע מעצרים.

לדברי גורם ביטחוני נוסף, הדרג המדיני החליט לשנות את המדיניות ואת כללי המשחק אל מול הטרור שיוצא מג'נין בתקופה האחרונה. הגורם ציין כי הסיכול הממוקד הגיע לאחר ניסיונות של מחבלים פלסטיניים לשגר רקטות לעבר ישראל מאזור מנשה, לאחר שהופעלו מטענים גדולים בייצור מקומי נגד כוחות הביטחון שפעלו בערים הפלסטיניות ולאחר שבוצעו כמה וכמה פיגועי ירי על הצירים באזור ולעבר היישובים הסמוכים.

"מי שחשב שצה"ל יעמוד מנגד - טעה", אמר הגורם. "מדובר בפעולה שנועדה לסכל טרור. המחבלים במחנה הפליטים לא חסינים, וגם לא לא בשום מקום ביהודה ושומרון", הוסיף והמשיך: "עכשיו, שיביטו לא רק לפנים, אלא גם מלמעלה. אם יהיו לכך השלכות - צה"ל נערך לתרחישים. בשביל זה הגיע שר הביטחון היום לשטח וקיים הערכת מצב".

פעילות כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, 9 במרץ 2023. דובר צה"ל
צה"ל מתגבר כוחות ביו"ש מחשש לנקמה על החיסול בג'נין/דובר צה"ל

זו הפעם הראשונה מאז שנת 2006 שפעולה מסוג זה ננקטת באזור, ומדובר ב"עליית מדרגה" במאבק נגד קיני הטרור. לפי מידע שהגיע לידי וואלה!, החוליה הייתה אחראית בין היתר, לירי שבוצע לעבר היישוב גן נר שבגלבוע בסוף חודש מאי. באירוע המדובר, אחד הקליעים שנורה חדר לבית ביישוב ואותר על ידי התושבים. לא דווח על נפגעים בתקרית.

שר הביטחון יואב גלנט התייחס לסיכול הממוקד בחשבון הטוויטר שלו ובציוץ שפרסם כתב: "משבח את כוחות הביטחון שביצעו לפני זמן קצר חיסול ממוקד של חוליית מחבלים שירתה לעבר שטח ישראל, וביצעה בעבר מספר פיגועי ירי. ‏כנגד הטרור ננקוט בגישה התקפית ויוזמת, נשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו ונגבה מכל מחבל או משלח טרור את המחיר הכבד ביותר. נרדוף ונשיג את אויבנו".

ירי לבית ביישוב גן נר בגלבוע. 28 במאי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ירי לבית ביישוב גן נר בגלבוע. 28 במאי 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מוקדם יותר היום, מאות מתנחלים הציתו עשרות כלי רכב ובתים בעיירה תורמוס-עיא, הצפונית לרמאללה. ראש העיירה טען כי הוצתו כ-60 מכוניות וכ-30 בתים. בתמונות וסרטונים מהאזור שהופצו ברשתות החברתיות ניתן להבחין באש ועשן מיתמרים מבתים, רכבים כמו גם בשטחים פתוחים.

כוחות הביטחון קיבלו דיווחים על כ-200 מתנחלים שנכנסו לכפר למה שכינו "פעולה מאורגנת", ובתגובה כוחות רבים של צה"ל, משטרה ומג"ב הוקפצו לנקודת החיכוך והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות על מנת להדוף את המתפרעים. בתגובה, המתנחלים החלו לברוח, אף אחד מהם לא נעצר.

התפרעויות המתנחלים הגיעו כיממה לאחר הפיגוע הנורא ביישוב עלי בו נרצחו אלישע אנטמן (18), עופר פיירמן (63), נחמן שמואל מורדוף (17) והראל מסעוד (21), שגם לאחריו - מתנחלים הציתו כלי רכב, תחנת דלק, שדות ועצים באזור הכפרים הפלסטינים חווארה ולובן א-שרקייה. במקביל לפרעות בכפרים, מחאות פרצו בצמתים וצירים מרכזיים ביהודה ושומרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully