וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בנשק היה מק פורק": פרטים חדשים על הפיגוע הקשה בגבול מצרים

עודכן לאחרונה: 4.6.2023 / 11:18

גורמים צבאיים ששוחחו עם וואלה! הצביעו על שורת מחדלים בהתנהלות הכוחות שתפעלו את האירוע החריג. "עיקר הטעות הייתה בהצבת שני לוחמים למשמרת כל כך ארוכה", אמר אחד מהם. "למה הסתערו על המחבל? למה לסכן את הכוח?", הוסיף אחר. "האווירה בקו היא של סבבה, גבול של שלום"

תיעוד מזירת האירוע בגבול מצרים, ותחקיר הרמטכ"ל בנקודה/דובר צה"ל

קצת יותר מיממה חלפה מאז נפלו שלושת לוחמי צה"ל: ליה בן נון, אוהד דהן ואורי אילוז על ידי מחבל שחדר ממצרים, ונסיבות הירי עדיין לא ידועות, אם כי ככל שעוברות השעות - יותר ויותר פרטים חדשים מתגלים. גורם צבאי המשרת בגזרה בה נפלו הלוחמים, אזור הר חריף, שנכח במקום בזמן האירוע, סיפר לוואלה! כי "לפחות בנשק אחד היה מק-פורק (התקן בטיחות למניעת פליטת כדור - א"ב) בפנים. זה אומר שלא היה ירי לעבר המחבל, הוא הפתיע אותם".

"הלוחמת הייתה בתוך העמדה והלוחם מחוצה לה, 12 שעות משמרת. למה כולם מצפים? מה חשבתם שחיילים יעשו 12 שעות בעמדה?", תהה הגורם. לדבריו, כשהכוחות הגיעו למקום, הממצאים במקום הצביעו על כך שהאירוע התרחש כמה שעות קודם לכן.

עוד סיפר הגורם הצבאי כי "אחרי שהמחבל ירה בשני החיילים, הוא צעד לכיוון מזרח. לפחות ממה שאנחנו מבינים, הוא הבין שהוא ימות והוא לא ניסה לחזור למצרים. מי שבגזרה הזו מסתובב בלי מים, בחום הזה - מתייבש בקלות, וממה שאנחנו מבינים לא היו לו מים. הוא הסתובב עם רובה, מחסניות, ספר קוראן וסכין קומנדו. עוד לפני שהמח"ט הגיע לגזרה, הכוחות הבחינו בשוטר המצרי מתפלל מרחוק. הם לא היו סגורים בהתחלה שזה מחבל, הוא היה רחוק מאוד מהכוח. אני לא ראיתי שום רחפן בגזרה בהתחלה".

שלושת החיילים ההרוגים בתקרית הקשה בגבול מצרים 03 ביוני 2023. ללא, אתר רשמי
אוהד דהן, ליה בן נון ואורי אילוז/אתר רשמי, ללא
"מק-פורק". דובר צה"ל
"מק-פורק"/דובר צה"ל

בעניין ההסתערות על המחבל בה נפל אוהד דהן, כשלוש שעות אחרי שנפלו ליה בן נון ואורי אילוז, אחרי שהתגלו מימדי האובדן, אמר הגורם הצבאי: "עם קליע 5.56 מ"מ, אתה לא יכול להגיע אליו. לא יודע למה לא הביאו מקלע נגב, היו צריכים לירות עליו, לרתק אותו מרחוק עד שיגיע מסוק קרב, יכלו להביא מסוק קרב מהאוויר. למה היה צריך להסתער על המחבל? למה לסכן את הכוח?".

גורם צבאי במילואים, ששרת בגזרה עד לאחרונה הוסיף: "יש מצוקת כוח אדם בגזרה, אין מספיק לוחמים לגזרה כזו ארוכה. כולם מתפלאים שהחמ"ל לא שאל את הלוחמים מה קורה איתם כמה שעות, זו השגרה, שלא יספרו סיפורים. יש גזרות אחרות כמו ברצועת עזה שזה נוהל ברור. אתה זז 100 מטר מהנקודה שלך, וישר כולם עולים מול הסיור שלך. בגבול מצרים, זה אחרת לחלוטין. שלא לדבר על מפקדים בכירים שמגיעים לביקורים וסיורים בלי נשק".

בהמשך, איש המילואים מתח ביקורת קשה על התנהלות הדרג הפיקודי בפיקוד דרום לרבות זה המשרת באזור הגבול המצרי, "האווירה שם היא של סבבה. גבול של שלום על כל מה שמשתמע מזה. אבל בפועל? מדובר בגדודי קרקל וברדלס שמשרתים בקו שמונה חודשים רצופים במקרה הטוב, ואז יוצאים לאימון קצר שלא מתקרב לאימון של גדוד בגולני או צנחנים. מדי פעם יש הברחות סמים ומה קורה כשנערכים מראש? או שיש מודיעין מוקדם? נותנים ליחידת המסתערבים של משמר הגבול להוביל וצה"ל לרוב מסייע במעטפת. השילוב ביניהם מסכל הברחות ללא ספק".

האוהל ששימש עמדה צבאית בגבול מצרים, 3 ביוני 2023. דובר צה"ל
האוהל ששימש עמדה צבאית בגבול מצרים, 3 ביוני 2023/דובר צה"ל

הגורם הצבאי במילואים התייחס לעמדות הזמניות שהוצבו לאורך גדר הגבול עם מצרים, "מניחים אותם שם (קרוב לגדר הגבול - א"ב) בגלל שאין תצפית טובה על הגבול, זה מוגדר כשטח מת, והצבא המצרי יודע את זה. גם המבריחים יודעים את זה. לא סתם השוטר המצרי בחר להגיע דווקא לשם".

"מה ציפית מחיילים ששלחו אותם ל-12 שעות משמרת. חייל מילואים עוד איכשהו יש לו אחריות כלפי המשפחה שלו, החייל הסדיר הוא שחוק", הוסיף. "זו הגזרה שלו חודשים ארוכים. אני חושב שעיקר הטעות הייתה בהצבה של שני לוחמים למשמרת כל כך ארוכה, השאלה הגדולה היא מי אישר שני לוחמים בעמדה. זו לא העמדה היחידה שיש בה שני חיילים, ולהגיד שזו עמדה זמנית זה מעליב - זה לא נכון".

מלבד זה שהציבו שני לוחמים למשמרת ארוכה, הצבה של לוחם ולוחמת אינה מתאפשרת, שכן היא נוגדת את פקודת השירות המשותף של צה"ל.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, בזירת התקרית בגבול מצרים, 3 ביוני 2023. דובר צה"ל
מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, בזירת התקרית בגבול מצרים, אתמול/דובר צה"ל

מתחקיר האירוע בצה"ל עולה כי המחבל, שוטר מצרי, תכנן בקפידה את הפיגוע ונערך אליו עם רובה, יותר מארבע מחסניות, וסכין איתה חתך את האזיקונים במעבר בגדר - וכך חדר לשטח ישראל.

השוטר המצרי עזב את המוצב המרכזי בו הוא משרת וצעד כמה קילומטרים לעבר הגבול. לפי גורמים צבאיים, המצרים דיווחו לצה"ל על היעדרותו החשודה בסמוך ל-09:00 בבוקר, מועד הגעתה של מפקדת המחלקה לעמדה הצבאית בה אותרו שני הלוחמים ההרוגים. גורמים בפיקוד הדרום טוענים כי לפי הערכה, השוטר הכיר היטב את הנקודה וידע על הפתח ממנו נכנס מבעוד מועד, ובכך יכל לחדור בקלות.

המרחק מפתח הגדר לעמדה בה היו שני הלוחמים מגדוד ברדלס (גדוד מעורב) היה קצר מאוד ולא עלה על דקת הליכה. בשלב זה, עדיין לא ברור מה קרה ברגעים בהם ירה לעבר העמדה. צה"ל ביקש סיוע של מעבדה לזיהוי פלילי על מנת לתעד את הזירה, ונאספו ממצאים שהועברו לבדיקה.

האזור בגבול מצרים בו התרחש האירוע הביטחוני, 3 ביוני 2023. מפה, צילום מסך
האזור בגבול מצרים בו התרחש האירוע/צילום מסך, מפה
זירת התקרית בגבול מצרים, 3 ביוני 2023. שלמה מור, תמונות גולשים
זירת התקרית בגבול מצרים/תמונות גולשים, שלמה מור

שני הלוחמים שנהרגו בתקרית הראשונה, ליה בן נון בת ה-19, ואורי יצחק אילוז בן ה-20, עלו לשמירה ביום שישי ב-21:00 בערב, במרחק מטרים בודדים מהגבול. העמדה מוקמה במרחק 30 קילומטרים ממצפה רמון, בין הר שגיא להר חריף. בשעה 02:30 סוכלה על ידי צה"ל והמשטרה הברחת סמים גדולה מאוד בגבול ישראל מצרים, לא רחוק מעמדת השמירה של השניים.

ב-04:15 התרחשה בדיקת הקשר האחרונה עם החיילים בעמדות, וב-06:00 בבוקר, בזמן שמירתם, התקבלו דיווחים על ירי סמוך לעמדתם. מתחקור ראשוני עלה כי החיילים דיווחו על הירי ויצאו לבחון את מקורו. רק בסמוך לשעה 09:00 הגיעה למקום מפקדת המחלקה שגילתה את גופותיהם של ליה ואורי. לאחר מכן, הוזעקו למקום כוחות צה"ל רבים שהחלו בסריקות אחר המחבל, שלבסוף זוהה בשטח ישראל על ידי רחפן. חילופי אש התרחשו במקום וכתוצאה מהירי, נהרג חייל מגדוד קרקל, סמל ראשון אוהד דהן, בן 20 מאופקים. דקות לאחר מכן המחבל פתח באש פעם נוספת לעבר הכוחות - שהחזירו בירי וחיסלו אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully