וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשע שנאה בארה"ב: 11 נרצחו בבית כנסת בפיטסבורג; היורה נעצר

גבר לבן, שהתבטא באנטישמיות ברשת, פתח באש לעבר מתפללים בשעת בוקר והתבצר במקום עד שנתפס. "היהודים האלו צריכים למות", צעק בעת הטבח. טראמפ: "מי שעושה דבר כזה צריך לקבל עונש מוות". נתניהו: "מזועזע מהאנטישמיות האכזרית"

צילום: רויטרס

לפחות 11 בני אדם נרצחו מירי בבית כנסת בפיטסבורג שבמדינת פנסילבניה - כך מסרו היום (שבת) הרשויות, שחוקרות זאת כפשע שנאה. עוד שישה בני אדם נפצעו, בהם ארבע שוטרים, נפצעו. החמוש זוהה כרוברט בווארס, בן 46. הוא נעצר ופונה לבית חולים. עוד דווח כי הוא צעק "כל היהודים האלה צריכים למות" בעת הירי. הוא לא היה מוכר לרשויות וככל הנראה פעל לבדו. הוא התבטא באנטישמיות ברשתות החברתיות ובעד עליונות הגזע הלבן.

לפי גורמים ברשויות אכיפת החוק, החמוש, תושב העיר, נכנס אל בית הכנסת הקונסרבטיבי בסביבות השעה 10:00 (לפי שעון מקומי) בעת שבמקום התקיים טקס ברית מילה, ואחר כך יצא וניהל חילופי אש עם הכוחות המיוחדים שהגיעו לזירה, בטרם שב אל המבנה. היורה, שהיה חמוש ברובה חצי-אוטומטי מסוג AR-15 ובאקדחים, התבצר בבית הכנסת, ובינו לבין השוטרים התנהל משא ומתן, בטרם נכנע ונתפס בקומה השלישית. ה-FBI מנהל את החקירה, שממנה עלה כי כלי הנשק נרכשו כחוק.

הנשיא דונלד טראמפ ובכירים אחרים בממשלו גינו את הרצח ההמוני, שמוגדר כתקיפה האנטישמית הקטלנית ביותר בתולדות ארצות הברית. טראמפ רמז כי אילו הייתה בבית הכנסת אבטחה ייתכן שהיה ניתן למנוע את הטבח. הוא דחה את הקשר בין האירוע לזמינות כלי הנשק ברחבי המדינה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את האירועים. "לבי נשבר, הזדעזעתי מההתקפה על בית הכנסת בפיטסבורג", אמר בשעות הערב.

לקריאה נוספת בנושא
היורה נכנס לבית הכנסת בזמן התפילה: "כל היהודים צריכים למות"

בית כנסת "עץ החיים" בפיטסבורג פנסילבניה. מערכת וואלה! NEWS
עשרות מתפללים היו במקום בעת הירי. בית הכנסת "עץ החיים"/מערכת וואלה! NEWS
זירת הירי בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג פנסילבניה 27 באוקטובר 2018. אי-פי, AP
רחובות נסגרו. מתפללים בזירת הירי, היום/AP, אי-פי

לפי אחד הדיווחים, בווארס צייץ ברשת החברתית gab שעתיים לפני האירוע כי HIAS, ארגון יהודי-אמריקני המסייע למהגרים, "מביא פולשים שהורגים את אנשיי", והוסיף: "אני לא יכול לשבת ולצפות בבני עמי נטבחים. אני נכנס".

מייקל אייזנברג, שעמד בראש בית הכנסת, אמר כי המשטרה בדרך כלל נוכחת בבית הכנסת בתקופת החגים. "ביום כמו היום, הדלת פתוחה, זה טקס דתי, אתה יכול להיכנס ולצאת", אמר. לדבריו, בשעה שבה אירע הטבח, בית הכנסת מכיל בדרך כלל עשרות אנשים, שחלקם עורכים את תפילת השבת במרתף וחלקם לומדים תורה.

אל בית הכנסת "עץ חיים", השוכן בשכונה היהודית סקווירל היל, הגיעו כוחות ביטחון והצלה רבים. המשטרה סגרה כמה רחובות באזור וקראה לתושבים שלא להתקרב בעת הירי.

"זאת זירה מזוויעה, אחת הנוראיות שראיתי מעולם, וראיתי כמה זירות של התרסקויות", אמר מנהל בריאות הציבור של פיטסבורג, וונדל הירש, במסיבת עיתונאים שכונסה בזירה. "זהו פשע שנאה". לדבריו, אין איום על הקהילה.

רוברט בווארס חמוש שהתפרץ לבית כנסת בפיטסבורג פנסילבניה ארצות הברית מתוך חשבון ה gab שלו. צילום מסך
"לא יכול לצפות בבני עמי נטבחים". היורה לפי חלק מהדיווחים/צילום מסך

פרד רבנר, אחד מהמתפללים הקבועים בבית הכנסת, אמר כי זאת הייתה "קהילה מגובשת", וסיפר שכולם מבצעים שיחות טלפון כדי לוודא שקרוביהם בחיים. "כולם מזועזעים ומתוחים", הוסיף. "זה נורא, זה פשוט נורא".

"זה בית הכנסת של ההורים שלי", כתבה תושבת השכונה בחשבון הטוויטר שלה. "היית שם פעמים רבות. זה מקום תפילה יפהפה. היורה התחיל בזמן ארוחת בוקר מתי שהמשפחות התאספו. אני חסרת מילים".

שוטרים בזירת הירי בבית כנסת בעיר פיטסבורג, ארה"ב, 27 באוקטובר 2018. אי-פי, AP
אנשי הביטחון בזירת הירי, היום/AP, אי-פי

בתחילת הירי, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזהיר את תושבי השכונה בחשבון הטוויטר שלו ואמר כי הוא עוקב אחרי האירועים.

עם היוודע מספר ההרוגים, אמר טראמפ לתקשורת בטרם המריא לאירוע באינדיאנפוליס: "יש אלימות בכל העולם. בכל פעם שחושבים שזה נגמר זה חוזר עם עוד משוגע". טראמפ הוסיף כי "כשמישהו עושה משהו כזה" הוא צריך לקבל עונש מוות.

לדבריו, "צריך להקשיח את החוקים ולהביא את עונש המוות למי שעושה משהו כזה בבית תפילה, בבית כנסת או בכנסייה. יש אנשים שלא מסכימים איתי אבל זה חייב להיעצר. זה מצב נורא. מה שקורה עם שנאה בארץ שלנו, וחייבים לעשות משהו".

בית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג פנסילבניה. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
"קהילה יהודית מגובשת". בית הכנסת "עץ החיים"/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

גם רעייתו של הנשיא, מלאניה טראמפ, גינתה את הרצח ואמרה כי "שובר את ליבי לקרוא את החדשות" ו"האלימות חייבת להיפסק. מי ייתן והאל יברך, ינחה ויאחד את ארצות הברית".

סגן הנשיא מייק פנס מסר כי גם הוא מעודכן בתקרית והוסיף: "מתפלל עבור הקורבנות, הפצועים, המשפחות שנפגעו וכוחות הביטחון האמיצים".

בניו יורק, הודיעה המשטרה כי היא מתגברת את האבטחה סביב בתי הכנסת בעיר בעקבות הטבח בפיטסבורג. גם לוס אנג'לס נקטה צעדי זהירות דומים.

הטבח אירע יממה בלבד אחרי שנתפס החשוד בשליחת מעטפות הנפץ לבכירים דמוקרטים ולמבקרים בולטים של טראמפ ופחות משבועיים לפני הבחירות לקונגרס, הנחשבות כמשאל על נשיאותו של טראמפ.

שוטרים וצוותי רפואה בזירת הירי בבית כנסת בעיר פיטסבורג, ארה"ב, 27 באוקטובר 2018. AP
שוטרים וצוותי רפואה בזירת הירי, היום/AP

בישראל גינו בתקיפות את מסע הירי הקטלני. נתניהו אמר אמר כי לבו נשבר וכי הוא הזדעזע מהאירוע. "כל עם ישראל מתאבל עם משפחות הנרצחים", הוסיף. "אנחנו עומדים לצד הקהילה היהודית בפיטסבורג וכל העם האמריקני בפני האכזריות האנטישמיות הנוראה הזו, וכולנו מתפללים להחלמה מהירה של הפצועים".

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר כי "תפילותינו ודאגתנו העמוקה נתונים למתרחש בפיטסבורג, פנסילבניה, אל 'אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה'. לבנו ומחשבותינו עם משפחות הנרצחים ואנו מתפללים להחלמתם המהירה של הפצועים. אני סמוך ובטוח כי כוחות הביטחון ורשויות החוק בארצות הברית יחקרו את האירוע המחריד ביסודיות וימצו את הדין עם הרוצח הנפשע".

בנט ימריא לזירת הירי

שר החינוך נפתלי בנט הודיע כי הוא ימריא לפיטסבורג כדי לבקר בזירת הירי, לפגוש את הקהילה המקומית ולהשתתף בהלוויית ההרוגים בפיגוע. "כשיהודים נרצחים בפיטסבורג, העם במדינת ישראל כואב", אמר. "כל ישראל ערבים זה לזה. מדינת ישראל אבלה וכואבת על הרצח האנטישמי הנורא. אחיותנו ואחינו היהודים מצאו את עצמם תחת מתקפת טרור רצחני בעת שהיו בתפילה. דם יהודי אינו הפקר".

הקונסוליה הכללית בניו יורק, האמונה גם על פנסילבניה, מסרה כי היא אבלה אבל כבד יחד עם הקהילה היהודית ונמצאת בקשר שוטף עם גורמי אכיפת החוק. דני דיין, הקונסול הכללי בניו יורק, אמר: "היום האנטישמיות הרצחנית הגיעה למחוזותינו. מדינת ישראל ניצבת עם הקהילה היהודית של פיטסבורג, שכם אל שכם. מעשה אנטישמי, גם אם מתרחש אלפי מיילים מירושלים הוא עבור מדינת ישראל עניין פנימי".

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, שלח את תנחומיו למשפחות הנרצחים והחלמה מהירה לפצועים. "כולנו כואבים את הירצחם של שמונה יהודים בתפילת השבת על ידי רוצח בן בליעל. נעמוד כצוק יחדיו מול השנאה ומול אלו המנסים לפגוע ביהודים בכל רחבי העולם", אמר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ 27 באוקטובר 2018. אי-פי, AP
דוחה את הטענות נגד זמינות כלי הנשק. טראמפ, היום/AP, אי-פי

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, אמר כי זהו "טבח נורא". לדבריו, בסוכנות היהודית כואבים ודואבים את האסון של הקהילה היהודית החמה של פיטסבורג. הסוכנות היהודית נכונה לסייע בכל דרך לקהילה היהודית בפיטסבורג ומביעה את צערה העמוק על אבדן החיים והפגיעה בפצועים".

שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן אמר כי "אנחנו שבורי לב ומתפללים עבור הקורבנות ובני משפחותיהם, כולל השוטרים האמיצים".

מהקונגרס היהודי העולמי נמסר: "אנחנו המומים מהירי הקטלני והנורא בבית הכנסת "עץ החיים". מחשבותינו ותפילותינו עם הקורבנות ומשפחותיהן, ועם כל תושבי פיטסבורג".

בתנועה הרפורמית אמרו כי הם "מזועזעים" ממתקפת הירי וכי "זו היא שעה קשה וכואבת, אך אנו יודעים שהקהילות היהודיות ברחבי צפון אמריקה, רפורמיות, קונסרבטיביות ואורתודוכסיות, חזקות ונחושות להמשיך בעשייתן הרוחנית, הקהילתית והחינוכית ובמחויבות שלהן לצדק חברתי ולסובלנות דתית".

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד אמר כי ליבו עם הקהילה היהודית בפיטסבורג והוסיף כי "אלה אותם יהודים טובים, אוהבי ישראל, שבמשך שנים ממשלת ישראל אומרת להם 'אתם לא באמת יהודים בינינו'. אז הם כן יהודים, בינינו, מפני שאם רוצחים אותך בגלל שאתה יהודי, אתה יהודי".

(עדכון ראשון: 17:48)

זירת הירי בבית כנסת "עץ החיים" בפיטסבורג פנסילבניה 27 באוקטובר 2018. רויטרס, רויטרס
זירת הירי בבית כנסת "עץ החיים" בפיטסבורג פנסילבניה 27 באוקטובר 2018/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully