וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל העימותים: שיחות המו"מ על המהפכה המשפטית מתחדשות

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 14:24

צוותי המו"מ חוזרים לבית הנשיא אחרי כמה ימי דשדוש והפסקה בשל מבצע מגן וחץ, ועל רקע מתיחות בין הצדדים. אמש מזכיר הממשלה איים שהקואליציה תמנה לוועדה לבחירת שופטים שני נציגים מטעמה; בית הנשיא קרא "להימנע מביטויים שאין בהם תרומה להגיע להסכמות רחבות"

בווידאו: מאבטחי מלון שבו שהה ברקת הכו מפגינים נגד המהפכה המשפטית/אלי אשכנזי

שיחות המשא ומתן בין הקואליציה וצוותי מפלגות האופוזיציה מטעם יש עתיד והמחנה הממלכתי בחסות בית הנשיא התחדשו הבוקר (שלישי) בירושלים, אחרי כמה ימי דשדוש והפסקה בשל מבצע מגן וחץ בעזה. השיחות מתקיימות על רקע מתיחות בקואליציה ובאופוזיציה, ובהן לגבי המשך השיחות, הוועדה לבחירת שופטים וחידוש החקיקה של המהפכה המשפטית.

במהלך הבוקר, צוות בית הנשיא ישב בנפרד עם צוותי העבודה של הקואליציה והאופוזיציה, וכעת הם מכונסים במליאה אחת ביחד עם הנשיא. הרצוג צפוי לומר לצדדים כי השיחות נמצאות ברגע קריטי ומכריע, ולקרוא להם לעשות מאמץ משותף כדי להגיע להסכמות.

בית הנשיא הוציא אתמול הודעה חריגה בה קרא לשני הצדדים "להימנע מביטויים שמטרתם פוליטית ואין בהם תרומה ליכולת להגיע להסכמות רחבות". זאת, אחרי עימות פומבי בין הקואליציה והאופוזיציה על הוועדה לבחירת שופטים, אחד מסלעי המחלוקת של המו"מ על המהפכה המשפטית.

העימות אתמול פרץ בעקבות החלטת הקואליציה להיעתר לבקשת הנשיא הרצוג לבחור את נציגי הכנסת בוועדה לפי החוק הישן ולא לדחות את כינוסה כדי לא לפגוע במשא ומתן. יו"ר סיעת המחנה הממלכתי זאב אלקין צייץ כי מדובר בהישג של האופוזיציה; מזכיר הממשלה יוסי פוקס הגיב ואיים כי במידה שלא יושגו הסכמות, הקואליציה תמנה שני נציגים מטעמה לוועדה ולא תבחר נציג מטעם האופוזיציה לפי הנוהל והנוהג הקיים בכנסת.

נשיא המדינה יצחק הרצוג. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"להימנע מביטויים שאין בהם תרומה ליכולת להגיע להסכמות רחבות". הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בבית הנשיא נזעקו לבלום את הידרדרות העימות לכדי משבר בשיחות ופרסמו הודעה להרגיע את הרוחות ולא לפגוע במשא ומתן ובהמשך לכך פוקס מחק את הציוץ המדובר. עם זאת, התקרית הגבירה את חוסר האמון בשיחות, במקביל להתבטאויות של שר המשפטים יריב לוין ובכירים נוספים בקואליציה על כוונתם לקדם את הרפורמה המשפטית גם בלי הסכמות עם האופוזיציה כבר בכנס הכנסת הקרוב. במחנה הממלכתי דרשו בשבוע שעבר שהקואליציה תתחייב פומבית על עצירת הרפורמה לפני המשך השיחות על המהפכה המשפטית.

שיחות ההידברות של בית הנשיא, שהחלו אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על הקפאת המהפכה בסוף מרץ, נמשכות כבר כשבעה שבועות ולא הושגה בהם עדיין אף הסכמה פורצת דרך. בשלושת השבועות הראשונים נידונו רק הפרטים הטכניים ומסגרת המשא ומתן, ומאז חג הפסח הצוותים קיימו דיונים על כל הסוגיות שנכללו במתווה הנשיא הרצוג שהוצג בסוף מרץ: בראש ובראשונה הוועדה לבחירת שופטים, ולאחר מכן גם חוק יסוד חקיקה, מעמד חוקי היסוד, עילת הסבירות; מינוי יועמ"שים; ועיגון הזכות לשוויון וזכויות אזרחיות נוספות.

שיחות הדברות בנושא הרפורמה המשפטית בין קואליציה לאופוזיציה בבית הנשיא 28 במרץ 2023. קובי גדעון/ לע״מ, אתר רשמי
טרם הגיעו לפריצת דרך. שיחות ההידברות בבית הנשיא/אתר רשמי, קובי גדעון/ לע״מ

במהלך השיחות הצוותים של הקואליציה והאופוזיציה הציגו את עמדותיהם ואף הושגו כמה הסכמות עקרוניות קטנות, אך נותרו פערים גדולים מאוד בסוגיות הליבה של הוועדה לבחירת שופטים, פסילת חוקים על ידי בית המשפט ומינוי יועמ"שים. מאז סיום סבב הדיונים הראשון, נציגי בית הנשיא מקיימים שיחות נפרדות כדי לדון בהמשך ההידברות מכאן והלאה. סלע המחלוקת המרכזי היה ונותר הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שם האופוזיציה מתנגדת לכל הצעה שתתן לקואליציה ולדרג הפוליטי שליטה במינוי השופטים. באופוזיציה דורשים להעלות את נושא הרכב הוועדה כסוגיה ראשונה כסוג של מבחן רצינות להמשך הליך ההידברות.

את הקואליציה מייצגים בדיונים השרים רון דרמר, יואב קיש מזכיר הממשלה יוסי פוקס, המשפטנים אביעד בקשי וטליה איינהורן וחברי הכנסת קטי שטרית וחנוך מילביצקי. בצוות של יש עתיד חברות הכנסת אורנה ברביבאי וקארין אלהרר, מנכ"לית משרד רה"מ לשעבר נעמה שולץ ועו"ד עודד גזית; ובצוות של המחנה הממלכתי שר המשפטים לשעבר גדעון סער, חברי הכנסת חילי טרופר ואורית פרקש הכהן ועו"ד רונן אביאני. את ההידברות בבית הנשיא מרכז מזכיר הממשלה לשעבר עובד יחזקאל בליווי אנשי מכון תכלית למחשבה ישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully