וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסטרטגיה של הבית הלבן למאבק באנטישמיות: "השאפתנית והמקיפה ביותר"

מערכת וואלה! חדשות

עודכן לאחרונה: 26.5.2023 / 7:42

הנשיא הכריז על התוכנית הממשל למאבק באנטישמיות, הכוללת כ-100 סעיפים בתחומים של העלאת מודעות, הגנה על קהילות ומלחמה בנורמטיביות של גזענות אנטי-יהודית. ארגונים יהודיים רבים קיבלו בברכה את היוזמה, אבל יש גם ביקורת: "לא ציינו את האנטי-ציונות כמרכיב עיקרי"

צעיר הואשם בירי ביהודים בירי בלוס אנג'לס על רקע אנטישמי. התובע הפדרלי מרטין אסטרדה וראש עיריית לוס אנג'לס קארן באס. 18 בפברואר 2023/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז אתמול (חמישי) על האסטרטגיה של ממשלו למאבק באנטישמיות, תוכנית שגיבשו במשך חודשים ארוכים היועצת לענייני מדיניות פנים סוזן רייס ודאג אמהוף, בעלה של סגנית הנשיא קמלה הריס ויהודי בעצמו. ביידן אמר בסרטון מוקלט בעת הצגת התוכנית כי מדובר "ביוזמה השאפתנית והמקיפה ביותר של הממשל למלחמה באנטישמיות, הכוללת 100 פעולות חדשות שהממשל ינקוט כדי להעלות מודעות לאנטישמיות והסכנה הנשקפת ממנה לדמוקרטיה האמריקנית".

התוכנית, אמר ביידן, כוללת ארבעה תחומי התמקדות. היא תשאף, בנוסף להעלאת מודעות ולחינוך נגד אנטישמיות גם לתרום להגנה על הקהילות היהודיות, להפסיק את הנטייה של השנים האחרונות לראות באנטישמיות עניין נורמטיבי, ולפעול לבניית סולידריות בין קבוצות שונות. לשם כך יגויס הקונגרס לגיוס תקציבים, יורחב הניטור של חברות טכנולוגיה של ביטויי אנטישמיות ויועמק החינוך ברמה האזרחית. "באמריקה, הרוע לא ינצח. הרעל של אנטישמיות לא יהיה הסיפור של תקופתנו", אמר ביידן.

דאג אמהוף, בעלה של סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס, עם ג'יל ביידן בקבלת פנים לרגל שבוע המורשת היהודית, 16 במאי 2023. רויטרס
אחד ממגבשי התוכנית, דאג אמהוף, בעלה של סגנית הנשיא ויהודי בעצמו, בקבלת פנים לרגל שבוע המורשת היהודית, 16 במאי 2023/רויטרס
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נואם בארוחת הערב השנתית של איגוד כתבי הבית הלבן. רויטרס, עיבוד תמונה
"הרוע לא ינצח". נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן/עיבוד תמונה, רויטרס

התוכנית של ביידן, המשתרעת על פני 60 עמודים, יוצאת לפועל במקביל לעלייה חסרת תקדים בשיעור התקריות האנטישמיות בארצות הברית. בשנת 2022 חלה עלייה של 36% במקרי האנטישמיות ביחס לשנה הקודמת, וזאת לאחר שבשנת 2021 שיעור התקריות היה גבוה ממילא. מדובר במספר השיא של תקריות מאז שהחל המעקב של הליגה נגד השמצה בשנת 1979 - 3,697 מקרים.

כמה ארגונים יהודיים בירכו על היוזמה. מנכ"ל איגוד הקהילות היהודיות האורתודוכסיות של ארצות הברית נייתן דיאמנט אמר: "אנחנו אסירי תודה לנשיא ביידן על היוזמה החשובה הזאת ועל הרצינות והמסירות של אמהוף ורייס". לדבריו: "אנחנו מצפים לבחינה מעמיקה יותר של התוכנית בימים הקרובים, ולעבודה עם הממשל כדי ליישם באגרסיביות את חלקיה המעשיים".

קניה ווסט. טוויטר, צילום מסך
ציוץ אנטישמי של קניה ווסט/צילום מסך, טוויטר
זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. רויטרס
זירת מתקפה אנטישמית בבית כנסת בסן דייגו, שבו נהרגה אישה אחת/רויטרס

נציגי ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה אמרו בהודעה: "אנחנו מקדמים בברכה את פרסום האסטרטגיה הלאומית של הבית הלבן למלחמה באנטישמיות. התוכנית מערבת יותר משני תריסרי סוכנויות פדרליות באסטרטגיה המקיפה שלה. ועידת הנשיאים פעלה ביחד עם הבית הלבן כדי לגבש תוכנית פדרלית מקיפה למלחמה באנטישמיות.

נשיא הקונגרס היהודי העולמי רונלד לאודר ציין שארצות הברית מצטרפת למספר גדל והולך של ממשלות אירופיות, המוציאות לפועל אסטרטגיות לתמיכה בקהילות יהודיות. לאודר אמר כי "הצעד הבא יהיה הוצאה מקיפה לפועל של תוכניות אלה, והקונגרס היהודי העולמי יעבוד כדי לתמוך בשלב הבא של האסטרטגיה. אנחנו זקוקים לפעולה קונקרטית, לא רק למילים".

רון לאודר בוועידת הג'רוזלם פוסט בניו יורק 7 במאי 2017. סיון פרג', מערכת וואלה! NEWS
זקוקים לפעולה, לא רק למילים. נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר/מערכת וואלה! NEWS, סיון פרג'

ואולם התוכנית נתקלה בביקורת מצד ארגון StopAntisemitism, שאמר שהתוכנית של ביידן לוקה בחסר. זאת משום שאינה מאמצת במלואה את הגדרת האנטישמיות של הברית הבינלאומית לזיכרון השואה (IHRA). לטענת הארגון, בעוד שהתוכנית מכירה בעובדה שיהודים מהווים מטרה למתקפות אנטישמיות בשל הקשר שלהם לישראל, היא אינה מגדירה אנטי-ציונות כצורה מרכזית של אנטישמיות. הארגון הביע חוסר שביעות רצון מכריכת האנטישמיות בכפיפה אחת עם "אסלאמופוביה וצורות דומות של דעה קדומה ואפליה". לדברי הארגון, לעניינים אלה, שהם מטרות ראויות כשלעצמן, לא צריך להיות קשר לאסטרטגיה הנוכחית למאבק באנטישמיות.

מנכ"ל הקואליציה היהודית הרפובליקנית מט ברוקס אמר: "ההגדרה של הברית הבינלאומית לזיכרון השואה נחוצה משום שהיא מכירה בכך שהביקורת על ישראל היא אנטישמית כשהיא מערערת על הלגיטימיות של ישראל, עורכת לה דמוניזציה ועושה שימוש בסטנדרטים כפולים כלפיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully