וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש הפללה, חימושים באוויר - התחילו פגיעות": כך החל מבצע "מגן וחץ" בעזה

14.5.2023 / 18:00

במהלך המבצע בעזה צה"ל חיסל 6 בכירי הג'יהאד האסלאמי, תקף מאות מטרות והשמיד יכולות ייצור של ארגון הטרור. יותר מ-1,100 רקטות חצו לשטח ישראל, כ-95% מהן יורטו. בצה"ל מפרסמים תיעודים חדשים מהמבצע, ומסבירים את העיכוב בעיתוי: "התאמצנו לצמצם פגיעה בבלתי-מעורבים"

בווידאו: הפקודה לחיסולם של 3 בכירי הג'יהאד שפתחה את מבצע "מגן וחץ"/צילום: דובר צה"ל

פחות מיממה לאחר שהפסקת האש נכנסה לתוקפה ותם מבצע "מגן וחץ", בצה"ל מפרסמים היום (ראשון) תיעודים והקלטות מפעילות הכוחות לאורך המבצע. בין היתר פרסמו גם קולות קשר מתא השליטה בבור חיל האוויר, מול חמ"ל המבצעים המיוחדים של שב"כ, בעת חיסולי בכירי הג'יהאד האסלאמי בתחילת המבצע בעזה. צה"ל חיסל במהלך חמשת ימי המבצע שישה בכירי ארגון הטרור, תקף 278 מטרות ברצועת עזה והשמיד יכולות ייצור אמצעי לחימה של הג'יהאד האסלאמי.

בצה"ל הסבירו את עיתוי המבצע. תחילה, הוחלט לצאת למבצע נגד הג'יהאד האסלאמי, בתגובה על שיגור ירי הרקטות לשדרות אחרי מותו של האסיר הביטחוני ששבת רעב. לדברי צה"ל, אפילו חמאס הופתע מגודל התגובה של הג'יהאד האסלאמי, ששיגרו כ-100 רקטות לעבר שדרות.

המבצע, שכונה תחילה "גלימה שחורה", התעכב מכיוון שצה"ל ושב"כ חיפשו אחר הזדמנויות מבצעיות והתאמצו לצמצם פגיעה בבלתי מעורבים. בצה"ל טוענים כי הייתה התעקשות של בכירי המטכ"ל לפגוע בשלושת בכירי הג'יהאד הפלסטיני במקביל, ולכן המבצע נדחה שוב ושוב.

סיכום מבצע מגן וחץ 14 במאי 2023. דובר צה"ל, אתר רשמי
"ההצלחה של הסיכולים הממוקדים הותירה בהלם את הג'יהאד האסלאמי"/אתר רשמי, דובר צה"ל

לפי צה"ל, ההצלחה של הסיכולים הממוקדים הותירה בהלם את הג'יהאד האסלאמי. לפני אחד הסיכולים הממוקדים בוצע ניתוח מעמיק של היקף החדרים והתבססות על מידע מודיעיני, לפיו הבינו באיזה חדר יישן אחד מהבכירים רגע לפני התקיפה. במקרה אחר, עולה כי אחרי אבו-דקה בכיר הג'יהאד עקבו 36 שעות, בזמן שהמבוקש הסתובב עם משפחתו ברכב כמגן אנושי עד לרגע הסיכול הממוקד בו בדירה.

בצה"ל העריכו כי כשמפקדי הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה ייצאו ממקומות המסתור וישוטטו בין המפקדות, הם יגלו שכל מערך הרקטות של הג'יהאד האסלאמי הושמד. יכולות הפיקוד והשליטה שלהם נפגעו קשה, בהם 100 בורות שיגור רקטות, מאות רקטות שהתפוצצו על הקרקע, 20 בתי פעילים, 17 אתרי ייצור בהם אתר רגיש מאוד במנהרה, מפקדים ושבעה מוצבים. בנוגע לנושא מות האזרחים הבלתי-מעורבים, בצה"ל הסבירו כי הנושא נמצא בתחקיר שטרם הסתיים.

סיכום מבצע מגן וחץ 14 במאי 2023. דובר צה"ל, אתר רשמי
עקבו עשרות שעות אחר בכירי הג'יהאד האסלאמי/אתר רשמי, דובר צה"ל

במסגרת הסיכולים הממוקדים בהם נקטו צה"ל, יחידת 9900 מאגף המודיעין הכניסה כלי ניתוח מבנים חדשים למאמץ המבצעי באופן כזה שאפשר את הסיכולים בסיוע כלל האגף, שב"כ וחיל האוויר. מניתוח התקיפות של חיל האוויר, עולה כי הוטלו 389 פצצות על 289 מטרות, ובסיום הניתוח עולה כי 90% הותקפו כמתוכנן. מערך ההגנה האווירית העלה את אחוזי הירוט ל- 95.6%. 1,469 רקטות שוגרוֿ לשטח ישראל, בהן 473 יורטו.

סיכום מבצע מגן וחץ 14 במאי 2023. דובר צה"ל, אתר רשמי
"היה לנו חשוב להתחיל את המבצע בהפתעה גמורה"/אתר רשמי, דובר צה"ל

בצה"ל מעריכים כי האחריות של חמאס כלפי האזרחים, בדגש על יציאת 17 אלף הפועלים מרצועת עזה לישראל לצד סוגיות אזרחיות נוספות, היוו משקל בהחלטתו לכפות על הג'יהאד האסלאמי הפסקת אש.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, סיכם ואמר כי "היה לנו חשוב להתחיל את המבצע בהפתעה גמורה, מתוך שגרה, כי מול ארגוני טרור, שעושים שימוש באזרחיהם ובמשפחות שלהם כדי להגן על עצמם, צריך לעבוד בשיטות חכמות ומתוחכמות". עוד הוסיף, כי היה "חשוב להקפיד על רצף סיכולים ובכל יום לסכל". הוא שיבח את שב"כ, חיל האוויר ואגף המודיעין ואמר, "בשותפות הזאת יש ביטוי של צניעות, והבנה שאני כאן בשביל המטרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully