וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרה סטרוק: "שארה"ב לא תדבר איתנו על התחייבויות"

עודכן לאחרונה: 2.6.2023 / 9:53

שרת ההתיישבות תקפה בריאיון ל-103FM את הממשל האמריקני, לאחר שהביע מורת רוח מהקמת המאחז בשומרון, וטענה כי הוא לא מכבד את הסיכומים בין המדינות. זאת, על רקע ההבנות מ-2005 של ממשל בוש ושרון, אותן אובמה לא קיבל

בוידאו: אחרי ביטול חוק ההתנתקות בשומרון: הישיבה בחומש הועתקה לאדמות מדינה/TPS

שרת ההתיישבות אורית סטרוק מתחה היום (שישי) ביקורת על ארצות הברית, בעקבות מורת הרוח שהביע הממשל האמריקני על הקמתו מחדש של המאחז חומש. "שארצות הברית לא תדבר איתנו על ההתחייבויות", אמרה השרה בריאיון ב-103FM. "אני לא מכירה שיש סיכום שלא לבנות את יישובי צפון השומרון".

עוד הוסיפה השרה: "הייתי מציע לאמריקנים לא להתהדר בהסכם הלא רציני בין שרון לבוש שהניב מבחינתנו אסון נוראי של עקירה והחרבה של ארבעה יישובים, מבחינת בוש זה הניב מכתב שאובמה לא הצליח למצוא אותו". סטרוק התייחסה להליך הפינוי של המאחז בשנת 2005, אז בתמורה לפינוי ההתנחלויות המבודדות, ממשל הנשיא ג'ורג' בוש הסכים להכיר בכך שגושי ההתנחלויות הגדולים בגדה המערבית שסמוכים לקווי 1967 יישארו חלק מישראל בכל הסכם שלום עתידי עם הפלסטינים.

הקמת הישיבה בחומש, 29 במאי 2023. ישיבת חומש, באדיבות המצולמים
הקמת הישיבה בחומש. מוקדם יותר השבוע/באדיבות המצולמים, ישיבת חומש

ההבנות בין ראש הממשלה דאז אריאל שרון לבין נשיא ארצות הברית באותה תקופה ג'ורג' בוש עוגנו בהחלפת מכתבים רשמיים בין שתי הממשלות. מוקדם יותר השבוע פרסם משרד החוץ האמריקני הודעה חריפה נגד המהלך של השרים יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ', בה נטען כי הצו החדש עליו חתם מפקד פיקוד מרכז "אינו עולה בקנה אחד" עם ההתחייבות הישראלית שנכללה במכתבי בוש-שרון.

בכירים ישראלים אמרו כי במהלך שיחות סגורות עם ממשל ביידן, ממשלת ישראל דחתה את הטענה כי היא הפרה את ההתחייבויות שנתנה במכתבים. הצד הישראלי טען כי ממשל ברק אובמה היה זה שהתכחש כבר ב-2009 לקיומם של המכתבים ולהתחייבויות שהנשיא בוש נתן לשרון, ולכן אין לממשל ביידן לגיטימציה לטעון כי ישראל הפרה את התחייבויותיה.

אורית סטרוק בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
אורית סטרוק/ראובן קסטרו

"זה שיש לנו מחלוקות עם ארצות הברית זה דבר ידוע, אני מדברת על מחלוקות גם בתוך הממשלה", המשיכה סטרוק. "אנחנו משתדלים במחלוקות האלה לשכנע, להניע, והצלחנו כבר בלא מעט דברים לשכנע או להניע, ואנחנו נמשיך. מצד אחד הדברים האלה חשובים לנו ומצד שני אנחנו יודעים שאין ממשלה יותר טובה מזו שכרגע נמצאת, ושהחלופה היא איומה ונוראה".

"הממשלה, היא ממשלת ימין כולה, אבל גם בתוך הימין יש גישות שונות, ואנחנו נצטרך להידבר על כך, להניע דברים כפי שמניעים בין שותפים. אבל כמו שאני רואה את הפעילות של הממשלה הזו אני בגדול אופטימית - גם אם יש דברים שלוקחים זמן, צריך לשכנע, אבל ברוך השם דברים מתקדמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully