וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמר והנגבי צפויים לצאת לשיחות בבית הלבן בנושא סעודיה ואיראן

עודכן לאחרונה: 24.5.2023 / 16:58

לפי ארבעה בכירים ישראלים ואמריקנים, השניים צפויים להיפגש עם היועץ לביטחון לאומי האמריקני סאליבן. החשש מההתקדמות בתוכנית הגרעין של טהראן, המאמצים להשגת נורמליזציה עם סעודיה, המהפכה המשפטית וסוגיית הזמנתו של נתניהו לפגישה עם ביידן צפויים לעלות בשיחות

ג'ו ביידן נגד בנימין נתניהו: "לא אזמין את נתניהו לבית הלבן בקרוב. ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו"/צילום: לפי סעיף 27 א'

השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר והיועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי צפויים לצאת לוושינגטון בשבוע הבא ולקיים שיחות עם בכירים בבית הלבן, כך אמרו לוואלה! ארבעה בכירים ישראלים ואמריקנים.

למה זה חשוב:

  • שני הנושאים המרכזיים עליהם צפויים השניים לדון עם מקביליהם האמריקנים הם הדאגה הגוברת בישראל מההתקדמות בתכנית הגרעין של איראן, והמאמצים האמריקנים לקדם הסכם נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה.

במוקד החדשות:

  • דרמר והנגבי צפויים להגיע לוושינגטון לקראת סוף שבוע הבא ולהיפגש עם היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ביידן, ג'ייק סאליבן, ועם בכירים נוספים בבית הלבן ובמשרד החוץ האמריקני, כך אמרו הבכירים הישראלים והאמריקנים.
  • בכיר בלשכת ראש הממשלה אמר כי מועד הנסיעה עדיין לא סוכם סופית. מהבית הלבן נמסר: "אין לנו מה למסור בשלב זה".

עוד בוואלה!

הבית הלבן דוחף לפריצת דרך בין ישראל לסעודיה עד סוף השנה

לכתבה המלאה
שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר במהלך נאומו בכנס איפא"ק. GettyImages
השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר/GettyImages
ראש המל"ל צחי הנגבי נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן. 19 בינואר 2023. שלומי אמסלם /משרד החוץ, משרד החוץ
ראש המל"ל צחי הנגבי לצד היועץ לביטחון האמריקני סאליבן. ינואר 2023/משרד החוץ, שלומי אמסלם /משרד החוץ

תמונת המצב:

  • בימים האחרונים בכירים ישראלים החריפו את התבטאויותיהם הפומביות בנושא תכנית הגרעין של טהראן והאפשרות שישראל תבצע פעולה צבאית נגד מתקני הגרעין באיראן.
  • הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי אמר אתמול (שלישי) כי ישראל עוקבת לא רק אחרי העשרת האורניום של איראן אלא גם אחרי תחומים אחרים שהינם קריטים לתכנית הגרעין האיראנית - רמז למאמצים שאיראן עושה לפתח ראש קרב גרעיני.
  • "יש התפתחויות שליליות אפשריות באופק שיכולות להביא לפעולה. יש לנו יכולות וגם לאחרים יש יכולות", אמר הרמטכ"ל.
  • הנגבי התייחס גם הוא אתמול לסוגיה ואמר כי למרות שישראל מקווה שניתן יהיה לפתור את סוגיית הגרעין האיראני באמצעים לא צבאיים, "אנחנו נערכים למצב שבו לא יהיה מנוס מעימות".

הצד השני:

בכיר איראני שצוטט על ידי רשת אל-ג'זירה אתמול (שלישי) אמר כי אם ישראל תתקוף את מתקני הגרעין של איראן, היא תהיה אחראית למלחמה רחבה. "אנחנו לא קוראים למלחמה אבל העולם צריך לדעת שלא יהיו לנו קווים אדומים בתגובה לתקיפה ישראלית", הוא אמר.

מתקן להעשרת אורניום סמוך לעיר נתנז, אירן, אפריל 2007. Hasan Sarbakhshian, AP
"לא יהיו לנו קווים אדומים". מתקן להעשרת אורניום, סמוך לעיר נתנז שבאיראן/AP, Hasan Sarbakhshian

מאחורי הקלעים:

  • ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועציו רוצים לעבוד עם ממשל ביידן כדי לנסות ולהגיע להסכם שלום עם סעודיה. השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר הוא הגורם שמוביל את העיסוק בסוגיה מטעמו של ראש הממשלה.
  • בשבוע שעבר דווח בוואלה! כי הבית הלבן מתכוון להשקיע מאמצים דיפלומטיים כדי להגיע להסכם שלום בין ישראל לבין סעודיה עד סוף השנה, לפני שקמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב ישתלט על סדר יומו של הנשיא ביידן.

התמונה הגדולה:

  • חמישה חודשים אחרי כניסתו של בנימין נתניהו ללשכת ראש הממשלה, והוא עדיין לא קיבל הזמנה לפגישה עם הנשיא ביידן בבית הלבן. מדובר במקרה חריג ביותר ביחסים בין ישראל לבין ארה"ב.
  • הנשיא ביידן אמר בסוף חודש מרץ כי הוא לא יזמין את נתניהו לבית הלבן בעתיד הקרוב, ובאותה נשימה קרא לראש הממשלה "לסגת" מתכניתו להחלשת מערכת המשפט.
  • נתניהו ויועציו מקווים כי השהיית החקיקה בנושא מערכת המשפט והמו"מ שמתנהל בבית הנשיא עם נציגי האופוזיציה יובילו לכך שראש הממשלה יקבל הזמנה לפגישה עם ביידן.
  • עם זאת, בכירים אמריקנים אומרים כי הבית הלבן עדיין רוצה להמתין ולראות לאן יתקדמו המגעים בבית הנשיא לפני קבלת החלטה האם להזמין את נתניהו לפגישה עם הנשיא.
  • הנושא צפוי לעלות גם כן בשיחותיהם של דרמר והנגבי עם יועציו של ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully