וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכתב הסודי של שגריר ארצות הברית לנתניהו בנושא חוק העמותות

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 11:39

בתחילת שבוע שעבר העביר טום ניידס מכתב אישי לנתניהו ובו פירוט של דאגות ממשל ביידן לגבי החקיקה. המכתב היה בין הגורמים שהשפיעו על החלטת נתניהו לא לקדם את החוק. בכיר אמריקני: לא איימנו על הישראלים. המסר שלנו היה שהצעת החוק עלולה לדרדר את ישראל למשבר בינלאומי

שגריר ארה"ב: אני חושב שרוב הישראלים לא רוצים שארה"ב לא תתערב בענייניה של ישראל/מערכת וואלה!

שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס שלח בתחילת השבוע שעבר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו ייעץ לו לא להתקדם עם החקיקה להגבלת יכולתם של ארגוני החברה האזרחית לגייס תרומות מממשלות זרות, כך לפי שני בכירים ישראלים ואמריקנים.

למה זה חשוב

  • המכתב נמסר לנתניהו בחשאי וזו הפעם הראשונה שדבר קיומו מתפרסם. המכתב היה חלק מקמפיין לחצים בינלאומי שהביא בסופו של דבר את נתניהו להחליט להסיר את הצעת החוק של ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) מסדר יומה של ועדת השרים לחקיקה.
תומאס ריצ'רד ניידס, שגריר ארצות הברית בישראל. מלון ענבל, ירושלים. 19 בפברואר 2023. פלאש 90 נועם רבקין, עיבוד תמונה
טוס ניידס/עיבוד תמונה, פלאש 90 נועם רבקין

במוקד החדשות

  • לפי הצעת החוק ארגוני חברה אזרחית שיגייסו תרומות ממדינות זרות לא יוכרו כמוסדות ללא כוונת רווח ויהיה עליהם לשלם 65% מס על הכספים הללו. לחוק הזה היתה עלולה להיות השפעה מצננת על ארגוני זכויות אדם והיא עלולה היתה לפגוע גם בארגוני סיוע לנזקקים ובבתי חולים.

מאחורי הקלעים

ניידס ודיפלומטים אמריקנים אחרים פעלו מול לשכת ראש הממשלה בשיחות שקטות כבר לפני שבועות רבים כדי ללחוץ להסיר את הצעת החוק מסדר היום.
לצד האמריקנים גם מדינות אירופיות הפעילו לחצים. בסוף השבוע פורסם בוואלה! כי שרת החוץ של גרמניה העבירה מסר אישי לשר החוץ אלי כהן ובו הזהירה מהשלכות החקיקה.
בכירים אמריקנים אמרו כי במסגרת הנסיונות להשפיע על ממשלת ישראל לא לקדם את החוק הוחלט שניידס ישלח באופן חריג מכתב אישי לנתניהו. לדבריהם במכתב פורטו הדאגות של ממשל ביידן מהחקיקה המוצעת.
"לא איימנו על הישראלים או משהו בסגנון הזה, אבל המסר שלנו היה שהצעת החוק הזו עלולה לדרדר את ישראל למשבר בינלאומי עבור משהו שפשוט לא שווה את זה", אמר בכיר אמריקני.

מה הם אומרים

  • בלשכת ראש הממשלה אישרו כי נתניהו קיבל את מכתבו של השגריר האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully