וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיה במשפט הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג: סידור מנוקב בכדור

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 1:39

"יום אחד כשאני לא אהיה כאן, הסידור יספר את הסיפור", העיד רב ביהכ"נ "עץ חיים" שבו נרצחו ב-2018 11 מתפללים. במשפט שנפתח השבוע הוצגו ראיות מצמררות, כשיחת חירום למשטרה של מתפללת שהיא ובעלה נרצחו. הרוצח, איש הימין הקיצוני רוברט באוורס, עשוי להיות נידון למוות

הלוויות הנרצחים בטבח בבית הכנסת בפיטבורג, אוקטובר 2018/צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

אחת הראיות שהוצגה אתמול (רביעי) במשפטו של רוברט באוורס, שביצע את הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג ב-2018, היא תמונה של סידור מנוקב בכדור. "זו ראייה לאימה של אותו היום", סיפר רב בית הכנסת "עץ חיים" ג'פרי מאיירס בעדותו בבית המשפט הפדרלי.

המשפט בפרשת המתקפה האנטישמית החמורה ביותר בתולדות ארצות הברית התחיל בבית המשפט המחוזי של פיטסבורג ביום שלישי. באוורס, הנאשם ברצח של 11 מתפללים ובעשרות סעיפים נוספים, עומד בפני עונש מוות, אם יורשע. במהלך הדיונים אתמול הוצגו ראיות מצולמות שונות, כולל תמונות של המתפללים ושל בית הכנסת אחרי המתקפה. באחד מהסרטונים נראה הרב כשהוא יוצא מבית הכנסת וחולף על פני השוטרים כשהוא מהדק את הכיפה לראשו.

זירת הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, ארה"ב. רויטרס
זירת הטבח בפיטסבורג, 27 באוקטובר 2018/רויטרס

על תמונת הסידור נראית חותמת בית הכנסת. "יום אחד, כשאני לא אהיה כאן, הסידור הזה יספר את הסיפור", אמר מאיירס, שבחר לא לקבור אותו, כפי שנעשה עם כתבי קודש שהושחתו.

באוורס, נהג משאית לשעבר, ביצע את המעשה ב-27 באוקטובר 2018. הוא חדר לבית הכנסת כשהוא חמוש בתת מקלע ובשני אקדחים, והחל לירות במתפללים תוך שהוא צועק "כל היהודים חייבים למות". התביעה אמרה כי "הנאשם נע בשיטתיות בבית הכנסת כדי למצוא את היהודים השנואים עליו ולהרוג אותם.

במשפט נשמעו אתמול גם עדויות נוספות, ובהן של קרול בלאק, שאחיה, ריצ'רד גוטפריד, נרצח במתקפה. יחד עם שלושה ניצולים נוספים, היא התחבאה בארון. "אף אחד מאיתנו לא דיבר", היא אמרה. "בהתחלה קולות הירי הגיעו מהקומה למעלה, אבל אז הם נהיו קרובים יותר, מה שהבהיר לנו שהיורה מתקרב אלינו". אחד הנרצחים נפל לארץ סנטימטרים ספורים ממנה.

שוטרים מחוץ לבית הכנסת "עץ החיים", פיטסבורג, פנסילבניה, ארה"ב. רויטרס
שוטרים ליד בית הכנסת בפיטסבורג אחרי הטבח, 27 באוקטובר 2018/רויטרס
בית הכנסת "עץ החיים", פיטסבורג, פנסילבניה, ארצות הברית. רויטרס
עצרת לזכר ההרוגים בטבח בפיטסבורג/רויטרס

במהלך המשפט השמיעה התביעה הקלטות של קריאות למשטרה של המתפללים בבית הכנסת. "מתקיפים אותנו, בעלי נורה, הוא מדמם. הוא נורה בגבו", נשמעת באחת ההקלטות ברניס סימון, שבעלה והיא נהרגו בטבח.

בנאום הפתיחה, פרקליטתו של הנאשם, ג'ודי קלארק אמרה למושבעים כי אין ספק שבאוורס ביצע את המעשה, אלא שמדובר ב"אדם שהתקשה להשתלב בחברה". היא גם הכירה בכך שלפני המעשה, באוורס פרסם מסרים אנטישמיים אלימים באתרי ימין קיצוני. המשפט נערך במקביל לגל אנטישמיות חסר תקדים בארצות הברית, שהגיעה ב-2022 לשיא של 40 שנה. בימים האחרונים פרסם הנשיא, ג'ו בייידן, תוכנית חדשה למאבק באנטישמיות.

ההגנה מתמקדת במשפט, כמו בהליכים שקדמו לו, בניסיון למנוע הטלת עונש מוות על באוורס. תוך כדי ההליכים טענה ההגנה שהוא סבל ממחשבות לא רציונליות ומבעיות נפשיות, כולל סכיזופרניה. התביעה תנסה להוכיח שבאוורס תכנן את המתקפה היטב, ובחר את הקורבנות הפגיעים ביותר. ההחלטה האם לגזור על באוורס עונש מוות או מאסר עולם נתונה בידי המושבעים. כדי לגזור את עונש המוות, כל 12 המושבעים יצטרכו להחליט על כך פה אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully