וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע האיומים להצביע נגד התקציב: מרתון הדיונים יתחיל הבוקר

עודכן לאחרונה: 22.5.2023 / 7:30

הדיון על סעיפי התקציב במליאה יימשך עד שלישי בערב, ומיד אחריו יתחיל מרתון ההצבעות שיימשך כיממה. הסוגיות התקציביות שטרם נפתרו כוללות דרישה להגדלת ההקצאה למשרד לפיתוח הנגב והגליל, והחלת תוספת תקציב לחינוך החרדי החל מ-2023

שר האוצר הגיע לדיון וועדת הכספים - מהומה פרצה במקום/דוברות הכנסת

מליאת הכנסת צפויה לפתוח הבוקר (שני) במרתון דיונים והצבעות לקראת אישור סופי של תקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024 וחוק ההסדרים. הדיונים במליאה ייפתחו שבוע לפני הדד ליין הסופי של הקואליציה לאישור התקציב, וברקע איומיהם של חלק מחברי הכנסת להצביע נגד, כחלק מדרישות לתוספת תקציב לחינוך החרדי, למשרד הנגב והגליל ולרשות לזהות לאומית יהודית.

בינתיים, משברים אלה מול אגודת ישראל, עוצמה יהודית וח"כ אבי מעוז, טרם נפתרו אך בקואליציה מדגישים כי השיחות יימשכו עד להצבעה הסופית. לפי לוח הזמנים שנקבע מראש, המליאה תיפתח בשעה 9:00 בבוקר, אז יושבי ראש ועדות הכנסת יציגו את התקציב ואת סעיפי חוק ההסדרים. בתום נאומיהם, יחל דיון שיימשך יותר מיממה, עד יום שלישי בשעה 20:30 שבמסגרתו יישאו דברים ח"כים מהאופוזיציה או שרים, סגני שרים וחברי כנסת מהקואליציה.

מליאת הכנסת, 10 במאי 2023. יואב דודקביץ, TPS
ראש הממשלה ינאם ראשון, ואחריו שר האוצר. מליאת הכנסת/TPS, יואב דודקביץ

ביום שלישי בערב, רגע לפני תחילת ההצבעות, יישאו דברים ראש הממשלה, שר האוצר, ראש האופוזיציה ויו"ר ועדת הכספים, כל אחד למשך 10 דקות. מרתון ההצבעות יחל מיד אחר כך והוא צפוי להימשך עד יום רביעי בערב, אלא אם האופוזיציה תסיר חלק מההסתייגויות שלה ותקדים את ההצבעה הסופית על אישור התקציב לצהריים או לבוקר. תקציב המדינה עומד על 484 מיליארד שקל לשנת 2023 ועל 514 מיליארד שקל לשנת 2024.

מדובר במאות הצבעות במליאה, בשעות מאוחרות בלילה ובשעות מוקדמות בבוקר. בעבר נרשמו מקרים של חברי כנסת שהתבלבלו בהצבעות, והדבר יצר כאוס לקואליציה שנדרשה לתקן את ההצבעות או להמשיך הלאה עם תבוסה מול האופוזיציה. הפעם, הקואליציה נהנית מרוב של שמונה חברי כנסת מול האופוזיציה, זאת בהנחה שכל חברי הכנסת יצביעו בעד התקציב ולא יימנעו או יתנגדו.

יצחק וסרלאוף, השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל. צילום: אסי אפרתי לע״מ, אתר רשמי
דורש להשוות את תקציב משרדו לזה של המשרד למשימות לאומיות. יצחק וסרלאוף/אתר רשמי, צילום: אסי אפרתי לע״מ

לפתחה של הקואליציה כמה דרישות תקציביות שטרם נפתרו. השר יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית דורש להשוות את סכום הכספים הקואליציוניים שקיבל משרד הנגב, הגליל והמיזמים הלאומיים שבראשותו, העומד כעת על 450 מיליון שקלים, לזה של המשרד למשימות לאומיות של השרה אורית סטרוק, הנאמד ב־1.3 מיליארדי שקלים.

מי שהוביל את המאבק מול ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא יו"ר מפלגתו של וסרלאוף, השר איתמר בן גביר. האחרון דרש מנתניהו פתרון אך עד כה נבלם בהתנגדות בטענה כי לא פותחים את מסגרות התקציב ו"אין עוד שקל אחד מיותר". גם סיעת אגודת ישראל מאיימת להצביע נגד בהצבעות על התקציב וכן שאחד משריה יתפטר מהממשלה ויחזור לכנסת. במפלגה דורשים לקיים את ההתחייבות בהסכמים הקואליציוניים לתקציבי החינוך כדי שיחולו מתחילת שנת 2023, תוספת של 600 מיליון שקל. ביומיים האחרונים התנהלו שיחות סביב דרישות אלה - אך כאמור עד כה ללא פתרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully