וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכיר הממשלה: אם לא יהיו הסכמות - הוועדה לבחירת שופטים לא תכלול נציגי אופוזיציה

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 10:32

בציוץ שפרסם ומחק, יוסי פוקס כתב כי אם הצדדים לא יגיעו להסכמות בבית הנשיא, ייבחרו לוועדה לבחירת שופטים שני נציגי קואליציה, בניגוד לנוהל הקיים: "הוועדה תתכנס אם יריב לוין יחפוץ בכך". הוועדה אמורה לקום כבר בחודש הקרוב, מבלי לעכב יותר את התהליך

בוידאו: המונים מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית/satview

הקואליציה צפויה להקים כבר בחודש הקרוב את הוועדה למינוי שופטים בהרכבה הנוכחי, מבלי לעכב יותר את התהליך - אך עם שני נציגי קואליציה, במקום נציג קואליציה ונציג אופוזיציה. מזכיר הממשלה יוסי פוקס צייץ ומחק, כי לוועדה ייבחרו שני נציגי קואליציה, בניגוד לנוהל הקיים לפיו בוועדה חברים נציג קואליציה ונציג אופוזיציה, ובמצב כזה לדבריו הוועדה בכל מקרה תתכנס רק בהחלטת שר המשפטים יריב לוין ו"אם יחפוץ בכך".

את הדברים כתב במענה לח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי לאחר שהאחרון הגדיר את הקמת הוועדה בהרכבה הנוכחי כ"ניצחון ראשון". אלקין הגיב מאוחר יותר לדבריו של פוקס וכתב: "חתרנו בעקביות בשונה מהממשלה להידברות ולהסכמה מהרגע הראשון ונמשיך במאמץ להגיע לרפורמה מוסכמת ומאוזנת שלא תאפשר לממשלה שליטה בלעדית במערכת המשפט. מציע לך לא לנהל מו"מ תוך איומים, לשבור את מסורת הכנסת בבחירות לועדה כשתמיד נבחרו נציגי קואליציה ואופוזיציה כולל בכנסת הקודמת".

בעקבות ההתכתשות בין אלקין לפוקס, בבית הנשיא העבירו גם מסרים פרטיים לנציגי הקואליציה והמחנה הממלכתי בבקשה להרגיע את הרוחות ולא לפגוע במאמצי ההידברות. בבית הנשיא מתכוונים לחדש את שיחות ההידברות על המהפכה המשפטית מחר אחרי כמה ימי הפסקה.

במקום הציוץ שנמחק מאז, פוקס צייץ: "אבקש להודות לנשיא על מאמציו הבלתי נלאים לקדם את ההידברות בין הקואליציה לאופוזיציה תחת חסותו. נציגי הקואליציה ימשיכו להשתתף במגעים אלו מתוך רצון אמיתי להגיע להסכמות, על אף כל הקשיים שבדרך".

יריב לוין, שמחה רוטמן, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
הוועדה לבחירת שופטים תוקם במבנה הנוכחי. לוין ורוטמן/ראובן קסטרו

ההחלטה התקבלה בצל שיחות ההידברות עם האופוזיציה בבית הנשיא, ובניסיון להימנע מקידום המהפכה המשפטית טרם יאושר התקציב בכנסת, בסוף החודש הנוכחי.

הקואליציה דחתה עד כה את הקמת הוועדה, שינתה את תקנון הכנסת לשם כך, וזאת כדי להשלים את החקיקה לשינוי ההרכב כך שלקואליציה יהיה בה רוב, כחלק מהמהפכה המשפטית.

כינוס הוועדה לבחירת שופטים לבית המשפט העליון, 21 בפברואר 2022. ללא, אתר רשמי
הוועדה לבחירת שופטים, אשתקד/אתר רשמי, ללא

מבית הנשיא נמסר כי "נשיא המדינה הבהיר ומבהיר בכל הזדמנות - אין כאן מנצחים ומפסידים, אם יהיו כאלה - מדינת ישראל תפסיד". בבית הנשיא הבהירו כי הקואליציה נעתרה לבקשת הרצוג שלא לדחות את המועד הקבוע בתקנון לבחירת נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, "וזאת על מנת לאפשר את המשך ההידברות תחת חסותו, וציינה כי סמכות כינוס הועדה שתוקם מוקנית לשר המשפטים", כך כתבו.

הנשיא התריע, "מדינת ישראל נמצאת ברגע חשוב וקריטי ביותר. המעשה הקל הוא לפוצץ את השיחות אך המחיר יהיה כבד מנשוא. מאתגר וקשה יותר להגיע להסכמות אך זוהי חד משמעית טובתה של מדינת ישראל ובמאמץ משותף ניתן להגיע להבנות".

אביגדור ליברמן תקף את נתניהו וטען כי הוא מבצע "תרגיל הונאה" בהליך ההידברות בבית הנשיא, "כדי להמשיך בכל הכוח בניסיונות להשתלט על מערכת המשפט והוועדה למינוי שופטים". הוא קרא ללפיד ולגנץ "לפרוש באופן מיידי מהשיחות בבית הנשיא ולהודיע על הפסקתם לאלתר. בכל רגע שאתם יושבים בשיחות אתם מעניקים לגיטימציה לכל הפעולות ההזויות של הממשלה הנוכחית ומסייעים לנתניהו למסמס את המחאה המוצדקת והחשובה ביותר שהייתה פה מזה שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully