וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באופן חריג: הפרקליטות תפסול לראשונה ראיות בתיק רצח בשל שימוש ברוגלות

עודכן לאחרונה: 5.6.2023 / 14:00

ההאזנה בוצעה במסגרת חקירת תיק רצח כפול בטול כרם, והיא התגלתה בחקירה יזומה של הפרקליטות. זו הפעם הראשונה מאז שורת הפרסומים על אודות שימוש משטרת ישראל ברוגלות, בה התגלה שנעשה שימוש ראייתי במידע החורג מגדרי צו האזנת הסתר

בווידאו: הגשת כתב אישום נגד 3 תושבי המשולש בגין רצח כפול בטול כרם/צילום: שלומי גבאי

פרקליטות המדינה הודיעה היום (שני) כי היא תמשוך ראיות שהגישה בכתב אישום בגין רצח כפול של האחים שאפע ופלאח אבו חוסין, לאחר שהן הושגו באמצעות שימוש ברוגלה באופן בלתי חוקי. בבדיקה יזומה שערכה הפרקליטות, התברר כי בעקבות הפעלת הרוגלה בתיק, התגלו ראיות חדשות המבוססות על מידע שנאסף באופן החורג מגדר צו האזנת הסתר.

את הבירור ערך מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, ד"ר עו"ד חיים ויסמונסקי. מהבירור עלה כי הותקן לאחד החשודים ברצח אמצעי להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים, בתיק שלא הוגש נגדו כתב אישום. אותו אמצעי העתיק את המידע שאגור במכשיר, מעבר למה שהותר בצו האזנת הסתר.

המידע שנאסף הועבר לגורמים נוספים במשטרה, ועל יסודו ביקשו וקיבלו צו שיפוטי שהסמיך את המשטרה לבצע פעולת חקירה נוספת. פעולות החקירה הניבו ראיות נוספות שהוכנסו לתיק, וחלקן אף הוגשו כמוצג לבית המשפט.

היכל המשפט בחיפה, 2016. ללא, אתר רשמי
תיק של פרקליטות מחוז חיפה. בית המשפט בעיר, תמונת ארכיון/אתר רשמי, ללא

מהפרקליטות נמסר בתגובה כי זאת הפעם הראשונה מאז שורת הפרסומים בעניין שימוש המשטרה ברוגלות, והפעם הראשונה מאז החלו הבדיקות בנוש, שהתגלה שנעשה שימוש במידע החורג מהצו. עוד נמסר כי מאז חודש פברואר 2022, נבדקו בפרקליטות 27 תיקים בהם נעשה שימוש באמצעים להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים. מהבדיקות עלה כי גם אם נאסף מידע חורג, לא נעשה בו שימוש ראייתי או מודיעיני.

ממשטרת ישראל נמסר: "בדיון שהתקיים היום בבית משפט המחוזי בחיפה, הורתה פרקליטות המדינה על משיכת ראייה בתיק רצח כפול המתנהל בפניו. מדובר בחריגה שהתגלתה לאחרונה ובתיאום עם הפרקליטות הוחלט על הסרת הראייה ממארג הראיות כנגד הנאשם במסגרת כתב האישום שהוגש נגדו ועדיין מתנהל כתיק רצח כפול בבית המשפט. משטרת ישראל תמשיך להלחם בפשיעה החמורה, במסגרת החוק והסמכויות המוקנות לה".

עוד בוואלה!

יפוצה במיליוני שקלים? זדורוב צפוי לתבוע את המדינה

לכתבה המלאה
3 תושבי המשולש הואשמו ברצח כפול בטול כרם
7.10.21. שלומי גבאי
שלושה תושבי המשולש שהואשמו ברצח הכפול בטול כרם/שלומי גבאי

כתב האישום המדובר הוגש לבית המשפט המחוזי חיפה, על ידי פרקליטות המחוז, באמצעות התובעים עו"ד ענבל ברנסון ועו"ד ענאן ג'אנם, נגד שלושה תושבי בקה אל-גרבייה בחודש אוקטובר 2021, בגין רצח כפול שאירע בטול כרם של האחים שאפע ופלאח אבו חוסין, אזרחי ישראל מהעיר, שעברו להתגורר עם אביהם במערב השומרון, על רקע סכסוך עקוב מדם בן כמה שנים עם משפחת אבו ג'ודה. המשפט מתנהל בפני הרכב השופטים יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבום. לנאשמים, ג'מאל אבו ג'ודה בן ה-20 מבקה אל-גרבייה והאחים נאסר ג'אבר בן ה-28 ורג'א ג'אבר בן ה-34 מג'לג'וליה, יוחסו העבירות רצח בנסיבות מחמירות, עבירות בנשק, הצתה והשמדת ראיה.

האירוע התרחש ב-16 באפריל, בסמוך לשעה 02:30 לפנות בוקר, כשאלמונים פתחו בירי לעבר הרכב בו נסעו האחים אבו חוסין, שניסו להימלט מהמקום. שני כלי רכב נוספים של עוברי אורח תמימים נפגעו גם הם מהירי ולמרבה המזל לא נגרמו עוד אבדות בנפש. השניים, שנפצעו באורח אנוש, פונו לבית החולים, שם נקבע מותם מאוחר יותר.

רכבם של המתנקשים התגלה לאחר מכן ללא לוחיות זיהוי במטע זיתים, צפון מערבית לכפר כור, שם הוצת כשבו מכלול הרובה והמחסנית ששימשו לחיסול. היורים נמלטו מהמקום וזמן קצר לאחר מכן, אותר בסמוך לכפר הפלסטיני הרכב השרוף. במהלך החקירה, נתפסו סרטונים המתעדים את המרדף, את הירי לעבר האחים כמו גם את מסלול ההימלטות עד למקום הצתת הרכב, אך ללא שהתאפשר זיהוי של היורים.

שאפע וסלאח אבו חוסין שנרצחו בטול כרם. ללא, אתר רשמי
שאפע וסלאח אבו חוסין, נרצחו בטול כרם/אתר רשמי, ללא

העניין התגלה כשהפרקליטות הציגה סרטון שכביכול מתעד את שלושת הנאשמים לאחר הרצח, חוזרים לבית אביו של אחד מהם. אלא, שהסנגורים שלהם חשדו כי הושג בדרך לא חוקית. הם ביקשו לראות סרטונים מאותן מצלמות בבית ביום שלפני או שאחרי. אחרי שהתברר שאין כאלה, התחזק החשד אצלם שהסרטון המפליל לכאורה הושג על ידי פריקת המצלמות מרחוק.

"הם לא רצו לחשוף את זה", אמר לוואלה! הסנגור עורך הדין דורון נוי, המייצג עם עורכי הדין יהלי שפרלינג ותמיר סננס את אחד הנאשמים, ועם עורכי הדין באסל פלאח ומשה יוחאי המייצגים שניים אחרים. "אי החוקיות בכל הקשור למצלמות האבטחה בביתו של אבו ג'ודה, הייתה ברורה לנו מתחילת הדרך. מהיום הראשון כבר פנינו לפרקליטות וביקשנו לדעת האם המשטרה עשתה שימוש ברוגלות לא חוקיות בתיק זה והפרקליטות ענתה שלא", הוסיף.

"לא ויתרנו", הדגיש. "המשכנו ודרשנו בירור בעניין מהלך המשפט והעלנו זאת בפני הרכב השופטים ואז, לפני כמה חודשים, כשהעיד אחד מחוקרי המשטרה המרכזיים בתיק, זה כבר היה ברור כשמש". אמר. "זה מה שנחשף כמעט במקרה. לך תדע כמה עוד שימושים כאלה עשתה ועושה המשטרה, שאיש לא העלה על דעתו ולא הציף בפני בית משפט. מדובר במעשה חמור משום שמדובר בפעולה לא חוקית בעליל ובניסיון הסתרה של המשטרה". עוד אמר, "טוב מאוחר מאשר אף פעם לא. טוב עשתה הפרקליטות שהודיעה כי היא מויכת ראיות אלה מהתיק".

הרכב שהנאשמים שרפו. מתוך תיק החקירה, עיבוד תמונה
הרכב שהנאשמים שרפו/עיבוד תמונה, מתוך תיק החקירה

"המשטרה נכשלת מדי יום במלחמה בפשע", הוסיף עו"ד באסל פלח, "הלחץ של המשטרה להציג לתקשורת הישגים מביא אותה להפעיל לחצים בלתי סבירים על גורמי המשפט, ולצערי אנחנו עדים למקרה חמור מאין כמוהו ולפגיעה אדירה בשלטון החוק".

מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי ומי שהקים את הרשות להגנת הפרטיות, יורם הכהן, בתגובה למשיכת הראיות מתיק הרצח בשל שימוש ברוגלות: "מדובר בצעד שממחיש את חשיבות הסדרת השימוש ברוגלות על ידי המשטרה וגם את תהליך אישור הכנסת הטכנולוגיות על ידי המשטרה. אם המידע המופק משמש גם כראיה במשפט ולא רק לשם מודיעין - ישנה שאלה לגבי המעמד הראייתי של התוצרים האלו. מעל הכל - תפקידו של המחוקק לתקן את כל המסגרת המשפטית שקשורה לראיות שהושגו באמצעים טכנולוגיים , מסגרת שלחלוטין אינה תואמת את המאה ה-21".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully