וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בטורקיה: ארדואן ויריבו ימשיכו לסבב שני ב-28 במאי

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 11:56

בתחילת הספירה יתרונו של ארדואן היה ניכר יותר, והוא הלך ונשחק ככל שהספירה נמשכה. האופוזיציה טענה לאורך כל הספירה שהיא מובילה למעשה, ושהתוצאות שפורסמו בתקשורת הן תוצאה של מניפולציה תקשורתית

בווידאו: הנשיא ארדואן ויריבו מהאופוזיציה ימשיכו לסבב שני בבחירות בטורקיה/רויטרס

ועדת הבחירות העליונה בטורקיה הודיעה כי לאחר ספירת 99% מהקולות בבחירות לנשיאות בטורקיה אמש (ראשון), הנשיא רג'פ טייפ ארדואן קיבל פחות מ-50% מסך הקולות - 49.4% - מצב שיאלץ אותו להתמודד בסבב שני שייערך ב-28 במאי. יריבו, כאמל קיליצ'דראולו, גרף 44.96%.

בתחילת הספירה יתרונו של ארדואן היה ניכר יותר, אך הלך ונשחק ככל שהספירה נמשכה. האופוזיציה טענה לאורך כל הספירה שהיא מובילה, ושהתוצאות שפורסמו בתקשורת הן מניפולציה תקשורתית.

פרסום התוצאות הלא רשמיות התאפשר לאחר שוועדת הבחירות הודיעה במפתיע כי ביטלה את האיסור על התקשורת לדווח תוצאות ראשוניות. על מועמד לנשיאות לצבור יותר מ-50% על מנת לנצח. אם איש מהמועמדים לא מגיע לנתון זה, נערך סבב שני.

ארדואן צייץ לאחר שהקלפיות נסגרו כי "זה הזמן לאחוז חזק בפתקי ההצבעה". יריבו מהאופוזיציה ביקש מגורמים רשמיים בוועדת הבחירות "לא לעזוב לרגע את הפתקים, לא משנה מה, עד שהפתקים האחרונים יגיעו".

הקלפיות בבחירות לנשיאות הקריטיות ביותר בטורקיה מזה עשרים שנה, נפתחו בשעה 8 בבוקר ונסגרו ב-5 אחרי הצהריים, על רקע תקווה מחד וחששות מנגד לגורלו של הנשיא ארדואן, ששולט במדינה הדמוקרטית לשעבר ביד רמה בשני העשורים האחרונים. 64 מיליון אזרחים טורקים הם בעלי זכות בחירה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מצביע בקלפי בבחירות בטורקיה. רויטרס
הנשיא ארדואן מצביע בקלפי באיסטנבול/רויטרס
בחירות בטורקיה. כמאל קיליצ'דראולו מצביע בקלפי. רויטרס
כאמל קיליצ'דרגולו מצביע בקלפי באנקרה/רויטרס

ארדואן הצביע הבוקר בקלפי באוסקודאר, שכונה בצד האסייתי של איסטנבול. ציבור גדול המתין לו וליווה אותו ואת אשתו אמינה בתשואות. בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות נראה הנשיא מחלק כסף לילדים בתחנת הקלפי שבה הצביע. "הדבר החשוב ביותר הוא שאנשים באזורי רעידת האדמה יוכלו להצביע, וזה מה שקורה עכשיו. ההצבעה חשובה כדי להראות את החוזק של הדמוקרטיה הטורקית. בעזרת האל, זה יהיה יום שקט".

קיליצ'דראולו, שעומד בראש ברית אופוזיציונית בת שש מפלגות ומנהיג את מפלגת השמאל-מרכז, אמר לאחר שהצביע בבירה אנקרה, כי "כולנו מתגעגעים לדמוקרטיה, לאחדות. אתם תראו את האביב חוזר למדינה הזאת אחרי היום, והאביב יימשך לנצח". קיליצ'דראולו התחייב לשנות את המדיניות של ארדואן שעיצבה את המדינה בעשרים השנה האחרונות בחזרה לדמוקרטיה פרלמנטרית.

בחירות בטורקיה. רויטרס
המועמדים לנשיאות/רויטרס
בחירות בטורקיה. רויטרס
תורים לקלפיות/רויטרס

החשש העיקרי כעת הוא מה יקרה אם ארדואן יקבל תוצאות שמצביעות על הפסדו. יש החוששים מאלימות ואי יציבות במקרה שהנשיא יערער על תוצאות הבחירות. בסוף השבוע נרשמו כמה אירועי אלימות בטורקיה. בשבועות האחרונים, אירעו תקריות של זריקת אבנים, תקיפות פיזיות של עובדי בחירות וחמושים שירו לעבר מטות של מפלגות.

קיליצ'דראולו קרא לתומכיו להישאר בבית במקרה שינצח היום מחשש לאלימות מצד תומכי ארדואן. "כשננצח בליל הבחירות, כולם צריכים להישאר בבית ולא לצאת לרחובות. אנשים מסוימים עשויים להגיע כדי לעורר פרובוקציות. חמושים לא מזוהים עלולים לצאת לרחובות, ואנחנו חייבים לייצר אווירה שלא תאפשר זאת", הוא אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully