וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקפותיו הפרועות של טראמפ על מערכת המשפט מעידות על מצוקתו

עודכן לאחרונה: 13.6.2023 / 11:43

נשיא ארה"ב לשעבר יתייצב הערב לראשונה בבית משפט במיאמי, שבו הוא עומד לדין על פרשת המסמכים המסווגים שהחזיק באחוזתו. אף שהתמיכה בו במפלגה רק מתחזקת, רבים - כולל התובע הכללי לשעבר בממשלו - רואים בתיק הזה כמה שעשוי להפילו. "אפילו אם רק חצי מזה יוכח - הוא גמור"

בווידאו: תומכי דונלד טראמפ לקראת השימוע של הנשיא לשעבר/רויטרס

בימים הספורים שחלפו מאז שהוחלט להעמיד לדין את דונלד טראמפ על לקיחת מסמכים מסווגים, הנשיא לשעבר ותומכיו הגבירו את התקפותיהם על מערכת המשפט ועל החוקרים שמאמינים כי הייתה פגיעה חמורה בביטחון הלאומי של ארצות הברית וניסיון לשבש את החקירה.

"אני לעולם אכנע, אני לעולם לא איעצר", הצהיר טראמפ בתחילת השבוע בעצרת בפני תומכיו בג'ורג'יה, אחת ממדינות המפתח בבחירות ושהתערבותו בענייניה ב-2020 עשויה לסבך אותו במשפט נוסף. הוא כבר מכין את הקרקע לכל תוצאה שלא תגיע במשפטיו, שהולכים ומתרבים, ושולח מסרים שלפיהם הוא מוכן לעשות הכול כדי להישאר חופשי.

טראמפ, שיתייצב הערב (שלישי) בסביבות השעה 22:00 (שעון ישראל) בבית משפט פדרלי במיאמי, מואשם בלא פחות מ-37 סעיפים של החזקת מסמכים רשמיים וקשירת קשר שיבוש חקירה בפרשת המסמכים המסווגים. העבירה האחרונה היא החמורה יותר, והעונש המקסימלי עליה הוא 20 שנות מאסר. הוא לא צפוי להישאר במעצר בתום הדיון.

דונלד טראמפ נוחת במיאמי על מנת להתייצב בבית המשפט הפדרלי, 12 ביוני 2023. רויטרס
בדרך לביקור נוסף בבית המשפט. טראמפ נוחת במיאמי, אמש/רויטרס

הנשיא לשעבר, שממשיך להוביל בסקרים בתוך המפלגה הרפובליקנית, דוחה כל אפשרות שיפרוש מהמרוץ בשל סיבוכיו המשפטיים, אלא רק להיפך. אפילו מרבית יריביו בתוך המפלגה נותרו לצדו והצטרפו למתקפות הפרועות נגד רשויות אכיפת החוק, שלטענתן הפכו לכלי נשק בידי ממשל ביידן נגד הרפובליקנים.

"אני מקווה שכל המדינה צופה במה שהשמאל הרדיקלי עושה לאמריקה", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו Truth לפני שמטוסו הפרטי נחת במיאמי. הנשיא לשעבר, שיגיע לבית המשפט ערב יום הולדתו ה-77, טוען לרדיפה של משרד המשפטים ושל ה-FBI והוא כינה את התובע המיוחד החוקר את פרשותיו השונות "פסיכופט".

הוא ותומכיו טוענים שהחוקרים עשו איפה ואיפה ביחס לפרשת המסמכים המסווגים שאותם הוציא ללא רשות מהבית הלבן עם תום כהונתו ב-2021. טראמפ הצביע על כך שגם בבתיהם של הנשיא ג'ו ביידן ושל סגנו לשעבר ויריבו בהווה מייק פנס אותרו מסמכים ממשלתיים שלא היו צריכים להימצא שם. ואולם, ההבדל המשמעותי בין המקרים הוא שטראמפ שיקר לחוקרים כשטען שכל אותם ארגזים שהכילו חומרים מסווגים הוחזרו להם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מסמכים מסווגים שנמצאו בחדר אמבטיה באחוזתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ במאר-א-לאגו, פלורידה. משרד המשפטים של ארה"ב, אתר רשמי
מסמכים מסווגים שנמצאו באחוזתו של טראמפ בפלורידה/אתר רשמי, משרד המשפטים של ארה"ב

הארגזים, שלפי החוקרים הכילו מסמכים שעסקו בין היתר בסודות הגרעין של ארצות הברית, אוחסנו ברחבי אחוזתו של טראמפ במאר-א-לאגו בפלורידה. חדר שירותים, חדר שינה ואולם נשפים היו בין המקומות שבהם אותרו המסמכים בפשיטה של ה-FBI על המקום.

לאור אירועי 6 בינואר 2021 והרטוריקה המסיתה, מיאמי נערכת להפגנות גדולות מצד תומכיו של טראמפ ומתנגדיו. מפקד המשטרה אמר כי העיר מצפה לכ-50 אלף מפגינים וכי כבישים במרכז העיר ייסגרו אם יהיה צורך בכך. היערכות מתוגברת דומה נרשמה בניו יורק באפריל, כשטראמפ התייצב לדיון ראשון במשפטו הנפרד על תשלום דמי שתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, אך האירוע הסתיים ללא אלימות.

טראמפ, שעשוי לפגוש לדו-קרב חוזר את ג'ו ביידן בנובמבר בשנה הבאה, הוא האדם הראשון שכיהן כנשיא ארצות הברית ועומד לדין. המשפט הראשון נגדו בניו יורק צפוי להתחיל רק במרץ, בעוד שבמקרה של פלורידה הוא עשוי להיפתח רק אחרי הבחירות ב-2024. מומחים משפטיים טוענים כי כל זה לא מונע ממנו מלהתמודד לנשיאות ואפילו להיות מושבע מחדש לתפקיד גם אם יורשע.

אף שכל הכרעה שלא תהיה צפויה להגיע לפתחו של בית המשפט העליון בעוד שנים, מומחים משפטיים רואים בפרשת המסמכים המסווגים תיק חזק ומבוסס. הראיות שנאספו, בהן הקלטה של טראמפ מודה שהוא יודע שאין לו סמכות לבטל את סיווגם של המסמכים ומציע לשקר לחוקרים, מוצקות ושניים מהסנגורים של טראמפ אף התפטרו מיד לאחר ההודעה על כתב האישום.

עם אלו הסבורים שטראמפ נמצא בצרות נמנה אחד מהתובעים הכללים ששירתו בממשלו וויליאם בר. בר, שהגן על הנשיא לשעבר כשטאטא את מסקנות דוח החקירה של התובע המיוחד רוברט מולר, נפרד מטראמפ בעקבות מאמציו הלא חוקיים להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020. על הפרשה הנוכחית אמר בר כי אם אפילו חצי מהטענות יוכחו בבית המשפט, טראמפ "גמור".

"הייתי המום לנוכח הרגישות של אותם מסמכים והמספר שלהם, ואני חושב שהסעיפים תחת חוק הריגול שלפיהם הוא החזיק ביודעין באותם מסמכים הם מבוססים", אמר בריאיון לרשת פוקס, שהדהדה רבים מהשקרים ותיאוריות הקונספירציה של טראמפ ותומכיו בשנים האחרונות. "אפילו אם חצי מזה נכון, הוא גמור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully