וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 שנים אחרי שטראמפ פרש: ביידן החליט לחזור לחברות בארגון אונסק"ו

עודכן לאחרונה: 11.6.2023 / 17:44

ארה"ב עידכנה את אונסק"ו ביום חמישי על החלטתה לחזור לארגון. מנכ"לית אונסק"ו זימנה את כל המדינות החברות לדיון דחוף מחר כדי לאשר את המהלך. ממשל טראמפ פרש מאונסק"ו בטענה שהארגון אנטי-ישראלי. ממשל ביידן ביקש וקיבל בשנה שעברה "אור ירוק" מישראל כדי להתקדם במהלך

בווידאו: הנשיא ביידן מארח את נשיא דרום קוריאה יון סוק יאול/רויטרס

ארצות הברית הודיעה ביום חמישי שעבר לארגון החינוך, התרבות והמדע של האו"ם (אונסק"ו) שהחליטה לחזור ולהיות חברה בארגון, שש שנים אחרי שממשל טראמפ החליט לעזוב אותו במחאה על המדיניות כלפי ישראל, כך אמר לוואלה! דובר מטעם משרד החוץ האמריקני. הודעה בנושא צפויה להתפרסם מחר.

למה זה חשוב

  • חזרה לחברות באונסק"ו הייתה אחד מיעדי מדיניות החוץ של ממשל ביידן, וזאת כדי לבלום את ההשפעה הגוברת של סין על הארגון וסדר היום העולמי שלו. הממשל היה זקוק לסיוע ישראלי כדי לקדם מהלך של חזרה לארגון.

עוד בוואלה!

בלינקן עדכן את נתניהו על שיחותיו עם יורש העצר הסעודי בנושא הנורמליזציה

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. ShutterStock
הופך את החלטת טראמפ. ביידן/ShutterStock

תזכורת

  • אחרי שהפלסטינים זכו למעמד של מדינה באונסק"ו בשנת 2011 ממשל אובמה הפסיק להעביר מימון לארגון וזאת בשל חוק של הקונגרס שאסר על כך.
  • באוקטובר 2017 ממשל טראמפ הודיע על עזיבת אונסק"ו בגלל מה שתיאר כמדיניות אנטי-ישראלית של הארגון. ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו תמך במהלך של טראמפ והודיע זמן קצר אחר כך כי גם ישראל עוזבת את אונסק"ו.
  • בפברואר 2022 ממשלת בנט-לפיד נענתה לבקשה אמריקנית והודיעה למשרד החוץ האמריקני כי לא תתנגד לחזרת ארצות הברית לאונסק"ו. העמדה הישראלית סללה את הדרך לגיוס תמיכה של חברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים למהלך.
  • בחודש דצמבר האחרון הקונגרס האמריקני אישר להקצות 500 מיליון דולר לכיסוי חובותיה של ארצות הברית לאונסק"ו כדי שתוכל לחזור למעמד של חברה מלאה בארגון.
  • החקיקה כללה סעיף לפיו אם הפלסטינים יקבלו מעמד של מדינה באחד מארגוני האו"ם המימון האמריקני לאונסק"ו יופסק שוב.

במוקד החדשות

  • ב-8 ביוני שלח סגן שר החוץ האמריקני מכתב למנכ"לית אונסק"ו אודרי אזולאי והציע תכנית לחזרתה של ארצות הברית לארגון, כך אמר לוואלה! דובר מטעם משרד החוץ האמריקני.
  • התכנית, שהינה תוצאה של מו"מ ממושך, קובעת לוח זמנים לתשלום החוב האמריקני ולחזרת ארצות הברית לחברות בוועד המנהל של הארגון.
מטה אונסק"ו בפריז - גן השלום (הגן היפני), אפריל 2010. ויקיפדיה, אתר רשמי
אונסק"ו/אתר רשמי, ויקיפדיה

מאחורי הקלעים

  • ביום שישי האחרון שלחה לשכתה של מנכ"לית אונסק"ו לשגרירי כל המדינות החברות בארגון זימון לפגישה לא מתוכננת כדי למסור "הודעה דחופה על מידע בעל חשיבות אסטרטגית", כך לפי הודעת דואר אלקטרוני שהגיעה לידי וואלה!.
  • מקור שמעורה בנושא אמר כי אזולאי זימנה את הפגישה כדי לעדכן את נציגי המדינות החברות על תוכניתה של ארצות הברית לחזור לחברות באונסק"ו ולבקש את הסכמת המדינות החברות לכינוס הוועידה הכללית של הארגון במהלך חודש יולי כדי להצביע על אישור התוכנית.

מה הם אומרים

  • "כל חזרה של ארה"ב לאונסק"ו מחייבת את הסכמת המדינות החברות בארגון", אמר דובר מטעם משרד החוץ האמריקני.
  • מארגון אונסק"ו לא נמסרה תגובה.

מה הלאה

  • ארצות הברית רוצה לחזור לאונסק"ו ולהתחיל לשלם את החוב תוך זמן קצר כדי שתוכל להתמודד על מושב בוועד המנהל של הארגון בבחירות שיתקיימו בחודש נובמבר. מקור שמעורה בפרטים אמר כי מדינות המערב כבר החליטו לשמור מקום לארצות הברית בוועד המנהל במדינה ותחליט לשוב לחברות בארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully