וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפיגוע: הרמטכ"ל יקים צוות לבחינת תפיסת ההגנה בגבולות שלום

עודכן לאחרונה: 4.6.2023 / 14:39

הרמטכ"ל הנחה על הקמת הצוות שייבחן את התפיסה המבצעית והמערכתית בגבולות מצרים וירדן. בנוסף סיכם הלוי כי תחקיר האירוע יוצג בעוד שבוע וייערך על ידי מפקד פיקוד הדרום ומפקד אוגדה 80. גורמים בצה"ל מעריכים כי יודחו קצינים בפיקוד הדרום: "יעופו ראשים בפיקוד הדרום"

תיעוד מזירת האירוע בגבול מצרים, ותחקיר הרמטכ"ל בנקודה/דובר צה"ל

הרמטכ"ל הרצי הלוי הורה היום (ראשון) על הקמת צוות תחקור מערכתי שייבחן את התפיסה המבצעית והמערכתית להכנת גבולות שלום. זאת, בעקבות התקרית החריגה אתמול בגבול מצרים, בה חדר מחבל לשטח ישראל והרג שלושה לוחמים.

בנוסף הנחה הרמטכ"ל שהתחקיר אודות האירוע יוצג בעוד שבוע. תחקיר האירוע ייערך על ידי מפקד פיקוד הדרום, האלוף אליעזר טולדנו ומפקד אוגדה 80 איציק כהן. גורמים בצה"ל מעריכים כי בעקבות התחקיר יודחו קצינים בפיקוד הדרום.

גורם צבאי בכיר סיפר כי הרמטכ"ל החליט להפוך את הפיגוע בגבול מצרים לתחקיר דגל. "בתחקירים, ככל שחולף הזמן מתגלים עוד פרטים כואבים. לא אתפלא אם יעופו ראשים בפיקוד הדרום", העריך. עוד הוא אמר כי "הרמטכ"ל לוחץ על לוחות זמנים להגשת תחקיר בעקבות הרצון להשפיע, על בסיס מה שהתגלה עד עכשיו. התוצאות של מה שהתרחש מחייבות מענה מהיר". הגורם הבכיר הוסיף כי מתחקירים ראשוניים עלו פערים מהותיים בין הפקודות לבין מה שקרה בשטח.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים לפני זמן קצר תחקיר והערכת מצב בזירת האירוע עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ומפקד אוגדה 80, תת-אלוף איציק כהן.. דובר צה"ל
הרצי הלוי בהערכת מצב בזירת האירוע, אתמול/דובר צה"ל

בינתיים, מתחקירים ראשונים של האירוע בו נהרגו הלוחמים ליה בן נון, אוהד דהן ואורי אילוז מירי שוטר מצרי, עולות שאלות רבות. איש מילואים ששרת בגזרה מתח ביקורת קשה על התנהלות הדרג הפיקודי בפיקוד, לרבות זה המשרת באזור הגבול המצרי, "האווירה שם היא של סבבה. גבול של שלום על כל מה שמשתמע מזה. אבל בפועל? מדובר בגדודי קרקל וברדלס שמשרתים בקו שמונה חודשים רצופים במקרה הטוב, ואז יוצאים לאימון קצר שלא מתקרב לאימון של גדוד בגולני או צנחנים. מדי פעם יש הברחות סמים ומה קורה כשנערכים מראש? או שיש מודיעין מוקדם? נותנים ליחידת המסתערבים של משמר הגבול להוביל וצה"ל לרוב מסייע במעטפת. השילוב ביניהם מסכל הברחות ללא ספק".

איש המילואים הוסיף: "יש מצוקת כוח אדם בגזרה, אין מספיק לוחמים לגזרה כזו ארוכה. כולם מתפלאים שהחמ"ל לא שאל את הלוחמים מה קורה איתם כמה שעות, זו השגרה, שלא יספרו סיפורים. יש גזרות אחרות כמו ברצועת עזה שזה נוהל ברור. אתה זז 100 מטר מהנקודה שלך, וישר כולם עולים מול הסיור שלך. בגבול מצרים, זה אחרת לחלוטין. שלא לדבר על מפקדים בכירים שמגיעים לביקורים וסיורים בלי נשק".

גורם צבאי אחר שנכח במקום בזמן האירוע, סיפר לוואלה! כי "לפחות בנשק אחד היה מק-פורק (התקן בטיחות למניעת פליטת כדור - א"ב) בפנים. זה אומר שלא היה ירי לעבר המחבל, הוא הפתיע אותם". "הלוחמת הייתה בתוך העמדה והלוחם מחוצה לה, 12 שעות משמרת. למה כולם מצפים? מה חשבתם שחיילים יעשו 12 שעות בעמדה?", תהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully