וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה יהיה איום ונורא": נתניהו זקוק להסכמות על המהפכה יותר מכולם ומתמיד

עודכן לאחרונה: 2.6.2023 / 11:34

מאז שרה"מ הכניס את הרפורמה להקפאה עמוקה, הוא לקח מהשר לוין את המושכות והסיט את הממשלה לכיוונים אחרים. כעת, כשללוין מתחילה להיגמר הסבלנות לשיחות עם האופוזיציה, נתניהו מחפש הישג בבית הנשיא, שישכך את האכזבה של שר המשפטים ויעצור אותו מלממש את איום הפיטורים

בווידאו: שר המשפטים יריב לוין האשים את חברי האופוזיציה בקידום חקיקה שנוגעת לשיחות ההידברות בבית הנשיא/ערוץ הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נכח במליאת הכנסת ביום רביעי בצהריים, כששר המשפטים יריב לוין נשא (עוד) נאום זועם וחריף נגד מערכת המשפט, בו פרק גם את כעסיו על האופוזיציה, והתנהלותה בשיחות ההידברות על הרפורמה שלו בבית הנשיא. נתניהו פספס הפעם את מופע ההשתלחות של לוין, שהידרדר לעימות מכוער עם קודמו בתפקיד, גדעון סער, שהטיח בו בבוטות: "אתה הורס את המדינה, לך תתאשפז". אבל את הטקסטים ששר המשפטים השמיע מעל הדוכן, על אג'נדה פוסט ציונית שהשתלטה על בית המשפט העליון, שמוחקת את זהותה היהודית של המדינה ופוגעת במלחמה בטרור, נתניהו מכיר היטב. הם לא השתנו כמעט ב-14 השנים האחרונות, מאז נאום הבכורה שלו בכנסת, בו הכריז לראשונה על כוונתו לחולל "מהפכה של ממש" במערכת המשפט.

נתניהו בלם ועצר את היומרות המהפכניות של לוין במשך שנים, עד שהפך לנאשם בפלילים, גילה את הקסם שבתוכניותיו, שיחרר את הנצרה ומינה אותו לתפקיד חלומותיו. פחות משבוע אחרי שנכנס למשרד המשפטים; לוין כבר מיהר להשיק את הרפורמה עליה שקד כל חייו ודהר איתה קדימה בלהט כמו ילד על רכבת הרים בלונה פארק. אבל המהפכה המשפטית של לוין, בשפתו שלו, או לחילופין ההפיכה המשטרית בשפת מתנגדיו, דרדרה את נתניהו, ממשלתו, והמדינה כולה, למציאות של משבר וכאוס, ותוך פחות מ-100 ימים - ראש הממשלה הוריד את השלטר על החקיקה והכניס אותה להקפאה עמוקה.

מאז 27 במרץ, בעוד המערכת הפוליטית מתחבטת והמחאה האזרחית מפקפקת אם הרפורמה שלו חיה או מתה, לוין נכנס לאבל, כמו מישהו שזכה בלוטו וביום אחד איבד את כל נכסיו. בנאומים הלוחמניים שהוא נושא בהפגנת הענק של הימין בסוף אפריל, בממשלה, ובכנסת השבוע, הוא מחריף את הרטוריקה נגד ביהמ"ש ונשבע לתומכיו שלא ייכנע ושהתיקון עוד יבוא - אבל משדר גם את האכזבה, התסכול והזעם על כך שהמושכות לרפורמה למעשה נלקחו מידיו.

ישיבת ממשלה 28 במאי 2023. רוני כנפו
נתניהו מכיר את הטקסטים שלו. לוין ורה"מ/רוני כנפו

נתניהו האציל את נאמניו השר רון דרמר ומזכיר הממשלה יוסי פוקס לנהל את ההידברות על המהפכה המשפטית בבית הנשיא; שר המשפטים אמנם מיוצג בחדר על ידי מקורבו מפורום קהלת, ד"ר אביעד בקשי, ומקבל עדכונים שוטפים על כל פיפס במשא ומתן, אבל ראש הממשלה ואנשי אמונו הם שמקבלים את ההחלטות. כך למשל, הקואליציה הסכימה לפני כשבועיים לדרישת האופוזיציה לא לדחות שוב את הבחירות בכנסת לוועדה לבחירת שופטים, ולקיים אותן לפי החוק הנוכחי ובהרכב הקיים, ולצעוד צעד נוסף לגניזת החלום של לוין למהפכה בהרכב הוועדה.

עכשיו, האופוזיציה דורשת גם התחייבות שלוועדה לבחירת שופטים ייבחר חבר כנסת מטעמה, ובזמן שהיא מתקוטטת בינה לבין עצמה סביב זהות המועמד, לוין כבר הבהיר לכל מי ששאל שהוא במילא לא מתכוון לכנס אותה, מה שעשוי בסופו של דבר להוביל לפיצוץ במשא ומתן. השבוע, שר המשפטים הניח על סדר יומה של ועדת שרים לחקיקה הצעת חוק לפירוק לשכת עורכי הדין של ח"כ חנוך מיליבצקי מהליכוד שאיימה ליצור משבר בהידברות, רק כדי להסיר אותה, תוך שעות, ולבקשת ראש הממשלה לדחות אותה בשבוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
רון דרמר, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
נאמנו של נתניהו בשיחות ההידברות. דרמר/ראובן קסטרו

בבית הנשיא מנסים לתפור עכשיו מעין עסקת ביניים שתאפשר את המשך השיחות והארכת ההקפאה על חוקי המהפכה המשטרית, בתמורה להסכמה של האופוזיציה וקידום חקיקה בהסכמה רחבה לגבי עילת הסבירות והייצוג המשפטי בפני בג"צ. אבל ההתבטאויות והמהלכים של לוין, כמו גם של ליכודניקים אחרים שקוראים לקדם את הרפורמה באופן חד צדדי, מאותתים שלקואליציה כבר מתחילה להיגמר הסבלנות לשיחות.

לוין, שנדרש לוותר על החלק הארי של החלומות שלו, רוצה להציל לפחות שאריות מהרפורמה כבר בכנס הנוכחי, והוא שב ומחדד שאם זה לא יקרה בשבועות הקרובים - הוא יעזוב את משרד המשפטים. הוא כבר איים בהתפטרות במערכה הראשונה, אך כשההקפאה הוכרזה בסוף מרץ הוא חשש שהוא עלול להביא לנפילת ממשלת הימין מלא מלא ולא מימש את האיום. כעת, עם היציבות היחסית שאחרי אישור התקציב, הוא פחות חשוף לסיכונים קואליציוניים והוא הבהיר לנתניהו שעכשיו האיום ממשי ורציני.

שרה נתניהו במשפט תביעת הדיבה שהגיש דוד שמרון נגד דוד ארצי, ביהמ"ש השלום ראשון לציון, 23 בינואר 2023. ראובן קסטרו
שרה נתניהו במשפט תביעת הדיבה שהגיש דוד שמרון נגד דוד ארצי, ביהמ"ש השלום ראשון לציון, 23 בינואר 2023/ראובן קסטרו

מאז ההקפאה, בליכוד מלחשים שנתניהו ולוין "כבר לא", ושראש הממשלה וסביבתו, ובעיקר רעייתו, זועמים על ההתרסקות אליה הובילה המהפכה בחודשים הראשונים של הממשלה. בלשכת ראש הממשלה ושר המשפטים מכחישים בקביעות ובעקביות את המתח הניכר בין השניים, אבל לא את המהות - שבה נתניהו קיבל החלטה אסטרטגית לנטוש את המהפכה של לוין, לפחות לעתה עתה, כדי להתמקד בביטחון ויוקר המחיה, ובמאמצים לקבלת הזמנה לוושינגטון. וככל שהקואליציה תחליט לקדם שוב מהלכים חד צדדיים אגרסיביים שיפוצצו את השיחות ויוציאו שוב את המונים לרחובות, המטוס שלו יישאר בנתב"ג.

ובכל זאת, כך לפי מקורביו, הוא חושש מאוד מתרחיש בו לוין יתפטר וישבור את תקוות הבייס הביביסטי לחולל מהפכה משפטית, ומאפקט הדומינו שעשוי להפיל עוד חלקים ולהביא בסוף לקריסת ממשלת הימין מלא-מלא. "זה יהיה איום ונורא", נתניהו השיב השבוע כשנשאל על האיומים של לוין להתפטר. לכן, הוא דוחף יותר מתמיד להישג או הסכמה עם האופוזיציה בבית הנשיא, שתשכך את האכזבה של לוין והבייס עם ניצוצות מהרפורמה המקורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully