וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקהילה היהודית בפיטסבורג בהלם מהטבח: "ייקח זמן לעכל את האסון"

בית הכנסת הקונסרבטיבי "עץ החיים", שבו נרצחו 11 בני אדם, נמצא במרכז החיים של הקהילה היהודית בעיר. ישראלי שחגג בו בר מצווה סיפר כי אביו היה בדרכו לתפילה כשהבחין במתפללים נמלטים. "יש פה בלאגן גדול, כולם נסערים"

צילום: רויטרס

הקהילה היהודית בפיטסבורג שבמדינת פנסילבניה, ארצות הברית, חוותה אמש (שבת) זעזוע בעקבות הטבח בבית הכנסת "עץ החיים" שבו נרצחו 11 בני אדם ורבים נפצעו. פרד רבנר, אחד מהמתפללים הקבועים בבית הכנסת, אמר כי זאת הייתה "קהילה מגובשת" שחבריה ביצעו במהלך היום שיחות טלפון כדי לוודא שקרוביהם בחיים. "כולם מזועזעים ומתוחים", הוסיף. "זה נורא, זה פשוט נורא".

היורה, רוברט בווארס, התפרץ אל בית הכנסת הקונסרבטיבי שבשכונה היהודית "סקווירל היל", ופתח באש לעבר המתפללים בקריאת "כל היהודים האלה צריכים למות". אחר כך הוא יצא, ניהל חילופי אש עם השוטרים, ושב אל המבנה, שם הוא התבצר תוך שהתנהל בינו לבין המשטה משא ומתן. הוא נתפס לבסוף בקומה השלישית של המבנה. זמן קצר לפני שפתח במסע הירי, הוא פרסם פוסטים בגנות יהודים.

התובע המחוזי של מערב פנסילבניה סקוט בריידי אמר כי "מעשיו של רוברט באוורס מייצגים את הנורא שבאנושות. אנחנו משקיעים את כל המשאבים על מנת לחקור את פשע השנאה". סוכן ה-FBI בוב ג'ונס שמוביל את חקירת התקרית מאמין כי באוורס פעל לבדו והוסיף: "אין לנו מידע על כך שהחשוד היה מוכר לרשויות החוק עד היום".

במהלך הלילה הודיע בריידי כי הוגש כתב אישום נגד בווארס הכולל 29 סעיפים בהם שימוש בנשק לביצוע רצח. מוקדם יותר הודיע התובע הכללי ג'ף סשנז כי משרד המשפטים יגיש נגד היורה כתב אישום בגין פשע שנאה וכמה אישומים נוספים שיוכלו להביא לעונש מוות".

לקריאה נוספת:
היורה בבית הכנסת - תומך בעליונות הגזע הלבן: "כל היהודים צריכים למות"
טראמפ אחרי הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג: "צריך עונש למוות"

רוברט בווארס החשוד כיורה שרצח 11 בני אדם בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, פנסילבניה 17.10.18. מערכת וואלה! NEWS
"מעשיו מייצגים את הנורא שבאנושות". היורה רוברט בווארס./מערכת וואלה! NEWS
תושבים מודאגים אחרי הטבח בבית הכנסת עץ החיים בפיטסבורג 27 באוקטובר 2018. AP
"קהילה יהודית מגובשת". תושבים מודאגים בפיטסבורג/AP

פרופ' מיכאל דרשר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בבילינסון, סיפר כי אביו היה הבוקר בדרכו לבית הכנסת כששמע יריות והבחין באנשים שנמלטים על חייהם. בכך ניצל האב, אך חברו הטוב, שנוהג להתפלל בצדו בבית הכנסת, נורה בבטנו ונפצע באורח קשה. "ההורים שלי נסערים מהאירוע הקשה שעבר על הקהילה שלנו", אמר. "בית הכנסת ממוקם במקום מאוד מרכזי בפיטסבורג, מגיעים לשם יהודים רבים להתפלל. הוא נמצא במרכז החיים היהודים של הקהילה בפיטסבורג".

פרופ' דרשר, השוהה בימים אלה בארצות הברית, עלה לתורה בעצמו בבית הכנסת "עץ החיים" לפני 40 שנה. הוא סיפר כי "המקום שמור ונראה כמעט כמו שנראה ביום העלייה שלי לתורה. בכל ביקור שלי בפיטסבורג אנו חולפים ליד בית הכנסת".

בני המשפחה עדיין לא יודעים מיהם ההרוגים והפצועים בטבח. "יש בלאגן גדול, כולם ממש נסערים פה, ייקח להם זמן לעכל את האסון הזה", הוסיף.

מתקהלים באזור בית הכנסת עץ החיים בפיטסבורג אחרי הטבח 27 באוקטובר 2018. AP
בית כנסת מרכזי בקהילה. מתקהלים סמוך לבית הכנסת בפיטסבורג/AP
שוטרים וצוותי רפואה בזירת הירי בבית כנסת בעיר פיטסבורג, ארה"ב, 27 באוקטובר 2018. AP
שוטרים וצוותי רפואה בזירת הירי בפיטסבורג/AP

דוד, ישראלי שמתגורר ברחוב של בית הכנסת בשכונת "סקווירל היל", סיפר לוואלה! NEWS כי רשת בתי הספר הציבוריים בעיר קיימה השבוע ישיבה על סוגיית הצבת שוטרים חמושים בבתי הספר. לדבריו, ההחלטה נדחתה בטענה שכל אירועי הירי הגדולים בבתי ספר לא היו בערים גדולות. כעת, אחרי הטבח, הוא סבור שהנושא יעלה לדיון מחודש.

בית הכנסת "עץ החיים" מחולק לשלוש קהילות. מייקל אייזנברג, שעמד בראש בית הכנסת, אמר כי המשטרה בדרך כלל נוכחת בבית הכנסת בתקופת החגים. "ביום כמו היום, הדלת פתוחה, זה טקס דתי, אתה יכול להיכנס ולצאת", אמר. לדבריו, בשעה שבה אירע הטבח, בית הכנסת מכיל בדרך כלל עשרות אנשים, שחלקם עורכים את תפילת השבת במרתף וחלקם לומדים תורה.

בית כנסת "עץ החיים" בפיטסבורג פנסילבניה. מערכת וואלה! NEWS
מחולק לשלוש קהילות ועשרות מתפללים. בית הכנסת "עץ החיים"/מערכת וואלה! NEWS
שוטרים בזירת הירי בבית כנסת בעיר פיטסבורג, ארה"ב, 27 באוקטובר 2018. אי-פי, AP
כוחות הביטחון בזירת הירי, אתמול/AP, אי-פי

"זה בית הכנסת של ההורים שלי", כתבה תושבת השכונה בחשבון הטוויטר שלה. "הייתי שם פעמים רבות. זה מקום תפילה יפהפה. היורה התחיל בזמן ארוחת בוקר מתי שהמשפחות התאספו. אני חסרת מילים".

מושל פנסילבניה, טום וולף, אמר כי מדובר בטרגדיה וכי לא ניתן לקבל אירועים מסוג כזה כנורמליים. "צעדי אלימות חסרי ההיגיון האלה אינם מי שאנחנו כאמריקנים", מסר. "מחשבותיי מתמקדות בקורבנות, במשפחותיהם ובדאגה לכך שלרשויות אכיפת החוק יהיו את כל האמצעים הדרושים".

התובע הכללי של ארצות הברית ג'ף סשנס אמר כי "משרד המשפטים יאשים את היורה בפשע שנאה וכמה אישומים נוספים שיוכלו להביא לעונש מוות". סשנס הוסיף, "לשנאה ואלימות על רקע דתי אין מקום בחברה שלנו. ערכיה של ארה"ב דוחים לחלוטין פשעים מסוג זה".

שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לאירוע הירי, "המדינה היהודית מתאבלת יחד עם הקהילה היהודית בפיטסבורג על ההתקפה הנוראה". דרמר הוסיף, "לכל האנטישמים שנמצאים בטוויטר: עם ישראל חי".

שר החוץ של ארה"ב מייק פומפאו התייחס בחשבון הטוויטר שלו לאירוע הירי וכתב: "רצח של חפים מפשע שהשתתפו באירוע לכבוד השבת בבית הכנסת "עץ החיים" הוא מעשה אנטישמי ורוע טהור| פומפאו הוסיף, "אנו מביעים את תנחומינו למשפחות הקורבנות, ומוקירים תודה לכוחות האמיצים שהגיבו בשטח. שאלוהים ינחם את הקהילה היהודית בזמנים מצערים אלו".


(עדכון ראשון: 22:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully