וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה ימים לבחירות בטורקיה: מועמד פרש - וארדואן עלול להפסיד את הבחירות

עודכן לאחרונה: 11.5.2023 / 17:47

שלושה ימים לפני הבחירות לנשיאות, אחד מהמועמדים לתפקיד הנשיא הודיע על פרישה פתאומית מהמירוץ. לפי הסקרים האחרונים, מנהיג האופוזיציה זוכה ל-49.3% מסך הקולות, כמעט שישה אחוזים יותר מהנשיא המכהן. האם זהו הקץ ל-20 שנות כהונה של ארדואן?

בווידאו: פגישת ראיסי וארדואן בטהראן/צילום: רויטרס

שלושה ימים לפני הבחירות לנשיאות טורקיה, מוהרם אינצ'ה, אחד מארבעת המועמדים לתפקיד הנשיא, הודיע היום (חמישי) על פרישה פתאומית מהמירוץ. אינצ'ה, שהיה בעבר מורה לפיזיקה ובחלוף השנים הפך לאחד ממתנגדיו הבולטים של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, חולל דרמה בטורקיה, שכן - פרישתו מהמירוץ, כך לפי הסקרים האחרונים במדינה, מעלה את סיכויו לניצחון של יריבו המרכזי של הנשיא הטורקי - מנהיג האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו, רואה חשבון לשעבר ופוליטיקאי סוציאל-דמוקרטי שמנהיג את "מפלגת העם הרפובליקנית", ה-CHP.

לפי סקר שפרסם היום מכון הסקרים הטורקי "קונדה", שנחשב למוערך ומהימן, 43.7% מאזרחי טורקיה צפויים להצביע לנשיא המכהן ארדואן. מנגד, קיליצ'דראולו, שעומד בראש המפלגה הוותיקה בטורקיה אותה ייסד אבי האומה הטורקית ונשיאה הראשון, מוסטפא כמאל אטאטורק, זוכה ל-49.3% מסך הקולות. בכל הסקרים האחרונים שנערכו בטורקיה, ידו של קיליצ'דראולו על העליונה, אם כי בכולם הוא לא מצליח לחצות את רף ה-50%.

בכדי לנצח את הבחירות לנשיאות, על אחד מהמועמדים לזכות ביותר מ-50% מהקולות, שכן, אם אף אחד מהם לא יצליח לעשות כן - שני המועמדים המובילים יעלו לסיבוב שני ומכריע בו יתמודדו האחד נגד השני.

מוהרם אינצ'ה, אחד מארבעת המועמדים לתפקיד נשיא טורקיה, שהודיע היום על פרישה פתאומית מהמירוץ. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מוהרם אינצ'ה, אחד מארבעת המועמדים לתפקיד נשיא טורקיה, שהודיע היום על פרישה פתאומית מהמירוץ/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בסבב הבחירות הראשון, שצפוי להתקיים ביום ראשון הקרוב, יום 14 במאי, ארדואן וקיליצ'דראולו היו אמורים להתחרות במוהרם אינצ'ה, מנהיג מפלגת האופוזיציה "מפלגת המולדת" שפרש היום, ובסינאן אואן, מנהיג מפלגת הימין העצמאית "התנועה הלאומית". לפי הסקרים במדינה, השניים מחלקים ביניהם כ-7% מקולות הבוחרים, כשאינצ'ה זוכה ב-2%.2 מהם.

באופן טבעי, הציפייה בטורקיה היא שמרבית קולותיו של אינצ'ה יעברו לקיליצ'דראולו, הרי שאינצ'ה הוא איש אופוזיציה, מתנגד מובהק של ארדואן, לשעבר חבר מפלגת ה-CHP שמחזיק בעמדות דומות באופן יחסי לאלו של מפלגת העם הרפובליקאית בהובלת קיליצ'דראולו. למעשה, פרישתו של אינצ'ה עשויה להוות "הגרוש ללירה" לו זקוק קיליצ'דראולו, שנמצא במרחק של 0.7% מניצחון על ארדואן כבר בסיבוב הראשון.

יודגש כי בעת שהכריז על פרישתו מהמירוץ לנשיאות, אינצ'ה לא הביע תמיכה באחד מהמתמודדים האחרים, וגם לא בחברו לשעבר קיליצ'דראולו. יש בטורקיה כאלו המייחסים את היעדר הבעת התמיכה של אינצ'ה, לסכסוך שלו עם קיליצ'דראולו, שבעקבותיו - הודיע על פרישתו ממפלגת העם הרפובליקאית.

עוד בוואלה!

הקץ ל-20 שנות כהונה של ארדואן? טורקיה מתכוננת לבחירות

לכתבה המלאה
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במתקן לאחסון גז באזור איסטנבול, 16 בדצמבר 2022. רויטרס
כהונתו האחרונה? נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן/רויטרס

תם עידן ארדואן?

במקביל לבחירות לנשיאות, ביום ראשון הקרוב יערכו גם הבחירות לפרלמנט הטורקי, וגם שם, לפי הסקרים, ארדואן נמצא בעמדת נחיתות. גוש המפלגות התומכות בארדואן, "ברית העם", זוכה בסקרים האחרונים ל-44% מהקולות, בעוד גוש איחוד שש מפלגות האופוזיציה, "הברית הלאומית", זוכה ל-40%.

למרות שגוש ארדואן מוביל לכאורה על גוש האופוזיציה, גוש המפלגות "ברית העבודה והחירות" בהובלת "מפלגת העמים הדמוקרטית", מפלגת שמאל פרו-כורדית, צפ]ויה לזכות לפי הסקרים, בכ-12% מסך הקולות. מאחר והברית הודיעה זה מכבר שתתמוך ב"ברית העם" - ארדואן צפוי לאבד גם את השליטה שלו בפרלמנט.

ביום ראשון, אזרחי טורקיה ילכו לקלפיות כדי לקבוע את עתיד הדמוקרטיה הטורקית. זאת, פחות משלושה חודשים לאחר רעידת האדמה הקטלנית שגבתה את חייהם של יותר מ-50 אלף בני אדם לצד כ-6 מיליון תושבים שהפכו עקורים. הקלפיות ייפתחו בשעה 09:00 בבוקר וייסגרו בשעה 17:00 אחר הצהריים. התוצאות צפויות להתפרסם מאוחר יותר באותו הערב, לקראת השעה 21:00.

הריסות אחרי רעידת האדמה בעיר קהרמאנמרש, טורקיה, 12 בפברואר 2023. רויטרס
נזקי רעידת האדמה בעיר קהרמאנמרש. דרום טורקיה, פברואר 2023/רויטרס

משבר כלכלי ודמוקרטיה בנסיגה

הבחירות ייערכו על רקע משבר כלכלי ותהליך השחיקה של הדמוקרטיה הטורקית, תחת שלטון ארדואן. הסקרים צופים שיא בשיעור ההצבעה השנה, ומירוץ צמוד בין ארדואן לקיליצ'דראולו, מנהיג האופוזיציה.

גם הדמוגרפיה צפויה למלא תפקיד מרכזי בבחירות הקרבות. מרבית המחוזות שנפגעו בצורה הקשה ביותר ברעידת האדמה הם "מאחזים" ברורים של ארדואן ומפלגת הצדק והפיתוח. על פי הערכות של ועדת הבחירות, לפחות מיליון בוחרים באזורים אלה לא יצביעו השנה משום שנעקרו מבתיהם.

טורקיה כך יצוין, עורכת בחירות כל חמש שנים. מפלגות יכולות למנות מועמדים לנשיאות אם עברו את אחוז החסימה (העומד על 5%) בבחירות הפרלמנטריות האחרונות, או הצליחו לאסוף לפחות 100 אלף חתימות תמיכה. הבחירות לפרלמנט נערכות במקביל לבחירות לנשיאות. בטורקיה יש מערכת של ייצוג יחסי בפרלמנט, במסגרתה מספר המושבים שמפלגה מקבלת בפרלמנט בן 600 המושבים, הוא ביחס ישיר לקולות שקיבלה.

מפלגות חייבות לקבל לא פחות מ-7% מהקולות - לבדן או מסגרת ברית עם מפלגות אחרות - כדי להיכנס לפרלמנט.

כמאל קיליצ'דראולו, מתמודד לנשיאות בטורקיה. ויקיפדיה, אתר רשמי
כמאל קיליצ'דראולו, מתמודד לנשיאות בטורקיה/אתר רשמי, ויקיפדיה

הזדמנות "אחרונה" לאופוזיציה הטורקית

האופוזיציה בטורקיה, קואליציה של שש מפלגות, שבראשה עומד קיליצ'דראולו, מאוחדת סביב מטרה אחת - הסרת ארדואן מהשלטון. היא מאמינה שהבעיות שעמן מתמודדת המדינה יהפכו את הבחירה בבחירות הקרבות לקלה. משבר כלכלי עמוק ותגובה ממשלתית פושרת לשתי רעידות אדמה קטלניות שפקדו את המדינה בפברואר סיכמו שני עשורים תחת שלטון ארדואן ומפלגתו, שעל פי הערכות, צפויה להפסיד כמות לא מבוטלת של מושבים בפרלמנט.

אם האופוזיציה לא תצליח לזכות בנשיאות וברוב בפרלמנט, היא לא תוכל ליישם את הרפורמה החוקתית הגורפת שהבטיחה. מבחינתם, הסכנה העיקרית היא שארדואן יוכל להישאר בשלטון גם אם המפלגה שלו תספוג תבוסה בפרלמנט, שכן ארדואן צפוי לרכז עוד יותר את הסמכויות של הנשיא, מה שיבטל בפועל כל הישג של האופוזיציה.

הבוחרים הטורקים מוטרדים מהמשבר הכלכלי והנזקים שנגרמו בשל רעידת האדמה. עוד לפני רעידת האדמה הקטלנית, טורקיה התמודדה עם עליית מחירים ופיחות חד במטבע. הבוחרים גם מצביעים למי שהם חושבים שיהיה הראוי ביותר לנהל את השלכות רעידת האדמה ולהגן על המדינה מפני אסונות עתידיים. סוגיה נוספת שמעסיקה את הבוחרים היא הפניית הגב של ארדואן לדמוקרטיה ולמערב.

יש פרשנים שמאמינים כי אם ארדואן יפסיד בפער קטן, הוא יערער על התוצאות. לראיה, בבחירות לראשות העירייה באיסטנבול ובאנקרה בשנת 2019, מפלגתו איבדה את השליטה בשתי הערים, מה שהוביל לכך שגורמים במפלגה דחו את התוצאות, טענו לאי סדרים ולקיומן של בחירות חוזרות באיסטנבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully